Vaikka jotkut väittäisivätkin, että siirtyminen 2D:stä 3D:hen oli merkittävin hetki Konamin Castlevania-sarjan historiassa, toisille se oli Symphony of the Nightin julkaisu vuonna 1997.
Tämä oli Metroidvania-genren – tai ainakin sen tunnistamisen omaksi genreksi – alku, ja peli synnytti useita jatko-osia GBA:lle ja DS:lle sekä lukemattomia jäljittelijöitä seuraavien vuosien aikana.
SotNin menestyksestä huolimatta monet vanhan koulun Castlevania-fanit pitävät enemmän sarjan vuoden 1997 edeltävästä mallista – epävirallisesti tunnettu nimellä Classicvania – ja uusi fanien tekemä peli pyrkii miellyttämään samoja ihmisiä yhdistämällä NES-ajan pelit modernimpaan Metroidvania-tunnelmaan.
Lv4 Games on luonut Castlevania ReVampedin, Windows- ja Linux-pohjaisen pelin, joka muistuttaa ulkoasultaan 8-bittisiä Castlevania-pelejä, mutta sisältää Metroidvania-genren ei-lineaarista, varusteisiin perustuvaa pelattavuutta. Se on vaikuttava yhdistelmä, ja se kiistatta näyttää yhtä hiotulta kuin Konamin omat yritykset tällä saralla.