Applen pelitilauspalvelu Arcade käynnistyy syyskuun lopulla Kommentit pois päältä artikkelissa Applen pelitilauspalvelu Arcade käynnistyy syyskuun lopulla

Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm

Applen oma pelitilauspalvelu Arcade starttaa syyskuun 19. päivä ja se maksaa n. 5€ kuukaudessa (sisältäen kuukauden mittaisella ilmaisella kokeilujaksolla). Palvelu tulee sisältämään aluksi 100 peliä, mutta lisää julkaistaan kuukausittain. Pelit ovat pelattavissa , iPod Touch, ja TV -laitteilla.

Arcade ei kuitenkaan toimi aivan samalla tavoin kuin tulevat tai -palvelut. Striimaamisen sijaan Arcadessa pelit ladataan suoraan laitteeseen, joten myös offline pelaaminen on mahdollista.

Apple Arcade
Kaikki Apple Arcaden pelit ovat yksinokeudella pelattavissa ainostaan Applen laitteilla.

Pelit tulevat olemaan yksinoikeudella Arcadelle julkaistuja, eivätkä ne ole saatavilla muille alustoille. Palvelu kuitenkin tukee Xbox One S ja Dualshock 4 -ohjaimia. Pelityypit vaihtelee aina moninpeleistä, AR-sovelluksiin.

Tässä lista ensimmäisistä ilmestyvistä peleistä ja niiden kehittäjistä (suluissa):

  • The Artful Escape (Annapurna Interactive)
  • Atone: Heart of the Elder Tree (Wildboy Studios)
  • Beyond a Steel Sky (Revolution Software)
  • Box Project (Mediocre Mel)
  • The Bradwell Conspiracy (Bossa Studios & A Brave Plan)
  • Cardpocalypse (Versus Evil & Gambrinous)
  • Doomsday Vault (Flightless)
  • Down in Bermuda (Yak & Co)
  • Enter the Construct (Directive Games)
  • Fantasian (Mistwalker)
  • Frogger in Toy Town (Konami)
  • HitchHiker (Versus Evil & Mad About Pandas)
  • Hot Lava (Klei Entertainment)
  • Kings of the Castle (Frosty Pop)
  • Lego Arthouse (Lego)
  • Lego Brawls (Lego & Red Games)
  • Lifelike (Kunabi Brother)
  • Little Orpheus, The Chinese Room)
  • Momomals (Picomy)
  • Mr. Turtle (Illusion Labs)
  • No Way Home (SMG Studio)
  • Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm (Cornfox & Bros.)
  • Overl& (Finji)
  • The Pathless (Annapurna & Giant Squid)
  • Projection: First Light (Blowfish Studios & Shadowplay Studios)
  • Repair (UsTwo Games)
  • Sayonara Wild Hearts (Annapurna Interactive & Simogo)
  • Shantae 5 (WayForward)
  • Sneaky Sasquatch (RAC7)
  • Sonic Racing (Sega & HardLight)
  • Spidersaurs (WayForward)
  • UFO on Tape: First Contact (Revolutionary Concepts)
  • Where Cards Fall (Snowman & The Game Board)
  • Winding Worlds (Ko_op)
  • Yaga (Versus Evil & Breadcrumbs Interactive)

Xbox-pomo Phil Spencer antaa päivityksen Rare-studion mystisestä Everwildista Kommentit pois päältä artikkelissa Xbox-pomo Phil Spencer antaa päivityksen Rare-studion mystisestä Everwildista

Rare-studion on ollut yksi Xboxin suurimmista mysteereistä. Peli julkistettiin jo vuonna 2019, mutta sen kehitys on ollut täynnä hiljaisuutta, huhuja uudelleenkäynnistyksestä ja toistuvia poissaoloja Xboxin esittelytapahtumista. Nyt -pomo Phil Spencer on vahvistanut, että peli on yhä kehityksessä ja etenee.

Oli hienoa nähdä Everwildin kehitys

Spencer kertoi vierailleensa Rare-studiolla Iso-Britanniassa ja olevansa innoissaan siitä, miten peli etenee.

Oli hienoa nähdä tiimi ja Everwildin kehitys. Voimme antaa näille tiimeille aikaa viimeistellä pelinsä. – Spercer kertoi XboxEra haastattelussa.

Spencer viittasi myös siihen, että pystyy tukemaan pitkäaikaisia kehitysprojekteja, koska sen pelijulkaisujen tahti on kiihtynyt Bethesdan ja Activision Blizzardin hankintojen myötä.

Everwildin kehitys: uudelleenkäynnistys vai luonnollinen muutos?

Everwildin kehitys on ollut täynnä epävarmuutta, erityisesti kun pelin luova johtaja Simon Woodroffe lähti studiolta vuonna 2020. Rare nimitti hänen tilalleen kokeneen pelisuunnittelijan Gregg Maylesin, joka on ollut mukana kehittämässä Donkey Kong Countrya, Banjo-Kazooieta, Viva Piñataa ja Sea of Thievesia.

Vaikka huhut pelin täydellisestä uudelleenkäynnistyksestä ovat kiertäneet, Microsoft on kiistänyt ne ja korostanut, että kehitys jatkuu. Tällä hetkellä tiedetään vain, että Everwild on kolmannen persoonan seikkailupeli, jossa voi olla myös “jumalapeli”-elementtejä, mutta konsepti saattaa olla muuttunut kehityksen aikana.

Viimeisin Everwild-traileri julkaistiin jo heinäkuussa 2020.

Everwild on Raren täysin uusi IP. Unohtumaton kokemus odottaa pelaajia luonnollisessa ja maagisessa maailmassa. – Peliä kuvailtiin silloin näin.

Xboxin tulevaisuus: mitä seuraavaksi?

Everwild ei ole ainoa pitkään kehityksessä ollut Xbox-peli. Microsoftilla on työn alla muun muassa Perfect Darkin reboot, uusi , seuraava sekä Bethesdan . Lähitulevaisuudessa odotettavissa on myös , joka julkaistaan toukokuussa.

Everwildin ilmestymisaikataulusta ei ole vielä tietoa, mutta Spencerin kommentit antavat toivoa siitä, että projekti on edelleen elossa – ja ehkä jopa lähestymässä valmistumistaan.

Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana Kommentit pois päältä artikkelissa Xbox jatkaa avointa linjaansa – PlayStation- ja Nintendo-logot pysyvät mukana

Microsoftin -esittelyissä on viime aikoina nähty poikkeuksellinen ilmiö, - ja -logot ovat ilmestyneet esittelyvideoihin. Tämä on osa Microsoftin uutta monialustastrategiaa, jonka tavoitteena on tehdä yhtiön peleistä helposti saatavilla kaikille pelaajille – riippumatta siitä, millä laitteella he pelaavat.

Haluan vain olla rehellinen ja läpinäkyvä sen suhteen, missä pelejämme voi pelata. Ihmisten pitäisi tietää, mistä he voivat ostaa pelejämme. Xbox-yhteisön ja pelien pitäisi olla kaikkien saatavilla mahdollisimman monella näytöllä. – Xbox-pomo Phil Spencer perusteli linjausta avoimuudella.

Muutos näkyi selvästi jo vuoden 2025 Xbox Developer Direct -tapahtumassa, jossa esimerkiksi , ja esiteltiin myös :lle. Vielä kesällä 2024 PS5-versioiden julkistaminen tapahtui erillisten trailerien kautta, mutta nyt ne näkyvät suoraan Xboxin omissa esittelyissä.

Sony ja Nintendo pitävät kiinni vanhasta linjastaan

Vaikka Microsoft pyrkii edistämään monialustapelaamista, Sony ja Nintendo eivät ole muuttamassa strategiaansa. Esimerkiksi PlayStationin State of Play -tapahtumissa ei mainita Xboxia, vaikka pelit julkaistaisiin myös muille alustoille. , ja esiteltiin yksinomaan PlayStation-pelinä, vaikka ne ovat tulossa myös PC:lle ja Xboxille.

Tulevaisuudessa vielä enemmän monialustapelejä

Spencerin mukaan Xboxin tavoitteena on tuoda pelejä mahdollisimman laajasti eri alustoille ja vahvistaa Xbox-ekosysteemiä kokonaisuutena. Kesän Xbox Showcase 2025 -tapahtumassa voimmekin nähdä esimerkiksi Gears of War: E-Dayn, Fablen, Perfect Darkin ja Call of Dutyn rinnalla PlayStation-logon.

Mutta kannattaako odottaa, että Sony ja Nintendo tekisivät samoin? Todennäköisesti ei.