Codemasters pohtii: Sopiiko Nintendo Switch 2 F1-peleille? Kommentit pois päältä artikkelissa Codemasters pohtii: Sopiiko Nintendo Switch 2 F1-peleille?

Nintendo :n tehoista on tihkunut lupaavia tietoja, ja jo nyt useat :n pelisarjat – jotka ovat aiemmin karttaneet Nintendon konsoleita – ovat palaamassa takaisin. Nyt puntaroi, voisiko -pelisarja löytää tiensä uudelle hybridilaitteelle.

F1 25:n luova johtaja Gavin Cooper kertoi hiljattain Traxion–sivuston haastattelussa, että tiimin on ensin selvitettävä, mitä Switch 2 oikeasti pystyy tekemään ja onko se ”hyvä matchi” F1-pelien vaatimuksille:

“Tarvitaan ensin fiksuja ihmisiä tutkimaan laitetta ja arvioimaan, mitä se todella pystyy tekemään ja sopiiko se F1-kokemukseen.”

Tällä hetkellä mitään ei ole virallisesti julkistettu, mutta Cooperin mukaan sisäisiä keskusteluja varmasti tullaan käymään:

“Keskusteluja käydään varmasti, mutta tällä hetkellä ei ole mitään kerrottavaa.”

Ei ihan uusi aluevaltaus

Vaikka F1-pelejä ei ole nähty Nintendon laitteilla vuosiin, Codemasters ei ole täysin ummikko Switchin suhteen. Vuonna 2019 studio julkaisi GRID Autosportin Switchille – peli sai varsin positiivisen vastaanoton, vaikka sen moninpeli puuttui aluksi. Tämä korjattiin myöhemmin ilmaisella päivityksellä.

F1-sarjan osalta viimeisin julkaisu Nintendolla oli F1 Race Stars: Powered Up Edition, joka ilmestyi Wii U:lle – ja sekin oli enemmän kart-henkinen spin-off kuin aito simulaatio.

EA tuo jo isoja pelejä Switch 2:lle

Codemasters on ollut Electronic Artsin omistuksessa vuodesta 2021, ja mukana kaupassa siirtyivät myös muut kilpa-ajopelisarjat, kuten DIRT ja Project CARS. EA on jo ilmoittanut tuovansa seuraavat EA FC- ja Madden NFL -pelit Switch 2:lle, joten ei olisi yllättävää, jos F1 seuraisi perässä – mikäli tekninen yhteensopivuus löytyy.

Yhteenvetona: Switch 2 kiinnostaa, mutta mitään ei vielä luvata. F1:n kaltaiset nopeat ja teknisesti vaativat pelit vaativat alustalta paljon – mutta jos uusi laite lunastaa lupauksensa, Formula 1 saattaa vielä palata Nintendo-kuskien ohjaimiin.

EA tuo mainokset entistä syvemmälle peleihin Kommentit pois päältä artikkelissa EA tuo mainokset entistä syvemmälle peleihin

Pelijätti on julkistanut uuden Advertising -alustan, jonka tarkoituksena on tuoda yritysbrändit entistä näkyvämmin osaksi pelejä. Yhtiön mukaan mainokset eivät kuitenkaan ole vain ruudulle ilmestyviä bannereita, vaan ne integroidaan suoraan pelimaailmaan tavalla, jonka pitäisi ”parantaa eikä häiritä” pelikokemusta.

Erityisen tärkeässä roolissa ovat urheilupelit, kuten . Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi stadionien mainostauluja, tulostauluja ja muita urheilulähetyksistä tuttuja brändielementtejä. EA haluaa kuitenkin mennä pidemmälle. Suunnitteilla on myös sponsorien tukemia haasteita, palkintoja ja pelinsisäisiä tapahtumia, jotka voivat muuttua kampanjan aikana pelaajien aktiivisuuden perusteella.

Ajatus ei ole täysin uusi. EA on kokeillut pelinsisäistä mainontaa jo lähes kahden vuosikymmenen ajan. Kaikki kokeilut eivät kuitenkaan ole olleet menestys. Moni pelaaja muistaa edelleen -pelin kohun, jossa uusintojen yhteydessä näytettiin koko ruudun peittäviä, ohittamattomia mainoksia. Pelaajien voimakkaan kritiikin jälkeen ne poistettiin pelistä.

Viime vuosina sponsoriyhteistyöt ovat jo yleistyneet. Esimerkiksi järjesti viime vuonna haasteita -pelissä. Nyt EA kokoaa kaikki vastaavat hankkeet yhden virallisen mainosalustan alle.

Vaikka EA vakuuttaa uuden järjestelmän olevan pelaajaystävällinen, uutinen tuskin saa kaikkia hurraamaan. Monet pelaajat suhtautuvat jo nyt varauksella pelien lisääntyvään kaupallistamiseen, ja osa pelkää mainosten valuvan vähitellen yhä näkyvämpään rooliin. EA:n näkökulmasta kyse on kuitenkin kasvavasta liiketoiminnasta. Pelaajien näkökulmasta aika näyttää, ovatko mainokset todella osa pelikokemusta vai vain uusi tapa myydä lisää tuotteita kesken pelisession.

Thief palaa varjoista – klassikkopeli saa uuden elämän Switchillä Kommentit pois päältä artikkelissa Thief palaa varjoista – klassikkopeli saa uuden elämän Switchillä

Yksi pelihistorian tunnetuimmista hiiviskelyklassikoista tekee paluun. : The Dark Project Remastered on julkistettu Switchille ja 2:lle, ja sen on määrä ilmestyä tämän talven aikana. Kyseessä on kunnianosoitus vuoden 1998 alkuperäiselle pelille, joka auttoi määrittelemään koko stealth-pelien genren.

Uudelleenversio ei ole pelkkä pintakiillotus, vaan mukana on myös Thief Gold -version lisämissiot ja sisältö. Peli on päivitetty modernille KEX Engine -moottorille, ja samalla sen grafiikkaa, käyttöliittymää ja animaatioita on hiottu nykypäivän tasolle. Mukaan on lisätty myös pieniä elämänlaatupäivityksiä, kuten selkeämpi valikkojärjestelmä ja asevalitsin.

Pelaajat palaavat jälleen Garrettin saappaisiin varjoissa viihtyvän mestarivarkaan, joka liikkuu kaupungissa enemmän äänettömänä huhuna kuin sankarina. Pelin ydin ei ole miekkojen kalistelu vaan piiloutuminen, valon ja äänen hallinta sekä nokkela ongelmanratkaisu. Yksi väärä askel, ja vartijat ovat jo tutkimassa, mistä kolina kuului.

Thief tunnetaan siitä, että se ei johda pelaajaa kädestä, vaan antaa vapauden keksiä omat reitit ja ratkaisut. Vartijat reagoivat ääniin ja liikkeeseen realistisesti, ja ympäristöstä tulee itse asiassa tärkein “vastustaja” pelaajalle. Siksi peliä pidetään yhä yhtenä immersiivisen simulaation uranuurtajista.

Kehittäjien mukaan tarkoitus on säilyttää alkuperäisen pelin tunnelma, mutta tehdä siitä helpommin lähestyttävä uudelle sukupolvelle. Lopputuloksena on paluu peliin, jossa varjoissa pysyminen ei ole vain taktiikka, vaan selviytymisen ehto.

Lähde: NintendoEverything