Cyberpunk-päivät: Vertailussa tulevaisuuden baarit VA-11 Hall-A ja Red Strings Club Kommentit pois päältä artikkelissa Cyberpunk-päivät: Vertailussa tulevaisuuden baarit VA-11 Hall-A ja Red Strings Club

Monesti viivästynyt ilmestyy torstaina. Aikaa tappaakseni olen perehtynyt viiden viikon ajan cyberpunk-aiheisiin peleihin, jotka ovat vähemmän tunnettuja. Enää ei ehdi aloittaa uusia pitkiä pelejä, joten viimeiset pari päivää voi vaikka istua baarissa. Cyberpunk-päivien viimeisessä jutussa käsitellään kahta peliä, joissa sekoitetaan drinkkejä juopoille.

Bartender's Creed: Valhalla

Nimihirviö ei ole toimintapeli, vaan lämpöisen lempeä visuaalinen novelli. Sen maailma on dystopiaa, mutta tarina maistuu sangrialta. Pelaajan alter egona häärää baarityöntekijä Jill, joka työskentelee cyberpunk-kaupungin rähjäisimmässä juottolassa. Päivisin hän kuuntelee asiakkaiden huolia ja öisin palaa yksinäiseen luukkuunsa.

Peli kertoo anekdootteja tavallisten ihmisten elämistä, eli arkipäivän murheista ja iloista. Joka päivä tutustutaan uusiin kiinnostaviin asiakkaisiin (ja ihkuihin waifuihin.) Rivien välistä avautuu myös isompi kuva kaupungin tilasta, konflikteista ja poliitiikasta. Ne jäävät etäisiksi, sillä onhan baari nimenomaan pakopaikka tältä kaikelta. Lämmin keidas synkkyyden keskellä.

Yleensä pelaan pelejä, mitkä menee ”piu piu”, enkä ole visuaalisten novellien suurkuluttaja. VA-11 Hall-A on kuitenkin niin hyvä, että tein poikkeuksen. Hahmot ja dialogit ovat ihastuttavan elävästi kirjoitettuja. Tekstin lukeminen ei missään vaiheessa pitkästyttänyt, sillä jokainen rivi on kultaa. Nyt ei pelasteta maailmaa, eikä kukisteta pahoja korporaatioita. Arkiset tarinat tuntuvat isoilta juuri niiden pienuuden vuoksi. Niihin voi oikeasti uskoa, ja baari itsessään tuntuu immersiivisen kotoisalta räkälältä. Vähän kuin ex-kotikaupunkini Lahti.

Varoituksen sana kunnon peliä kaipaavalle: VA-11 Hall-A on passiivista lukemista, eikä edes omia repliikkejä voi valita. Ainoa interaktiivisuus tulee minipelistä, jossa sekoitetaan drinkkejä ja koitetaan löytää asiakkaan tarpeet täyttävä resepti. Lisäksi voi manageroida jukeboksin soittolistaa, ja palkkapäivänä vähän sisustaa kotia. Epäonnistuminen on mahdotonta. Pieni puuhastelu kuitenkin lisää siellä olemisen tunnetta juuri sopivasti.

Juota ja juonittele

ottaa askeleen jonnekin oikean pelin ja visuaalisen novellin välimaastoon. Sitä kuvataan ”narratiiviseksi kokemukseksi.” Se näyttää point and click -seikkailulta, muttei varsinaisesti ole sellainen, ainakaan perinteisessä mielessä. Pääosassa on taaskin keskustelut asiakkaiden kanssa, mutta tarina on perinteisempää cyberpunk-juonittelua. Perinteisyys ei tarkoita huonoutta, vaan päin vastoin käsikirjoitus on nytkin A-luokkaa.

Pääosassa on baarimikko Donovan, tietodiileri, joka saa vihiä ison korporaation suunnitelmasta tehdä ihmiset onnellisiksi manipuloimalla näiden kyber-implantteja. Operaatio poistaisi kaikkien negatiiviset tunteet. Mutta onko onni enää onnea ilman kärsimystä? Onko oikein tehdä ihmisistä onnellisia ilman heidän suostumustaan? Onko kyseessä sittenkin hirvittävä mielenhallinnan muoto?

Punaisten Piuhojen Puljussa Donovan sekoittaa drinkkejä korporaation työntekijöille ja manipuloi heidän tunteitaan simppelillä minipelillä. Tarkoituksena on onkia tietoja ja estää kyseenalaiset suunnitelmat. Häntä avustaa empatia-androidi Akara-184, jonka minipelissä valmistetaan kyber-implantteja savea valamalla.

Tarinaan vaikuttaa dialogivalintojen lisäksi se, miten minipelit ratkaisee. Esimerkiksi yksi Akaran ensimmäisistä asiakkaista suree alhaista seuraajien määrää sosiaalisessa mediassa. Teetkö hänelle implantin, joka lisää nettikarismaa? Vaiko kenties implantin, joka poistaa tarpeen etsiä hyväksyntää? Peli on täynnä valintoja, ja se on riemastuttavan älykkäästi kirjoitettu.

Ihmettelen, miten voikaan olla olemassa kaksi indie-peliä, joissa on lähes sama idea cyberpunk-baarimikkoilusta. Molemmat ovat lämminhenkisiä ja sykähdyttäviä, mutta tarinoiltaan kovin erilaisia. VA-11 Hall-A vie lukunopeudesta riippuen 10-20 tuntia, ja toimii vaikka pieninä suupaloina muiden pelien lomassa. Red Strings Club kestää vain nelisen tuntia, mutta se on ikimuistoista aikaa. Sitä ei voikaan tuntien määrässä mitata, miten pelien herättämät tunteet jäävät mieleen elämään.

Cyberpunk 2077 -lautapeli tulossa – joukkorahoitus käynnissä Kommentit pois päältä artikkelissa Cyberpunk 2077 -lautapeli tulossa – joukkorahoitus käynnissä

Cyberpunk 2077 - The Board Game

ja lautapelikehittäjä ovat julkaisemassa – The Board Game, hittivideopeliin perustuvaa lautapeliä. Peli on tarkoitus rahoittaa joukkorahoituskapanjan avulla.

Cyberpunk 2077 – The Board Game on 1–4 pelaajan yhteistyöllinen tarinavetoinen taktinen toimintapeli, joka tutkii ”mitä jos?” -skenaariota, joka muuttaa kriittisesti videopelin avaintapahtumaa. 13 monipuolisen tehtävän ja ainutlaatuisten mekaniikkojen avulla se pyrkii luomaan uskollisesti videopelien tunnelman. joukkorahoituskampanja sisältää jo julkaistun tavoitteen ja erityisen etuoikeuden ensimmäisen päivän tukijoille.

Gamefound-kampanja, joka keräsi yli 60 000 seuraajaa ennen kampanjan virallista aloitusta, sisältää mantis-terillä varustetun V:n vaihtoehtoisen pienoismallin muodossa sekä tavoitteen, joka avaa Johnny Silverhandin pienoismallin sekä lisäpelimuodon.

Dynaaminen ja nopeatempoinen lautapeli sisältää ajanpainemekaniikan luodakseen kokemuksen palkkasotilaasta Night Cityssä, sisältäen eeppisiä toimintahetkiä ja yli 50 Street Storya, jotta jokainen läpipelu olisi monipuolinen ja ainutlaatuinen. Se sisältää myös Afterlife Mission Generatorin, joka tarjoaa korkean uudelleenpelattavuuden tusinoilla yksittäisillä tehtävillä pelaajien luotavaksi. Lisätietoja pelin mekaniikoista voi oppia REDstreams-erikoisohjelmasta, jossa lautapeliluoja Łukasz Woźniak ja Franchise Content Strategy Lead Patrick Mills syventyvät pelaajille tarjolla oleviin eri elementteihin.

Lisätietoa Cyberpunk 2077 – The Board Game -pelistä löytyy sen viralliselta joukkorahoitus-sivulta ja Go On Boardin YouTube-kanavalta. Lisätietoja Cyberpunk 2077:stä ja sen kriitikoiden ylistämästä Phantom Liberty -laajennuksesta löydät seuraamalla peliä X:ssä, Facebookissa tai sen virallisella verkkosivustolla.

Cyberpunk 2077 – The Board Game on tarkoitus julkaista joulukuussa 2025 useilla eri kieliversioilla.

Cyberpunk 2077 Ultimate Edition ilmestyi – katso uudet trailerit Kommentit pois päältä artikkelissa Cyberpunk 2077 Ultimate Edition ilmestyi – katso uudet trailerit

Cyberpunk 2077

on julkaissut Ultimate Edition -peliversion tänään ja samalla uusista ominaisuuksista on saatu julkaisutraileri, jonka voit katsoa alta.

Kuten eilen uutisoimme, peliin on nyt saatu täysin toimiva metrolinja, uusia treffipaikkoja, radion kuuntelemisen muuallakin kun autoissa, uusia ajoneuvoja sekä paljon muita parannuksia.

Ultimate Edition tarjoaa pelaajille pääsyn Cyberpunk 2077 -laajennukseen Phantom Liberty sekä pääpeliin yhdessä paketissa.

Cyberpunk 2077 Ultimate Edition on nyt saatavilla :lle, ja S:lle sekä :lle.