Duke Nukem 3D -pelin säveltäjä nostanut syytteen Gearboxia vastaan pelimusiikin laittoman käytön vuoksi Kommentit pois päältä artikkelissa Duke Nukem 3D -pelin säveltäjä nostanut syytteen Gearboxia vastaan pelimusiikin laittoman käytön vuoksi

PC Gamer tiedotti, että säveltäjä Bobby Prince on nostanut syytteen Gearboxia ja sen toimitusjohtajaa Randy Pitchfordia vastaan. Princen mukaan yhtiö on käyttänyt -musiikkia ilman virallista ostoa. Corporationia vastaan on myös syytteet vireillä, kun se jakoi 20-juhlavuoden versiota -peliä Steamin kautta eikä reagoinut Princen lukuisiin pyyntöihin poistaa peli linjoilta.

Säveltäjä pyytää maksimaalista korvausta lakiperusteisen vahingonteon vuoksi molemmista rikkomuksista. Hänen mukaansa ei ostanut pelimusiikkia, kun hankki itselleen 3D -pelin.

Bobby Prince kirjasi Tennesseen oikeudelle jätettyyn syytteeseen, että sävelsi musiikin, äänitehosteet sekä dialogiset nauhoitukset vuonna 1996 ilmestyneeseen Duke Nukem 3D -peliin. Musiikki lisensioitiin pelin alkuperäiselle kehittäjälle Apogee Softwarelle ja silloinen sopimus antoi vain rajoitetut käyttöoikeudet. Korvauksena Prince sai pelistä rojalteina yhden dollarin jokaista myytyä peliä vastaan.

Apogee ei koskaan omistanut Duke Nukem 3D:n musikkia, jonka vuoksi Gearbox ei ostanut pelimusiikkia itselleen, vaikka hankki oikeuden Duke Nukem peleihin vuonna 2010. Prince otti heti yhteyttä Pitchfordiin, kun kuuli Gearboxin Duke Nukem 3D World Tour -suunnitelmista. Prince tiedotti, että Gearboxin tulisi lähettää rojalteja, mikäli aikoo käyttää hänen sävellyksiään juhlajulkaisussa. Pitchford oli Princen sanojen mukaan vastannut, että asia hoidetaan.

Duke Nukem 3D World Tour ilmestyi lokakuun 11. päivä vuonna 2016 eikä Prince sanojensa mukaan ole saanut rojalteja. Gearbox on tietoinen musiikin käyttörajoituksista ja -oikeuksista. Ensimmäisen kerran Prince pyysi poistamaan pelin helmikuun 8. päivä vuonna 2018, mutta hänen pyyntö ohitettiin. Prince haluaa nyt lakiperusteista maksimaalista korvausta tapahtuneista vahingoista sekä itselleen kuuluvan osan Gearboxin tuotoista, joiden lisäksi hän haluaa lakimiehen kulut korvattavaksi. Säveltäjä vaatii myös kieltoa, etteivät Gearbox ja saa rikkoa hänen tekijänoikeuttaan. Kumpikaan syytetyistä yhtiöistä ei ole vastannut median kyselyihin eikä esittänyt julkisesti omaa virallista vastinettaan.

Bobby Prince on säveltänyt musiikit myös -, - sekä -peleihin.

Ajattomana klassikkona pidetty DOOM II täyttää tänään 30 vuotta Kommentit pois päältä artikkelissa Ajattomana klassikkona pidetty DOOM II täyttää tänään 30 vuotta

Tänään, 30. syyskuuta 2024, 2 täyttää kunnioitettavat 30 vuotta. Alun perin 10. lokakuuta 1994 julkaistu peli ei ole menettänyt viehätystään ja se onkin edelleen yksi pelimaailman suurimmista klassikoista.

Vaikka vuosikymmenet ovat vierineet, pelin nopeatempoisuus ja intensiivinen toiminta ovat edelleen yhtä mukaansatempaavia kuin julkaisupäivänään.

aloittaa vahvasti, kun pelaajalle annetaan heti alkuhetkillä ikoniseksi muodostunut moottorisaha. Tämä pieni ele kuvastaa, miten hyvin ymmärsi, mikä teki ensimmäisestä Doomista menestyksen: raaka toiminta ja väkivallan estetiikka. Moottorisaha ja myöhemmin superhaulikko ovat aseita, jotka nostivat pelin suosion huipulle ja tekivät siitä ainutlaatuisen kokemuksen.

Vuonna 1994 Doom 2 oli paljon enemmän kuin vain jatko-osa. Se oli itseluottamuksella tehty peli, jossa id Software oli hionut toimintapelin täydellisyyteen. Labyrinttimäinen kenttäsuunnittelu, demonien sijoittelu ja toiminnan rytmitys olivat entistä harkitumpia ja hiotumpia. Yksinkertainen mutta tehokas pelimekaniikka teki pelistä jännittävän kokemuksen alusta loppuun.

Doom 2 oli aikansa edelläkävijä myös verkkopelaamisessa, jatkaen siitä, mihin alkuperäinen Doom jäi. Pelin nopeatempoisuus ja puhdas toiminta ovat vaikuttaneet nykyaikaisiin ammuskelupeleihin, mutta mikään ei korvaa sitä puhdasta pelinautintoa, jonka Doom 2 tarjoaa.

Kolmenkymmenen vuoden jälkeen Doom 2 seisoo yhä ylpeänä yhtenä pelihistorian merkittävimmistä teoksista. Nostakaamme rakkaat lukijat, pienet sille!

Lähde: Digitalspy

Näyttelijä Clive Standen esittelee Warhammer 40 000: Space Marine 2 -pelin maailmaa uudella videolla Kommentit pois päältä artikkelissa Näyttelijä Clive Standen esittelee Warhammer 40 000: Space Marine 2 -pelin maailmaa uudella videolla

Warhammer 40 000: Space Marine 2

Näyttelijä Clive Standen, joka tunnetaan roolistaan tv-sarjassa Vikings, on astunut Warhammer 40,000: Space Marine 2 -pelin maailmaan. Hän esittää pelin päähenkilöä, avaruusjalkaväen luutnantti Titusta.

Warhammer 40,000: Space Marine 2 on intensiivinen toimintapeli, joka sijoittuu synkkään ja sotaisaan tulevaisuuteen. Pelissä pelaajat ottavat ohjat avaruusjalkaväen eliittisotilaasta ja taistelevat ihmiskunnan vihollisia vastaan.

Titus Talks -videosarjassa Clive Standen syventyy Warhammer 40,000 -universumin taustoihin ja selittää, miksi ihmiskunta on jatkuvassa sodassa. Sarjan ensimmäisessä osassa Standen antaa yleiskatsauksen pelin maailmaan ja sen keskeisiin elementteihin.

Pelissä pelaajat voivat:

  • Kokea intensiivisiä taisteluita: Vastassa ovat pelottavat tyranidit, jotka eivät tunne armoa.
  • Mukauta oma soturi: Pelaajat voivat räätälöidä hahmonsa monin tavoin.
  • Nauti yksinpelikampanjasta ja moninpelistä: Peli tarjoaa sekä mukaansatempaavan yksinpelikokemuksen että jännittäviä moninpelitiloja.

Space Marine 2 on saatavilla nyt -, /S- ja -alustoilla.