Doom Eternal sai uuden trailerin Kommentit pois päältä artikkelissa Doom Eternal sai uuden trailerin

Doom Eternal

Maaliskuussa ilmestyvä on saanut uuden trailerin. Video pohjustaa hieman tulevan pelin tarinaa, mutta pääpaino on kuitenkin pelisarjalle lukuisten pahisten nirhaaminen erinäisin asein.

Videolla vilahtaa myös pari uutta vihulaista sekä uudistunut Crucible -miekka, joka nähtiin ensimmäisen kerran vuoden 2016 Doom -pelissä.

Doom Eternal ilmestyy maaliskuun 20. päivä Playstation 4 ja Xbox One -konsoleille, PC:lle sekä Google Stadia -pelipalveluun. Peli ilmestyy myöhemmin myös Nintendo Switch -konsolille.

Yhdysvaltain suurin videopelialan ammattiliitto ryhtyi lakkoon taistellaakseen alan työolosuhteiden puolesta Kommentit pois päältä artikkelissa Yhdysvaltain suurin videopelialan ammattiliitto ryhtyi lakkoon taistellaakseen alan työolosuhteiden puolesta

Satoja Bethesdan laadunvalvonnan työntekijöitä, jotka työskentelevät - ja -pelien parissa, aloitti lakon eri puolilla Yhdysvaltoja vastalauseena etätyövaatimustensa sivuuttamiselle ja työtehtävien ulkoistamiselle. Microsoftin omistaman ZeniMaxin ammattiliitto, johon kuuluu yli 300 työntekijää, vaatii rajoituksia ulkoistetun työvoiman määrään ja joustavampaa etätyöpolitiikkaa.

Microsoftin edustaja totesi kunnioittavansa työntekijöiden oikeutta ilmaista mielipiteensä ja jatkavansa neuvotteluja heidän kanssaan.

”Kaikki ymmärtävät, että tämä on tarpeellista,” totesi laadunvalvontatiimin vetäjä . Seniorilaadunvalvoja lisäsi: ”Lakkoilu ei ole ihanteellista, mutta konkreettinen teko on välttämätön parempien työolosuhteiden puolesta.”

Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat 'No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun 'vain koirat kuulevat eron'. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa Warhammer 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Doom Eternalin budjetista.