ASSEMBLY Summer 2022 juhlistaa tapahtuman 30-vuotista taivalta Kommentit pois päältä artikkelissa ASSEMBLY Summer 2022 juhlistaa tapahtuman 30-vuotista taivalta

Assembly Summer 2022

Summer 2022 on 30-vuotisjuhlatapahtuma, joka sisältää digitaaliseen taiteeseen ja luovuuteen keskittyvän ohjelmasisällön lisäksi runsaasti esports- eli kilpapeliohjelmaa.

Tapahtuman isoimpana esports-ohjelmanumerona nähdään ammattilaistason Counter-Strike: Global Offensive -turnaus (K16), joka lukeutuu myös vuoden isoimpiin kotimaisiin kilpapeliturnauksiin. Yhteensä 15 000 euron palkintopotista kilpailevat kutsujoukkueet Academy, KOVA, , Temp ja brittiläinen Into the Breach sekä karsintojen kautta jatkoon päässeet kotimaiset joukkueet Conquer, Cocolovers ja norjalainen VOID.

Ammattilaistason pelaamisen lisäksi Assemblyilla nähdään helposti lähestyttäviä harrastelijatason turnauksia, joissa peleinä ovat , Valorant, CS:GO, Rocket League ja Overwatch. Mielenkiintoinen ohjelmanumero on KOR-FIN Esports Festival 2022 PUBG -ystävyysottelu (K16), jossa otellaan eteläkorealaisia vastaan. Gigantti Valorant Cup (K16) tuo esports-lavalle karsintojen kautta joukkueita ottelemaan 4 000 euron palkintopotista. Taistelupelilava Assymyllyn kehässä nähdään otteluita peleissä , The King of Fighter, Guilty Gear, ja Super Smash Bros.

Yhtenä osana esports-ohjelmaa Assemblyilla ovat myös erinäisten esports-yhteisöjen ja toimijoiden ohjelmanumerot, joiden myötä tapahtuman kävijät pääsevät osallistumaan erilaisiin haasteisiin ja pienimuotoisempiin turnauksiin. Ohjelmaa ovat mukana järjestämässä ovat muun muassa KOVA, HAVU, Pelaajat.com, MoonTV sekä useita muita digitaalisen maailman toimijoita.

Esportsin lisäksi pelaamaan pääsee messualueelta löytyvien I love 8-bit -retronäyttelyn, Skrollin ja Retro Rewindin, Nintendo Switchin, Assygames-pelipisteen ja pelihalli Sugoin arcade-koneiden myötä. Assemblyilla on paljon peliaiheista sisältöä, ja se on vuosikymmeniä ollut yhtä lailla peli- kuin tietokoneharrastajien suosima tapahtuma, joka tarjoaa uniikin kävijäkokemuksen jokaiselle.

Suomen suurimman digitaaliseen kulttuuriin ja pelaamiseen keskittyvän festivaalin 30-vuotisjuhla lähestyy. Ensimmäiset Assemblyt järjestettiin vuonna 1992, ja tapahtuma on sittemmin kasvanut kymmenien tuhansien kävijöiden vuosittaiseksi tietokone- ja peliharrastajien kokoontumiseksi. Paikalle saavutaan tutustumaan uusimpaan tietotekniikkaan, uusimpiin peleihin, katsomaan digitaalista taidetta, jännittämään esports-turnauksia sekä löytämään uusia mielenkiinnon kohteita ja tuttavuuksia.

ASSEMBLY Summer 2022 -tapahtuma järjestetään 4.-7.8.2022 Helsingin Messukeskuksessa.

Street Fighter -elokuva saa uuden ohjaajan – julkaisu edelleen vuonna 2026 Kommentit pois päältä artikkelissa Street Fighter -elokuva saa uuden ohjaajan – julkaisu edelleen vuonna 2026

Street Fighter 6

-pelisarjaan perustuva uusi live-action-elokuva on saanut uuden ohjaajan. Japanilais-amerikkalainen Kitao Sakurai on valittu ohjaamaan tuleva elokuva, jonka on määrä saada ensi-iltansa 20. maaliskuuta 2026.

Sakurai tunnetaan parhaiten -elokuvan ohjaajana sekä The Eric André Show -sarjan kirjoittajana, ohjaajana ja tuottajana. Hänellä on myös kokemusta videopeliadaptaatioista, sillä hän on ohjannut useita jaksoja Twisted Metal -tv-sarjasta.

Elokuvan tuotannossa ovat mukana ja , joka on ”syvästi mukana” adaptaatiossa. Tämän toivotaan varmistavan elokuvan autenttisuuden pelisarjaan nähden.

Aiemmin elokuvaa oli tarkoitus ohjata australialainen kaksikko Danny ja Michael Philippou, mutta he jättäytyivät pois projektista viime kesäkuussa aikatauluongelmien vuoksi.

Elokuvan yksityiskohdista ei ole vielä paljoa tietoa, mutta on todennäköistä, että siinä nähdään pelisarjan tunnetuimpia hahmoja kuten Ryu, Ken ja Chun-Li. Tuleva Street Fighter -elokuva ei ole ensimmäinen laatuaan, sillä vuonna 1994 julkaistiin Jean-Claude Van Dammen ja Kylie Minoguen tähdittämä versio.

Street Fighter -elokuva kilpailee perinteisen kilpailijansa Mortal Kombatin kanssa, jonka jatko-osa on odotettavissa teattereihin tämän vuoden lokakuussa.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.