Wazamba – viidakkoseikkailu aikuisille Kommentit pois päältä artikkelissa Wazamba – viidakkoseikkailu aikuisille

Muistatko vielä ne ajat, kun pelejä oli vain lautapeleinä, korttipeleinä ja huoltoasemien hedelmäpelit ja pajatsot? Niistä ajoista on jo yli 40 vuotta ja aika ja tekniikka ovat menneet niin hedelmäpelien ja pajatsojen ohi – paitsi että hedelmäpelit ovat kehittyneet ja kolikkopelit ovat muuttuneet videopeleiksi. Lautapelit sen sijaan elävät uutta tulemista, ja pelaaminen ulottuu nykyään jokaiseen ikäryhmään, jopa siinä mittakaavassa, että yli 43 % suomalaisista on pelannut viimeisen kuukauden aikana jotain mobiilipeliä!

Tietokonepelit, konsolipelit ja vastaavat tulivat 80-luvulla ja nettipelit sitten 90-luvulla ja se oli myös kasinopelien alkuaikaa – silloin pokeri ja hedelmäpelit löysivät uuden pelaajakunnan netistä ja alkoi nettikasinoiden nousukausi. Wazamba on yksi sellainen, viidakkoteemainen aikuisten pelisivusto, jonne alle 18-vuotiaalla ei ole mitään asiaa.

Pelaamisen muuttuminen

Samalla kun meidän vapaa-aikamme tuntimäärä on lisääntynyt, on meille tullut vuosi vuodelta entistä enemmän mahdollisuuksia käytettäväksi vapaa-aikana – siksi myös pelaaminen on monipuolistunut. Kokonaisvaltaisen pelaamisen lisääntymisen looginen syy on kuitenkin siinä, että tietokonepelien tullessa Suomeen, nykyiset yli 60-vuotiaat olivat reiluja 20-vuotiaita, eli pelaajia parhaassa iässä. Niistä ajoista lähtien uudet sukupolvet ovat syntyneet suoraan pelien aikakaudella, ja viime vuosina vielä suoraan digi- ja mobiiliaikaan. Nykynuoriso on 18-vuotiaksi tullessaan täysin diginatiiveja mobiilipelien ja videopelien käyttäjiä, joille pelaaminen on yhtä arkea, kuin entisille sukupolville oli raskas ruumiillinen työ.

Pelaamisesta on tullut arkea

Olemme saaneet jo vuosia lukea pelaamisen lisääntymisestä ja mahdollisista syistä sen kasvuun, mutta pohjalla on loogisesti sukupolvien syntyminen pelien ja digitaalisuuden aikakauteen, jossa pelaaminen on läsnä arjessa ja pelikone on meillä kaikilla mukana. Taskussamme oleva älylaite, puhelin, on ollut jo vuosia paljon muutakin kuin vain laite, johon puhutaan. Sillä hoidetaan pankkiasiat, maksetaan kaupassa, tilataan tavarat kotiin, otetaan valokuvat ja videot ja ollaan yhteydessä toisiin ihmiseen erilaisten sovellusten ja sosiaalisten kanavien kautta – ja sillä myös pelataan.

Striimaus / pelaaminen
Kuva: Unsplash

Mobiilipelaaminen on kasvanut jo sitä kautta, että tuhannet peli ovat maksutta ladattavissa älypuhelimeen ja edellä mainittujen nettikasinoiden pelit eivät edes vaadi lataamista, vaan niitä pääsee pelaamaan maksutta leikkirahalla vain menemällä kasinoiden sivustoille – kunhan olet täysi-ikäinen!

Pelitalot ja pelioperaattorit ovat ymmärtäneet viime vuosien trendin, missä pelaaminen on siirtynyt entistä enemmän mobiiliin, ja peleistä on alettu julkaista myös mobiiliversioita – näin on käymässä myös paljon mediatilaa saaville E-urheilu peleille: Call of Duty, PUBG, ja viimeisimpänä ovat sellaisia Eurheilun pelejä, jotka joko jo ovat tuoneet peliversion mobiiliin, tai on vielä tulossa tänä vuonna. Kaikki tämä tarkoittaa mobiilipelaamisen kasvamista kaikilla peliasteilla.

Viihdettä aikuisille

Jos vielä 80- ja 90-luvulla keskusteltiin videopelien haitoista nuorille, on keskustelu laajentunut molempiin suuntiin: sekä ikäryhmissä että haitta/hyöty-keskusteluissa. Monessa tapauksessa itse pelaaja kyllä ymmärtää käyttämänsä ajan ja kenties rahapelien suhteen myös käyttämänsä rahan, mutta osa pelaajista on myös ongelmapelaajia – eli pelaajia, jotka voivat pelata jotain peliä tuntikausia ilman taukoa, tai pelaajia, jotka pelaavat rahasta, ymmärtämättä peliteollisuuden lainalaisuuksia ja todellisuutta.

Koska vapaa-aikaa on entistä enemmän ovat pelit ja pelaaminen monipuolistuneet kaikilla pelaamisen sektoreilla ja peleistä on tehty entistä hienompia, entistä viihdyttävämpiä, ja pelaajille on luotu kokonaisia pelimaailmoja, joissa pelaajat voivat viettää tunteja kiertäessään virtuaalisen pelimaailman tarjontaa.

Suosituimmat pelit

Yksi suomalaisten pelaajien suosituimpia pelejä tällä hetkellä on Eurheilussa CS:GO eli Counter Strike: Global Offensive, joka on kahden joukkueen välinen taistelupeli. Pelissä joukkueet vaihtelevat terroristeistä poliiseihin. Peliä pelataan ympäri maailman, mutta se on suosittu nimenomaan Euroopassa. Suomessa on yli 100 000 lajin pelaajaa. Pelin parissa pelataan ammattilaistasolla turnauksia, joissa voittajajoukkue voi viedä mukanaan nykyään yli miljoona dollaria. Ja mikä hurjinta, CS:GO turnausten palkintorahat eivät ole edes suurimpia, vaan vielä suuremmat voittopotit löytyvät pelin The International turnauksesta. Dota 2 on myös joukkue vastaan joukkue peli, ja sen pääpelialue on Aasia. Dota 2 The International turnauksen voittajajoukkue tienaa nykyään yli kymmenen miljoonaa dollaria turnauksen voitosta eli puhutaan useammasta miljoonasta dollarista per joukkueen jäsen!

Mutta Eurheilu on vain yksi pelaamisen suuntaus, eivätkä kaikki halua pelata kilpailullisesti. Pelaaminen on nykyään suositumpaa kuin koskaan ja videopeleissä, tietokonepeleissä ja mobiilipeleissä on pelityyppejä kaikille pelaamisen lajeille – jopa lautapeleistä on monista tehty mobiilipeliversioita, ja kasinopelipöydät ovat löytäneet tiensä suoratoiston kautta ns. livepeleiksi rahapelaajien mobiililaitteisiin.

Pelkästään Eurheilussa on yli 40 sellaista peliä, joita voi pelata ammatikseen. Mobiilipelejä sen sijaan on ladattavissa tuhansia, ja itseasiassa nettikasinoillakin on jo keskikokoisella kasinolla tarjolla satoja eri pelejä aikuisille pelaajille.

Pelaamisen vastuullisuus

Vastuullisuus on nykyaikainen trendisana, joka tulee vastaan kaikessa. On sitten kyse ruoasta, vaatteista, rakentamisesta tai pelaamisesta, kaikkeen liittyy jollain lailla sana vastuullisuus. Pelaamisen suhteen on kyse sekä ikärajoista, tasavertaisuudesta, non-toxic pelikulttuurista kuin myös pelaajan omasta vastuullisesta toiminnasta ja pelioperaattoreiden omasta vastuullisuudesta. On sitten kyse liian paljon ajallisesta pelaamisesta tai liian paljon rahallisesta pelaamisesta, on pelioperaattoreilta julkaista erilaisia välineitä oman pelaamisen seurantaan ja rajoittamiseen. Voit esimerkiksi asentaa omaan älypuhelimeesi pelaamisen rajoituksia mm. peliajan suhteen. Rahapelien kanssa rajoitukset voivat olla talletettavan rahan, hävityn rahan tai peliajan suhteen. Pelaamisesta myös puhutaan entistä enemmän. Kyseessä on kuitenkin monille myös mahdollinen ammatti, joten pelaamisen eri osa-alueet tulevat jatkossakin olemaan osa arkista keskustelua enemmän kuin aiempien sukupolvien aikana.

Miten sinä itse suhtaudut pelaamiseen? Pelaatko tavoitteellisesti, vai ainoastaan ajanvietteeksi? Toimiiko pelaaminen sinulla keinona olla yhteydessä kavereihin tai jopa tapana luoda uusia ystävyyssuhteita? Onko pelaaminen tuonut vai vienyt sinulta?

Kommentoi