Darksidersin PS5-päivitys maksaa, kun taas Xbox-pelaajat saavat saman ilmaiseksi Kommentit pois päältä artikkelissa Darksidersin PS5-päivitys maksaa, kun taas Xbox-pelaajat saavat saman ilmaiseksi

on saanut uuden version :lle ja Series X|S -konsoleille, mutta päivitysmalli on herättänyt nopeasti keskustelua pelaajien keskuudessa. Syynä on yksinkertainen mutta ärsyttävä ero, jossa -pelaajat joutuvat maksamaan päivityksestä, kun taas Xboxilla sama hoituu ilmaiseksi.

Jos omistat pelin jo :llä, PS5-versioon päivittäminen maksaa noin 9 euroa. Vastineeksi pelaaja saa natiivin 4K-resoluution, tasaisemman 60 FPS -suorituskyvyn sekä uuden kuvaustilan. Xbox-pelaajat taas saavat täysin saman päivityksen automaattisesti ilman lisämaksua, jos peli löytyy jo Xbox Onelta.

Tilanne on saanut monet pelaajat pyörittelemään silmiään, sillä kyse ei ole varsinaisesta uusintaversiosta vaan enemmänkin teknisestä päivityksestä vanhaan remasteriin. Monien mielestä lisämaksu tuntuu turhalta etenkin, kun Xboxilla sama sisältö kuuluu kauppaan ilmaiseksi. ei ole myöskään selittänyt, miksi PS5-päivitys on maksullinen.

Hinnoittelukin menee hieman mutkikkaaksi. PS4-versio pysyy noin 20 eurossa, kun taas PS5- ja Xbox Series -versiot maksavat noin 30 euroa. Xboxilla vanhan version omistajat kuitenkin saavat uuden version ilmaiseksi, joten käytännössä lisähinta osuu lähinnä uusiin ostajiin ja PS5-pelaajiin.

Itse peli on silti edelleen pidetty toimintaseikkailu – ja -ajoilta. Darksiders Warmastered Edition tunnetaan vauhdikkaasta taistelustaan, näyttävästä sarjakuvamaisesta tyylistään ja siitä, että se onnistuu edelleen tuntumaan yllättävän hyvältä lähes kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Mutta juuri siksi moni ihmetteleekin, miksi neljän vuoden ikäisestä remasterista pitää nyt maksaa vielä kerran lisää, ainakin PlayStationilla.

Uusi Control Resonant rankaisee sivutehtävien ohittamisesta ja palkitsee uteliaisuudesta Kommentit pois päältä artikkelissa Uusi Control Resonant rankaisee sivutehtävien ohittamisesta ja palkitsee uteliaisuudesta

paljasti uusia yksityiskohtia tulevasta -toimintaseikkailusta, ja tällä kertaa huomion keskipisteessä on tutkiminen. Kehittäjien mukaan tavoitteena on saada pelaajat poikkeamaan päätarinalta ja löytämään maailman salaisuuksia omatoimisesti.

Ensimmäisessä Controlissa moni keskittyi vain päätarinaan ja sivutehtävät jäivät kokonaan huomaamatta. Resonantissa tähän halutaan muutos. Pääkenttäsuunnittelija Anne-Marie Grönroosin mukaan studio haluaa pelaajien eksyvän maailmaan hyvällä tavalla. Taidejohtaja Elmeri Raitanen puolestaan vitsaili, että tavoitteena on jopa pakottaa pelaajat pitämään hauskaa.

Suurin muutos nähdään ympäristössä. Suljettujen toimistokäytävien sijaan tapahtamat sijoittuvat yliluonnollisesti vääristyneeseen Manhattaniin, jonka eri alueet ovat aiempaa avoimempia ja tunnistettavampia. Kaupungista löytyy suuria maamerkkejä, jotka näkyvät kauas ja houkuttelevat tutkimaan ympäristöä. Remedy uskoo, että tällaiset nähtävyydet herättävät pelaajien uteliaisuuden luonnollisemmin kuin ensimmäisen pelin sisätiloissa.

Vaikka maailma on avoimempi, kaikkea ei jätetä pelaajan oman suunnistuksen varaan. Pelissä nähdään myös erillisiä lineaarisia alueita, joita kehittäjät kutsuvat ”luolastoiksi”. Näissä keskitytään vahvemmin tarinaan ilman jatkuvia sivupolkuja ja häiriötekijöitä. Ratkaisun tarkoitus on tarjota sopivaa vaihtelua avoimen maailman tutkimiselle.

Remedy korostaa, ettei Manhattan ole pelkästään vihamielinen painajainen. Kaupunki voi näyttää jopa houkuttelevalta ja turvalliselta, kunnes pinnan alta paljastuu jotain selittämätöntä ja vaarallista. Juuri tämä ristiriita tavallisen ja yliluonnollisen välillä on studion mukaan yksi pelin tärkeimmistä tunnelmatekijöistä.

Control Resonant julkaistaan 24. syyskuuta 2026 :lle, Series X|S:lle ja :lle. Jos Remedy onnistuu tavoitteessaan, pelaajat eivät välttämättä aina muista seurata päätarinaa, mutta juuri sitä kehittäjät näyttävät toivovankin.

Onko Sony kääntämässä selkänsä maailman suurimmalle PC-yleisölle? Kommentit pois päältä artikkelissa Onko Sony kääntämässä selkänsä maailman suurimmalle PC-yleisölle?

Sonyn viimeaikaiset viestit ovat herättäneet huolta -pelaajien keskuudessa. Yhtiön kerrotaan harkitsevan muutosta strategiaansa, jossa -yksinoikeuspelejä on tuotu myöhemmin PC:lle. Päätös voisi kuitenkin vaikuttaa paljon laajemmin kuin vain tietokonepelaajiin, erityisesti Kiinassa.

Analytiikkayhtiö Alinea Insightsin mukaan peräti 42 prosenttia -pelin PC-myynnistä tuli Kiinasta, joka oli pelin suurin markkina-alue Steamissa. Myös on menestynyt erityisen hyvin kiinalaisten pelaajien keskuudessa. Tämä ei ole yllättävää, sillä konsolipelaaminen ei ole koskaan saavuttanut Kiinassa samanlaista suosiota kuin PC- ja mobiilipelaaminen osittain maan tiukkojen tuontirajoitusten vuoksi.

Jos vähentäisi PC-julkaisujaan ja yrittäisi houkutella pelaajia ostamaan -konsolin pelatakseen tulevia hittipelejä, se voisi samalla menettää miljoonia potentiaalisia asiakkaita Kiinassa. Steamissa yksinkertaistettu kiina on toiseksi käytetyin kieli englannin jälkeen, mikä kertoo markkinan valtavasta koosta.

Mielenkiintoista kyllä, PC-julkaisut eivät näyttäisi syövän PlayStation-version myyntiä. Alinean mukaan Death Stranding 2 saavutti parhaat kahden viikon myyntilukunsa PlayStationilla juuri PC-julkaisun jälkeen. Samankaltainen ilmiö nähtiin myös Stellar Bladen kohdalla, jonka -myynti kasvoi samaan aikaan PC-version julkaisun kanssa.

Tämä saattaa olla merkittävä viesti Sonylle. Vaikka PC-julkaisut eivät välttämättä saa kaikkia ostamaan PlayStationia, ne näyttävät kasvattavan pelien näkyvyyttä ja tavoittavan valtavia yleisöjä erityisesti Kiinassa. Jos Sony todella perääntyy PC-strategiastaan, se ei ehkä menetä vain tietokonepelaajia, vaan myös yhden maailman tärkeimmistä pelimarkkinoista.