EA vihjailee Twitterissä Battlefield 6 -trailerin julkaisuajankohtaaKommentit pois päältä artikkelissa EA vihjailee Twitterissä Battlefield 6 -trailerin julkaisuajankohtaa
Erilaiset huhut ja tietovuodot ovat pyörineet tulevan Battlefield 6 -räiskintäpelin ympärillä jo pitkään. Esimerkiksi aiemmin pelin tulevasta trailerista julkaistiin audioraita ja pelaajien keskuudessa liikkui huhu pelin julkistamiseen liittyen. Alustavasti trailerin huhuiltiin ilmestyvän toukokuussa, mutta nyt EA:n viimeisin Twitter -päivitys vahvistaa julkaisun tapahtuvan kesäkuun puolella.
Vuoden 2021 E3 -tapahtuma sijoittuu myös kesäkuulle, joten onkin mahdollista, että pelin traileri saa ensi-iltansa kyseisessä tapahtumassa. Lue viimeisimpiä peliin liittyviä huhuja täältä.
Krafton, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaanPUBG:sta ja tulevasta inZoi-pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.
Mikä on CPC?
CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Nvidia Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.
PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.
inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio
Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa The Sims -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.
Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?
Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten Ubisoft, Microsoft ja EA, investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.
Haasteet ja tulevaisuus
Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.
CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.
Lego-pelien maailmassa on syntynyt keskustelua, kun verkkoon vuotanutLego James Bond -konseptivideo paljastaa, millainen peli olisi voinut olla. Vaikka projekti ei koskaan edennyt tuotantoon, vuotanut traileri tarjoaa välähdyksen siitä, miten ikoninen vakooja olisi voitu yhdistää Lego-universumiin.
Traileri: Lego-versio Bondista
Lähes minuutin mittainen video, jonka jakoi @LEGOGameMuseum X:ssä/Twitterissä, esittelee kohtauksia tunnetuista James Bond -elokuvista, joissa esiintyvät muun muassa Daniel Craigin esittämä 007 ja muita aikaisempia Bond-näyttelijöitä. Traileri yhdistää perinteisen Lego-huumorin ja ikonisia Bond-elementtejä.
Entinen TT Gamesin johtaja vahvistaa aitouden
Paul Hughes, Lego Gamesin entinen teknologiajohtaja, vahvisti trailerin aitouden. Hughes kertoi nähneensä videon sen kehitysvaiheessa, joka osui Lego Dimensions -pelin loppuvaiheeseen.
Näin sen, kun sitä tehtiin. Siihen liittyy tietysti tarina, mutta sanottakoon vain, että se ei koskaan edennyt tuotantoon. Se olisi voinut olla mahtava.
Hughes kommentoi.
Hughes lisäsi, että salassapitosopimukset estävät paljastamasta tarkempia yksityiskohtia, mutta hän oli vakuuttunut siitä, että pelillä olisi ollut valtava potentiaali.
Miksi peli ei toteutunut?
LEGOGameMuseumin mukaan video oli TT Gamesin pitchaus Lego Groupille, jotta he voisivat kehittää täyspitkän Lego James Bond -pelin. Lego Group kuitenkin kieltäytyi, sillä James Bond -sarjaa ei pidetty sopivana Lego-peleille, jotka yleensä suunnataan perheille ja lapsille.
Vaikka Lego-kohderyhmä on nuorempaa yleisöä, yritys on hyväksynyt myös aikuisemmille suunnattuja projekteja, kuten Lego Horizon Adventuresin. James Bondin tummasävyinen ja väkivaltainen tausta saattoi kuitenkin olla liian suuri kynnys ylittää.
Reaktiot ja fanien spekulaatiot
Fanit ovat reagoineet trailerivuotoon innostuneesti mutta haikeasti, sillä konsepti on saanut monet pohtimaan, millainen peli olisi voinut olla. Trailerin humoristinen ote ja Bondin rikas historia olisivat voineet tuoda ainutlaatuisen kokemuksen Lego-pelien maailmaan.
Vaikka Lego James Bond ei koskaan toteutunut, vuoto on herättänyt keskustelua Legon potentiaalista yhdistää uusia ja yllättäviä brändejä perheystävälliseen muotoon.