Kuinka e-urheilun vedonlyönti vaikuttaa nuorten pelaajien uhkapelaamiseen? Kommentit pois päältä artikkelissa Kuinka e-urheilun vedonlyönti vaikuttaa nuorten pelaajien uhkapelaamiseen?

E-urheilu / esports

Elektronisen urheilun suosio on viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut räjähdysmäisesti ja suurin piikki on todennäköisesti vasta edessä. E-urheilusta on jo nyt tullut miljardien eurojen teollisuus perinteisen urheilun rinnalle. Suomessakin on lukuisia mainetta ja mammonaa niittäneitä pelaajia.

Elektronisen urheilun suosituimpia lajeja ovat muun muassa Counter-Strike, League of Legends ja Dota 2. Alan turnauksissa ammattilaiset kisaavat valtavista rahapalkinnoista ja katsojat seuraavat tapahtumia livenä paikan päällä tai striimattuna kotoa käsin.

Aivan kuten perinteisessä urheilussa, on vedonlyönti suosittua myös elektronisessa urheilussa. Käytännössä kaikki vedonlyöntisivustot tarjoavat kohteita e-urheiluun, vähintään suurimpiin lajeihin ja turnauksiin. Saatavilla on myös vedonlyöntibonuksia.

Koska elektroninen urheilu on uusi ja nykyaikainen käsite, kiinnostaa se erityisesti nuorempaa sukupolvea. Tässä artikkelissa pohdimme, millä tavoin e-urheilun vedonlyönti vaikuttaa nuorten pelaajien uhkapelaamiseen.

Elektronisen urheilun suosion kasvu

Elektroninen urheilu eli e-urheilu on kasvanut viimeisen vuosikymmenen aikana valtavaksi ilmiöksi. Tiivistettynä e-urheilu on kilpailullista videopelaamista, jossa pelaajat ja joukkueet kilpailevat toisiaan vastaan erilaisissa videopeleissä.

Kilpailuja järjestetään niin paikallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Suurimmat turnaukset keräävät miljoonia katsojia suoratoistopalveluihin ja täyttävät areenat fyysisesti – aivan samaan tapaan kuin perinteinenkin urheilu.

E-urheilun suosio on erityisen vahvaa nuorten keskuudessa, luonnollisesti. Nuoret ovat kasvaneet internetin parissa ja uuden elektronisen maailman ymmärtäminen käy helpommin kuin pelkästään perinteiseen urheiluun tottuneille. Moni nuori haaveileekin ammattilaisurasta pelaamisen parissa.

Kasvavan suosion myötä myös sponsorit ja vedonlyöntiyhtiöt ovat huomanneet e-urheilun tarjoamat mahdollisuudet. Vedonlyönti e-urheiluturnauksista ja -otteluista on tullut merkittävä osa alaa ja peleissä pyörivät valtaisat rahat.

Suomessakin on muutamia e-urheilun ammattilaisia, jotka ovat jo nuorella iällä onnistuneet tahkoamaan pelaamisesta valtaisat rahat.

Yksi tunnetuimmista on Joona ”Serral” Sotala, joka on voittanut maailmanmestaruuden vuonna 2018. Jesse ”JerAx” Vainikka puolestaan on noussut lähes legendaksi Dota 2 -pelissä ja voittanut kaksi kertaa The International -turnauksen OG-joukkueessa. Myös AleksiB on niittänyt mainetta pelaten muun muassa ENCE-joukkueessa ja nykyään NaVin organisaatiossa.

Vedonlyönti e-urheilussa

Elektronisessa urheilussa vedonlyönti kattaa laajan kirjon pelejä, suosituimpia näistä ovat Counter-Strike: Global Offensive (CS), Dota 2, League of Legends ja Fortnite. Aivan samaan tapaan kuin perinteisessä urheilussa, vedonlyöjät asettavat vetoja muun muassa turnausvoittajista, yksittäisistä otteluista ja pelin sisäisistä tapahtumista.

E-urheilu mahdollistaa myös perinteisestä urheilusta tutun live-vedonlyönnin, eli vedonlyönti tapahtuu reaaliajassa ottelun tai turnauksen edetessä. Live-vedonlyönnissä kertoimet muuttuvat ottelun tapahtumien mukaan.

Livenä voi esimerkiksi panostaa seuraavaan voitettuun erään, ensimmäiseen tappoon ja niin edelleen. Moni katsoja seuraakin otteluita livenä ja asettaa samalla vetoja. E-urheilun vedonlyöntikertoimet puolestaan toimivat aivan samalla tavalla kuin perinteisessä urheilussa: vedonlyöntiyhtiö tarjoaa pienemmän kertoimen sille taholle, jonka uskoo voittavan ja suuremman kertoimen tapahtumille, joille arvioi pienemmän todennäköisyyden.

Riskit ja mahdollisuudet

Miten elektronisen urheilun vedonlyönti sitten vaikuttaa nuorisoon? Tähän kysymykseen ei ole olemassa tarkkaa vastausta, sillä koko e-urheiluteollisuus on vielä alkutekijöissään. Vaikka lajin sekä sen ympärillä tapahtuvan vedonlyönnin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti, vielä ei ole saatavilla pitkän aikavälin tilastoja.

Selvää on kuitenkin jo tässä vaiheessa, että e-urheilun vedonlyönti vetää puoleensa enemmän nuorisoa kuin perinteinen urheilu. Tämä johtunee pääasiassa siitä tosiasiasta, että vanhemman vedonlyöntikansan saattaa olla vaikeaa ymmärtää e-urheilua – kyseessä kun on kokonaan oma maailmansa.

Todennäköisesti elektronisen urheilun vedonlyöntiä voidaankin tarkastella samaan tapaan kuin mitä tahansa muutakin vedonlyöntiä. Mikäli se pysyy hallinnassa, voi vedonlyönti tarjota osaavalle henkilölle merkittäviä mahdollisuuksia. Mikäli taasen uhkapelaaminen lähtee hanskasta, voi elektronisen urheilun vedonlyönti aiheuttaa merkittävää vahinkoa.

Siltä osin elektroninen urheilu tarjoaa erityisiä mahdollisuuksia, että lajista ei ole saatavilla dataa pitkältä aikaväliltä. Kyseessä on täysin uusi konsepti, jossa on paljon opeteltavaa myös vedonlyöntiyhtiöille. Näin ollen mikäli elektroniseen urheiluun uppoutuu huolellisesti ja tapahtumia seuraa tarkkaan, saattaa e-urheilu tarjota perinteistä urheilua enemmän esimerkiksi ylikertoimia ja muita oivallisia aukkoja.

Vedonlyönnin sääntely ja vastuullinen pelaaminen

Tehokkain keino varmistaa elektronisen urheilun vedonlyönnin pysyvän nuorilla hanskassa on tietysti valvonta sekä sääntely. Suomessa sitä ongelmaa ei ainakaan pitäisi olla, etteikö sääntelyä olisi riittävästi – päinvastoin.

Suomen rahapelimarkkinoiden tilanne on murroksessa niin kasinopelien kuin vedonlyönnin osalta. Tähän mennessä Suomessa on laillisesti saanut rahapelejä ja vedonlyöntiä tarjota vain Veikkaus, mutta tulevien vuosien aikana tilanne on muuttumassa avoimeen lisenssijärjestelmään.

Suurin osa elektronisen urheilun vedonlyönnistä on tähän mennessä tapahtunut ulkomaisilla vedonlyöntisivustoilla, eli niillä, joilla ei ole virallista toimilupaa Suomessa. Suurin osa näistä sivustoista operoi toimintaansa Virosta tai Maltalta käsin.

Vaikka operaatiot ovat ulkomailla, niin Virosta sekä Maltalta voitetut eurot ovat verottomia. Verovapaat nettikasinot, jotka tarjoavat vedonlyöntiä ovat suomalaisten suosikkeja Veikkauksen rinnalla.

Kun tulevaisuudessa vedonlyöntiyhtiöt hakevat Suomessa toimiakseen maan oman virallisen rahapelilisenssin, sitoutuvat ne myös tiettyjen vastuullisen pelaamisen säädösten noudattamiseen. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan talletus- ja pelirajoitusten asettamista, pelijäähyjä sekä muista vastuullisen pelaamisen työkaluja.

Toisin sanoen ne nuoret, jotka harjoittavat e-urheilun vedonlyöntiä virallisilla ja asianmukaisesti lisensoiduilla vedonlyöntisivustoilla, ovat ainakin osittain valvonnan alla. Oma lukunsa, vaikeammin arvioitava sellainen, ovat selvästi ulkomaiset vedonlyöntisivustot, jotka tarjoavat palveluitaan vastuuttomammin. Kuka tahansa voi pelata näillä sivustoilla eikä liialliseen vedonlyöntiin välttämättä puutu kukaan.

Nopeatempoiset kasinopelit koukuttavampia

Elektronisen urheilun vedonlyönnin kannalta ”hyvä uutinen” on, että vedonlyönti ei yleisesti kuulu rahapelien eniten ongelmia aiheuttavaan ryhmään. Suurin osa ongelmallisesta rahapelaamisesta tapahtuu nopeatempoisissa kasinopeleissä, useimmiten kolikkopeleissä.

Elektronisen urheilun vedonlyönti on livenäkin melko hidastempoista. Tietysti pelin tiimellyksessä panokset voivat kasvaa turhan suuriksi, mutta pääasiassa vedonlyöntiä pidetään rahapelaamisen muodoista turvallisimpana.

Lisäksi elektroninen urheilu vetää puoleensa lähinnä sellaisia pelaajia, jotka ovat aidosti kiinnostuneita lajista. E-urheiluun tehdään vähemmän satunnaisvetoja dollarinkuvat silmissä, sillä e-urheilun vedonlyönnissä menestyminen vaatii lajin tuntemusta edes jollakin tasolla.

Ongelmallista on toki se, että lähes kaikki elektronisen urheilun vedonlyöntisivustot tarjoavat vedonlyönnin lisäksi myös näitä nopeatempoisia kasinopelejä. Tällöin houkutus kokeilla voi kasvaa suureksi ja ongelmia syntyy kuin vahingossa.

Yhteenveto – e-urheilun vedonlyönti ei aiheuta erityisiä ongelmia

Elektronisen urheilun suosio on kasvanut viime vuosina valtavin harppauksin eikä suosion kasvulle näy loppua. Samalla myös oheisteollisuuden koko kasvaa, yhtenä merkittävimpänä näistä vedonlyöntimarkkina.

E-urheilun vedonlyönti vetää puoleensa lähinnä nuoria, sillä nuorella väestöllä on e-urheilusta selvästi parempi käsitys kuin vanhemmalla väestöllä. E-urheilu ei kuitenkaan ole yksi niistä lajeista, joka vetäisi puoleensa satunnaisia vedonlyöjiä – menestyäkseen on pakko olla lajin perusperiaatteista selvillä.

Yhteenvetona elektronisen urheilun vedonlyönti tuskin aiheuttaa sen suurempia ongelmia nuorten uhkapelaamisessa kuin mikään muukaan vedonlyönti. Ongelmapelaamista ilmenee aina kaikissa rahapelaamisen eri muodoissa, mutta e-urheilu ei todennäköisesti tule edustamaan listan kärkipäätä.

Suomen tulossa olevan rahapeliuudistu voi myös olla hyvä asia e-urheilun vedonlyönnin kaitsemisessa, kun yhä useammat vedonlyöntisivustot sitoutuvat noudattamaan samoja vastuullisen pelaamisen periaatteita.

League of Legendsin maailmanmestaruuskilpailujen finaalit voi kokea pian Finnkinon elokuvateatterissa Kommentit pois päältä artikkelissa League of Legendsin maailmanmestaruuskilpailujen finaalit voi kokea pian Finnkinon elokuvateatterissa

Arcane (League of Legends)

Tänä marraskuuna League of Legendsin maailmanmestaruusfinaalien jännitys valtaa elokuvateatterit eri puolilla Eurooppaa! Riot Games ja Piece of Magic Entertainment tuovat jälleen LoLin MM-kisojen sähköisen tunnelman suoraan valkokankaille. 

2. marraskuuta Finnkinon Tennispalatsi Helsingissä esittää suorana Lontoosta lähetettävän finaalin, jossa nähdään avajaisseremoniat ja ratkaisevat ottelut valkokankaalla.

Riot Games ja Piece of Magic Entertainment tuovat League of Legendsin suurimman tapahtuman yli 30 maahan ja satoihin elokuvateattereihin. Tämä on ainutlaatuinen mahdollisuus kokea kisat muiden fanien kanssa, joten kokoa kaveriporukkasi ja varaa paikkasi Finnkinon sivuilta.

Microsoft haluaa tietää, miksi pelinkehittäjät valitsevat PS5:n Xboxin sijaan Kommentit pois päältä artikkelissa Microsoft haluaa tietää, miksi pelinkehittäjät valitsevat PS5:n Xboxin sijaan

Xbox 2042

on alkanut kiinnostua kehittäjistä, jotka päättävät julkaista pelejä PS5:lle, mutta eivät |S:lle. Yhtiö uudistaa ”Xbox Research” -osastonsa, joka on aikaisemmin keskittynyt pelaajien kokemuksiin. Nyt Microsoft haluaa keskustella pelinkehittäjien kanssa suoraan ja ”ratkaista ongelmakohdat.”

Microsoft uskoo PS5-kehittäjien tarjoavan tärkeää näkökulmaa

Viimeisen vuoden aikana yhä useammat kehittäjät ovat ilmaisseet huolensa :n aiheuttamista haasteista kehitystyössä. Microsoft vaatii, että pelit julkaistaan sekä tehokkaammalle Xbox Series X:lle että myöskin heikommalle Series S:lle, mikä on aiheuttanut ongelmia joillekin studioille.

Viime kuukausina on ollut vähintään kaksi tapausta, joissa kehittäjät ovat julkisesti ilmoittaneet ohittavansa Xboxin joko kokonaan tai viivästyttävänsä pelien julkaisua alustan puutteellisen viestinnän takia, erityisesti pienempien studioiden kanssa. Usein syynä Xboxin väliin jäämiseen pidetään virheellisesti Sonyn ”rahakkaiden sopimusten” vaikutusta. Microsoft vaikuttaa kuitenkin tunnustaneen tämän negatiivisen kehityksen ja haluaa nyt korjata tilanteen.

Microsoft haluaa kehittäjien palautetta

Microsoft julkaisi viestin pelinkehittäjille, jossa se kysyy suoraan: “Jos et ole Xboxilla, haluamme tietää miksi.” Yhtiö on myös kiinnostunut kuulemaan niiltä kehittäjiltä, jotka käyttävät kilpailijoiden tuotteita, uskoen että he voivat tarjota arvokkaita näkemyksiä Xboxille.