DOOM Eternal goes heavy metal – tsekkaa miltä metallikuoro soundtrackin taustalla näyttää ja kuulostaa Kommentit pois päältä artikkelissa DOOM Eternal goes heavy metal – tsekkaa miltä metallikuoro soundtrackin taustalla näyttää ja kuulostaa

Doom Eternal

DOOM Eternalin kehittäjät ovat tälläkin kertaa panostaneet pelin äänimaailmaan kunnolla. Australialinen säveltäjä ja äänisuunnittelija päätti kutsua muutamia metallivaikuttajia avoimella kutsulla laulamaan kuoro-osuuksia pelin soundtrackille. Ilmeisesti DOOMin brändi on kunnossa, sillä haaviin tarttui mm. Tony Campos ( / ), Sven de Caluwe (), James Dorton () ja jo edesmennyt Nature Ganganbaigal ().

“I had to be a part of this, man. Are you kidding me? I grew up with DOOM. I got to play a little bit on the Atari Jaguar. I bought every edition; one of my favorite games of all time, and I love the soundtrack.”

Tony Campos (Static-X / Ministry)

Äänityssessiossa studioon luotiin synkkää, hämyisää ja muuten vain demonista tunnelmaa punaisella valaistuksella sekä pelisarjalle tyypillisillä kynttilöillä. Suosittelen laittamaan ensin luurit päähän ja vasta sitten behind-the-scenes -klipin alta pyörimään. Kylmät väreet ovat taatut – ainakin näin metallimenneisyyden omaavalla toimittajalla.

Itse peli julkaistaan 20.3.2020 PC:lle, Playstation 4:lle, Xbox Onelle ja Nintendo Switchille. tulee löytymään myös Googlen Stadia-pelipalvelusta.

Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat 'No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun 'vain koirat kuulevat eron'. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa Warhammer 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Eternalin budjetista.

Huhu: Uusi DOOM -peli tuloillaan? Kommentit pois päältä artikkelissa Huhu: Uusi DOOM -peli tuloillaan?

DOOM Eternal

Näyttäisi siltä, että olisi kehittämässä seuraavaa -pelisarjan osaa. Tämä käy ilmi ZeniMaxin työpaikkailmoituksesta, jossa id Softwarelle etsitään Combat Designeria.

Ilmoituksesta käy ilmi, että kyseessä on ensimmäisen persoonan toimintapeli ja hakijalta odotetaan tietämystä id:n peleistä kuten DOOM (2016) sekä . Näistä pääteltynä voidaan olettaa, että kyseessä on jatkoa pelisarjalle.

id Softwarella on myös muita nimikkeitä mihin ilmoitus voi viitata. Kyseessä voi olla myös uusi tai -pelisarjan osa.