Hiljattain kuopatun Anthem -pelin kehitystä johtanut Jonathan Warner on jättänyt BioWaren. Warner ehti työskennellä firmassa lähes 10 vuotta ja kertoi lähdöstään Twitter -tilillään.
So, today is my last day at Bioware, I'm moving on to do new things. BioWare has been home to my grateful heart for nearly 10 years and I want to wish them all the best. DA ME and SWTOR are in good hands and I can't wait to play from this side of the screen. #ThankYou#BioWarepic.twitter.com/g5zp7hkSV5
Peli ilmestyi alunperin alkuvuodesta 2019 ja kärsi tällöin lukuisista bugeista ja oli perusmekaniikaltaan rikkonainen. BioWare lupautui kuitenkin uusimaan pelin kauttaaltaan, kunnes ilmoittu lähes kuukausi sitten lopettavansa pelin kehityksen tyystin.
Syynä kehityksen keskeyttämiseen oli koronaviruksen aiheuttamat hankaluudet kehityksessä ja studion halu keskittyä Dragon Age ja Mass Effect -pelisarjoihin.
Mass Effect -pelisarjan ikonisen musiikin säveltänyt Jack Wall on viimein kertonut, miksi hän ei palannut tekemään Mass Effect 3:n musiikkia. Wall sävelsi ensimmäisten kahden pelin rakastetut ääniraidat, joista erityisesti Mass Effect 2:n ”Suicide Mission” on noussut fanien suosikiksi.
Vuonna 2012 julkaistussa Mass Effect 3:ssa Wall ei kuitenkaan ollut mukana, mikä yllätti monet. Nyt hän on paljastanut The Guardianin haastattelussa, että syynä oli ristiriita pelin kehityspäällikön Casey Hudsonin kanssa.
Casey ei ollut erityisen tyytyväinen minuun lopussa. Mutta olen silti todella ylpeä siitä musiikista. Se sai BAFTA-ehdokkuuden ja menestyi hyvin… vaikka se ei sujunutkaan niin kuin Casey olisi halunnut. – Jack Wall kertoi.
Mass Effect 2:n vaikea kehitys
Vaikka Wall ei kertonut tarkkoja syitä välirikkoon, hän mainitsi Mass Effect 2:n olleen yksi hänen uransa haastavimmista projekteista.
Se oli henkisesti kuormittavin asia, mitä olen koskaan tehnyt. Kaikki BioWaressa panikoivat yrittäessään saada pelin valmiiksi, eikä kukaan voinut auttaa minua. – Wall kertoi.
Vaikka prosessi oli kaoottinen, lopputulos oli sen arvoinen, sillä Mass Effect 2:n loppukohtaus ja sen musiikki ovat jääneet elämään yhtenä pelihistorian suurimmista huipentumista.
Mitä seuraavaksi?
Wall on sittemmin työskennellyt Call of Duty -sarjan parissa ja säveltänyt musiikin uusimpaan Black Ops 6 -peliin. Bioware puolestaan kehittää seuraavaa Mass Effect -peliä, mutta sen säveltäjästä ei ole vielä tietoa.
Jää nähtäväksi, palaako Wall vielä joskus Mass Effectin pariin – vai kuullaanko seuraavassa osassa täysin uusi ääni.
Julkaistessaan kolmannen vuosineljänneksen (31. joulukuuta 2024 päättyneen) taloudelliset tuloksensa, Rockstarin omistaja listasi GTA 6:n julkaisun syksylle 2025 PlayStation 5:lle ja Xbox Series X/S:lle. Tämä tarkoittaa, että ainakin toistaiseksi GTA 6 on yhä aikataulussa aiemmin ilmoitetussa julkaisuikkunassaan eikä ole viivästynyt.
IGN:lle ennen talousraportin julkaisua antamassaan haastattelussa Take-Two:n toimitusjohtaja Strauss Zelnick totesi, että vaikka ”viivästymisen riski on aina olemassa”, yhtiö ”tuntee olonsa todella hyväksi [syksyn 2025 suhteen].”
”Katsokaa, viivästymisen riski on aina olemassa, ja luulen, että heti kun sanoo sanoja kuten 'ehdottomasti', asiat menevät pieleen”, Zelnick vastasi, kun IGN kysyi, kuinka varma hän oli Rockstarin mahdollisuuksista saavuttaa syksyn 2025 julkaisuikkuna GTA 6:lle. ”Joten tunnemme olomme todella hyväksi sen suhteen.”
Kun Zelnickilta kysyttiin päivitystä GTA 6:n kehityksen tilanteesta, hän pysyi vaitonaisena.
”Katsokaa, uskon että peliä odotetaan innokkaasti sekä sisäisesti että ulkoisesti”, hän sanoi. ”Tiedämme, että Rockstar tavoittelee täydellisyyttä. En koskaan julista menestystä ennen kuin se tapahtuu. Sanon usein, että ylimielisyys on jatkuvan menestyksen vihollinen, joten juoksemme kaikki pelokkaina ja katselemme olkamme yli, ja tiedämme, ettei kilpailu nuku. Koko organisaatiomme on äärimmäisen innoissaan.”
GTA 6:n julkaisupäivä on yksi viihdealan kuumimmista puheenaiheista, ja kilpailevat julkaisijat odottavat henkeään pidätellen Rockstarin ilmoitusta. Aiemmin tällä viikolla EA:n toimitusjohtaja Andrew Wilson kertoi olevansa valmis siirtämään uuden Battlefieldin julkaisua seuraavan tilikauden ulkopuolelle riippuen kilpailijoiden pelien julkaisuajoituksesta – tämä oli hädin tuskin peitelty viittaus GTA 6:n mahtiin.