Assassin’s Creed Valhalla -toimintapeli ilmestyy marraskuussa Kommentit pois päältä artikkelissa Assassin’s Creed Valhalla -toimintapeli ilmestyy marraskuussa

Assassin's Creed Valhalla

julkisti eilisiltaisessa Forward-pelitapahtumassaan, että Assassin's Creed Valhalla -toimintapeli tuo viikingit muinaiseen Englantiin 17. marraskuuta 2020.

Assassin's Creed Valhalla -toimintapeli julkaistaan ensin - ja -pelikonsoleille sekä :lle. Tietokoneille peli julkaistaan Epic Game Store- ja Ubisoft Store -kauppapaikkojen kautta. Lisäksi peli julkaistaan Stadia- ja UPLAY+-pelitilauspalveluille. Peli julkaistaan myöhemmin myös uuden sukupolven - ja -pelikonsoleille. Pelin Xbox One- ja PlayStation 4 -pelien omistajat voivat myöhemmin päivittää pelinsä ilmaiseksi uuden sukupolven pelikonsoleille.

Ubisoft Forward -tapahtumassa näytetty pelivideo esittelee pelisarjan uudet taistelutavat ja pelimekaniikat. Näitä ovat kahden käden taistelutyyli, erilaiset ryöstöretket ja hyökkäykset sekä avoimen pelimaailman tarjoamat mahdollisuudet. Ryöstöretket ovat toiminnantäyteisiä ja brutaaleja hyökkäyksiä, jotka esittelevät ennennäkemättömän tavan taistella ja toimia suurissa taisteluissa. Yhteenotot ovat entistä verisempiä, rajumpia ja yksityiskohtaisempia. Pelihahmo voi esimerkiksi irrottaa vihollisilta raajoja ja päitä. Päähenkilö Eivor voi käyttää kahdessa kädessä erilaisia kirveitä, miekkoja ja jopa kilpiä. Vastassa onkin pelisarjan monipuolisin viholliskatras, joten eri keinoja myös tarvitaan. Lisäksi pelisarjan legendaarinen piiloterätoiminto tekee paluun Valhallan myötä.

Assassin's Creed Valhalla yhdistää perinteistä avoimen pelimaailman toimintaa ja hahmokohtaista roolipelaamista toisiinsa saumattomalla tavalla. Oman hahmon kehittäminen on keskiössä yhdessä kiehtovan tarinalinjan ja tämän tarjoaman tehtäväkokonaisuuden rinnalla. Lisäksi pelin ainutlaatuisen upeat maastot ja ympäristöt sekä häkellyttävä graafinen ilme tekevät pelikokemuksesta ensiluokkaisen seikkailun. Henkeäsalpaavan upea ja monipuolinen musiikki sinetöi kokonaisuuden vaikuttavalla tavalla.

Pelaaja voi myös räätälöidä omaa hahmoaan erilaisin hiustyylein, tatuoinnein, sotamaalauksin, varustein ja asein. Lisäksi pelaaja voi vapaasti valita pelaako hän mies- vai naishahmoa. Pelaajan tekemät päätökset niin politiikan, sotimisen kuin keskusteluidenkin suhteen määrittävät pelin tarinan kulkua kiehtovalla tavalla.

Pelin lisäksi Assassin's Creed Valhallan pelimusiikki ja kirjat ovat ennakkotilattavissa. Kirjalliset julkaisut sisältävät romaanin, sarjakuvaopuksen ja pelin taidekirjan.

Pelin ääniraidasta julkaistaan 17. heinäkuuta seitsemän kappaleen ep-julkaisu. Sen musiikista vastaavat säveltäjät Jesper Kyd ja Sarah Schachner, joiden lisäksi mukana on Einar Selvikin säveltämä lisäkappale. Minijulkaisu on kuultavissa Spotifyssä ja ostettavissa iTunes-palvelusta 17. heinäkuuta alkaen. Pelin täydellinen ääniraita julkaistaan myöhempänä ajankohtana.

Matthew J. Kirbyn kirjoittama Assassin's Creed Valhalla – Geirmund's Saga -romaani sijoittuu pelimaailmaan. Kirja kertoo Geirmund Hellskinin tarinan, joka tahtoo osoittaa arvonsa viikinkisoturina ja joka tämän tehdäkseen osallistuu ryöstöretkelle Englantiin. Kirjan kannen on tehnyt arvostettu korealaisartisti Jung Gi Kim.

Dark Horse Comicsin julkaisema sarjakuvakirja Assassin's Creed Valhalla – Song of Glory on pelin esiosa ja kertoo Eivor- ja Sigurd-viikinkien seikkailuista ennen pelin tapahtumia. Cavan Scottin kirjoittaman, Martin Tunican kuvittaman ja Michael Atiyehin tussaamaan sarjakuvakirjatarinan ensimmäinen osa julkaistaan 21. lokakuuta 2020.

Art of Assassin's Creed Valhalla- ja Art of Assassin's Creed Valhalla Deluxe Edition -taidekirjat esittelevät pelimaailmaa upein kuvin ja värein syöksyen syvälle pelimaailman graafiseen ilmeeseen. Taidekirjan molemmat versiot ovat upeaa katsottavaa niin pelisarjan faneille kuin uusillekin pelaajille.

Turtle Beach julkisti uuden taistelupeliohjaimensa Kommentit pois päältä artikkelissa Turtle Beach julkisti uuden taistelupeliohjaimensa

Victrix Pro KO

on julkistanut uuden Victrix Pro KO Leverless Fight Stick -peliohjaimensa. Uutuusohjain on suunniteltu kilpailuhenkisille taistelijapelien pelaajille ja se on saanut viralliset lisenssit sekä Sonylta että Microsoftilta.

Ohjaimessa on käytetty Cherry MX Speed Silver RGB -kytkimiä ja siinä on mukautettava RGB-valaistus sekä irrotettava alumiininen päällyskuori. Pelaajat voivat hyödyntää 16 siirrettävää ja muokattavaa painiketta pelikokemuksensa räätälöimiseen.

Victrix-brändi on tehnyt yhteistyötä ammattilaisten, kuten kaksinkertaisen EVO-mestarin Momochin kanssa. Turtle Beach osti PDP:n ja Victrix-tuotemerkin vuonna 2024.

Ohjaimessa on Tournament Lock -kytkin järjestelmäpainikkeiden sammuttamiseen kilpailutilanteissa, sekä lukittava USB-kaapeli. Laitteessa on myös sisäänrakennettu säilytystila kytkimille ja muille tarvikkeille.

PlayStation-versio on yhteensopiva PS5- ja PS4-konsolien sekä Windows 10/11 -tietokoneiden kanssa. Xbox-versio toimii |S:n, Xbox Onen ja Windows 10/11 -tietokoneiden kanssa.

Victrix Pro KO Leverless Fight Stick tulee ennakkotilattavaksi valmistajan verkkosivuilta, sekä osallistuvilta jälleenmyyjiltä Suomessa. Ohjain ilmestyy 13. joulukuuta 2024.

Yksitoikkoinen bugien leikkikenttä – arvostelussa Lego Horizon Adventures Kommentit pois päältä artikkelissa Yksitoikkoinen bugien leikkikenttä – arvostelussa Lego Horizon Adventures

Lego Horizon Adventures (PC)

6 / 10
Plussat + Zero Dawn tarinaan hauskoja lisäyksiä + Helppo pelata ohjaimella + Taistelu osuudet + Erikoisaseet + Vaikeusaste vaihtoehtoja + Lukittu kamera + Lego maailma Miinukset - Yksitoikkoinen - Hahmot puhuu jatkuvasti seikkaillessa - Bugit vie immersion Yhteenveto Lego Horizon Adventures tarjoaa kevyen ja humoristisen näkökulman Horizon-universumiin. Pelin visuaalinen ilme ja Lego-huumori ovat sen vahvuuksia, mutta kokonaisuus kärsii toistuvuudesta, teknisistä ongelmista ja yllättävän korkeista laitevaatimuksista

on toimintaseikkailupeli, jossa Lego-palikat kohtaavat Horizon Zero Dawnin maailman. Pelin on julkaissut Sony Interactive Entertainment 14.11.2024, sen on kehittänyt Guerilla Games ja Studio Gobo. Peli on saataville :lle, Nintendo Switchille sekä :lle.

Ensituntuma: lupaava mutta ongelmallinen

Alkuinnostus pelistä oli vahva, mutta valitettavasti kokemus ei täysin vastannut odotuksia. Ohjain oli suositeltu peliväline, ja sen avulla hahmon liikuttelu ja vihollisten ampuminen tuntui pääosin sujuvalta. Ongelmia kuitenkin ilmeni, kun aseiden vaihtaminen hidasti toimintaa ja aiheutti turhautumista taistelutilanteissa. Vaikka väistelymekaniikat toimivat perushyppyjen avulla, liikkumiseen liittyi ajoittain epäloogisuutta. Hahmo jatkoi liikkumista tatin vapauttamisen jälkeen, mikä hankaloitti parkour-kohtauksia ja tarkkoja väistöjä.

Myös pelin tekninen suorituskyky tuotti pettymyksiä. Korkeilla grafiikka-asetuksilla peli kulutti paljon resursseja, ja ruudunpäivitysnopeus saattoi pudota dramaattisesti. Bugeja esiintyi runsaasti – koneiden mallinnukset katosivat taisteluissa ja peli saattoi kaatua ilman näkyvää syytä. Pahimmillaan yksi testikone kaatui sinisen ruudun kera.

Yksinkertaista, mutta toisteista sisältöä

Lego Horizon Adventuresin pelimekaniikka perustuu alueiden tutkimiseen, aarteiden keräilyyn, esineiden rakentamiseen ja taisteluihin koneita tai kultisteja vastaan. Kenttien päätehtävänä on edetä tarinassa, joka palkitsee kultaisilla Lego-palikoilla. Näillä voi avata uusia rakennuksia kotipaikassa, Äidin Sydämessä. Alue toimii pelin keskuksena, jossa voi päivittää taitoja, muokata ympäristöä ja hankkia hahmolle uusia asuja.

Vaikka tämä kuulostaa monipuoliselta, toisteisuus alkaa vaivata nopeasti. Uusia koneita esitellään hitaasti, ja tehtävät tuntuvat usein kaavamaisilta. Äidin Sydämen sisustaminen tuo hetkellistä vaihtelua, mutta sen merkitys tarinan kannalta jää ohueksi.

Visuaalinen ja äänimaailma: Lego-huumoria parhaimmillaan

Graafisesti peli onnistuu vangitsemaan Lego-maailman tuntuman. Kiiltävät, heijastavat pinnat ja tarkkaan suunnitellut Lego-animaatiot tekevät pelistä visuaalisesti houkuttelevan. Koneiden ja hahmojen liikkeet on suunniteltu Lego-maailmaan sopiviksi, mikä lisää pelin charmia. Valitettavasti tekniset ongelmat ja korkeat vaatimukset heikentävät kokemusta.

Äänimaailma tukee pelikokemusta hyvin. Erityisesti taisteluissa musiikki korostaa intensiteettiä, ja Legoille tunnusomaiset hajomisäänet tuovat nostalgiaa. Cauldroneissa ääniefektit luovat metallista tunnelmaa, joka syventää pelin ympäristön tunnetta.

Yhteenveto: hauska mutta keskinkertainen

Lego Horizon Adventures tarjoaa kevyen ja humoristisen näkökulman Horizon-universumiin. Pelin visuaalinen ilme ja Lego-huumori ovat sen vahvuuksia, mutta kokonaisuus kärsii toistuvuudesta, teknisistä ongelmista ja yllättävän korkeista laitevaatimuksista. Horizon-faneille peli voi tarjota uutta näkökulmaa tarinaan, mutta bugit ja yksitoikkoisuus laskevat pelin arvoa.

Nykyisellä 70 euron hinnallaan peli ei ole suositeltava hankinta. Parhaimmillaan kokemus voi olla alennuksesta ostettuna ja ystävän kanssa pelattuna, jolloin yhteinen Lego-seikkailu nousee omalle tasolleen.