Blizzard herättää nostalgian Warcraftin ja Diablon klassikoilla Battle.netissä Kommentit pois päältä artikkelissa Blizzard herättää nostalgian Warcraftin ja Diablon klassikoilla Battle.netissä

Entertainment on ilahduttanut fanejaan tuomalla takaisin muutamia varhaisimpia todella tunnettuja pelihelmiään Battle.netissä. , ja alkuperäinen , kaikki ikonisia '90-luvun pelejä, ovat nyt saatavilla Blizzardin työpöytäsovelluksessa.

Niistä erityisen tärkeä on : Orcs & Humans, Blizzardin ensimmäinen kehittämä Warcraft-peli vuonna 1994, joka merkitsi virstanpylväsmomenttia reaaliaikastrategiapelien historiassa. Molemmat Warcraft-pelit olivat edelläkävijöitä moninpelitilojen tuomisessa RTS-peleihin, ja Battle.netin uusintaversiot mahdollistavat yhä taistelut ystävien kanssa.

Vuoden 1995 klassikko, Warcraft II: Tides of Darkness, tekee paluun mukanaan lisäosa Beyond The Dark Portal. Blizzard on ottanut askeleen pidemmälle sisällyttämällä pelitiedostoihin alkuperäisen käyttöoppaan, nyt myös verkossa saatavilla fanien selailtavaksi.

Battle.netin ensimmäisen version julkaisun yhteydessä vuonna 1997 Diablo, Blizzardin suositun pelisarjan ensimmäinen peli, on palannut. Diablo-fanit voivat jälleen sukeltaa luolastoihin, taistella demoneita vastaan ja kerätä saalista. Uudelleenjulkaisu sisältää pelin alkuperäisen käyttöoppaan, jossa on hirviö tietokirja ja yleiskatsaus pelimaailman loreen, ja sen voi lukea verkossa tehdäkseen matkan muistojen laineille.

On huomionarvoista, että Blizzardin emoyhtiö suoritti yritysostonsa Blizzardista lokakuussa 2023. Vaikka tämä yhdistyminen toi muutoksia ja irtisanomisia Microsoftin peliosastolle, Blizzard jatkaa pelaajien kiehtomista näiden ajattomien klassikoiden herättämisellä Battle.netissä.

Lähde: gamespot.com

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

The Elder Scrolls 6:n odotus jatkuu – fanit venyttävät kärsivällisyyttään Kommentit pois päältä artikkelissa The Elder Scrolls 6:n odotus jatkuu – fanit venyttävät kärsivällisyyttään

The Elder Scrolls VI

6 -pelin julkistus on saavuttanut merkkipaalun: se on nyt yhtä vanha kuin oli, kun jatko-osa paljastettiin. Kehittäjä on kuitenkin pysynyt lähes täysin vaiti pelistä julkistuksen jälkeen, jättäen fanit odottamaan vastauksia.

Peli paljastettiin lyhyellä teaserilla kesäkuussa 2018 E3-messuilla. Trailerilla esiteltiin fantasiamaisema ja pelin nimi, mikä sai fanit juhlimaan odotettua jatko-osaa. Julkaisun uskottiin olevan vain muutaman vuoden päässä, mutta kuusi ja puoli vuotta myöhemmin fanit odottavat yhä uutta sisältöä tai konkreettisia päivityksiä.

Kesällä 2023 Bethesda totesi, että peli on ”alkuvaiheen kehityksessä” ja varhaiset testiversiot olivat valmiina maaliskuussa 2024. Muutoin tiedot ovat olleet niukkoja. Lisäksi on vahvistettu, että peli ohittaa PlayStationin kokonaan, sillä omistaa nykyään Bethesdan.

Fanien turhautumista lisää tieto siitä, että Skyrim julkaistiin jo vuonna 2011 ja siitä on tullut yksi kaikkien aikojen suosituimmista roolipeleistä. Uuden osan pitkä kehitysaika on kuitenkin saanut monet kysymään, kuinka kauan sarjan seuraavaa mestariteosta täytyy vielä odottaa.

Vaikka odotus on pitkä, The Elder Scrolls -sarjan historia lupaa, että lopputulos saattaa olla kaiken tämän arvoinen. Mutta yksi kysymys jää yhä avoimeksi: milloin pääsemme Tamrieliin uudestaan?