Elektronisen urheilun suosio on viimeisen vuosikymmenen aikana kasvanut hurjasti, ja suurin piikki on todennäköisesti vielä edessä. E-urheilusta on jo nyt tullut miljardien eurojen teollisuus perinteisen urheilun rinnalle. Myös Suomesta löytyy monia kansainvälisesti tunnettuja ja menestyneitä ammattilaispelaajia.
Suosituimpia lajeja ovat muun muassa Counter-Strike, League of Legends ja Dota 2. Näissä peleissä ammattilaiset kilpailevat suurista palkintopoteista, ja turnauksia seurataan sekä livenä paikan päällä että kotisohvilta käsin suoratoistopalveluiden kautta.
Vedonlyönti on yleistynyt myös e-urheilussa samaan tapaan kuin perinteisessä urheilussa. Vedonlyöntisivustot tarjoavat laajan valikoiman kohteita e-urheiluturnauksiin, ja niiden kylkeen voi saada myös vedonlyöntibonuksia.
Koska e-urheilu on nuorekas ja digitaalinen ilmiö, se kiinnostaa erityisesti nuorempia sukupolvia. Tässä artikkelissa perehdymme siihen, miten e-urheilun vedonlyönti vaikuttaa nuorten pelaajien suhtautumiseen uhkapelaamiseen.
E-urheilun kasvun taustat
E-urheilu eli elektroninen urheilu on kilpailullista videopelaamista, jossa pelaajat ja joukkueet ottavat mittaa toisistaan erilaisissa peleissä. Kilpailuja järjestetään niin paikallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Suurimmat tapahtumat täyttävät areenat ja keräävät miljoonia katsojia suoratoistopalveluihin.
E-urheilun suurin fanikunta koostuu nuorista, jotka ovat kasvaneet digitaalisten pelien ja internetin parissa. Pelaamisen ympärille syntyneen kulttuurin omaksuminen on heille luontevampaa kuin vanhemmille sukupolville, joiden mielenkiinto saattaa rajoittua enemmän perinteiseen urheiluun. Moni nuori haaveilee jopa e-urheilun ammattilaisurasta.
Suomessa onkin muutamia pelaajia, jotka ovat tehneet mittavan uran jo varhaisessa vaiheessa. Esimerkiksi Joona ”Serral” Sotala voitti maailmanmestaruuden vuonna 2018. Jesse ”JerAx” Vainikka on puolestaan voittanut The International -turnauksen kahdesti. AleksiB taas on tunnettu Counter-Strike-ammattilainen, joka on pelannut ENCE-tiimissä ja nykyään NaVin kokoonpanossa.
Vedonlyönti e-urheilussa
E-urheilun vedonlyönnissä vedonlyöjät voivat asettaa panoksia suosittuihin peleihin, kuten Counter-Strike, Dota 2, League of Legends ja Fortnite. Kohteita löytyy turnausvoittajista, yksittäisistä otteluista ja pelin sisäisistä tapahtumista. Live-vedonlyönti on myös olennainen osa e-urheilua.
Live-vedonlyönnissä kertoimet muuttuvat ottelun tapahtumien mukaan. Esimerkiksi seuraavan voitetun erän tai ensimmäisen tapposuorituksen tuloksista voi asettaa vetoja reaaliajassa. Tämä tekee otteluiden seuraamisesta jännittävämpää vedonlyöjille, jotka voivat tehdä päätöksiä ottelun etenemisen perusteella.
Kertoimet e-urheilussa noudattavat samoja periaatteita kuin perinteisissä urheilulajeissa: vedonlyöntiyhtiö arvioi tapahtumien todennäköisyyksiä ja asettaa kertoimet sen mukaisesti.
Riskit ja mahdollisuudet nuorille
E-urheilun vedonlyönnin vaikutukset nuorten uhkapelaamiseen eivät ole vielä täysin selvillä, sillä ala on vasta kehittymässä. Kuitenkin alustavat havainnot osoittavat, että e-urheilu houkuttelee nuoria enemmän kuin perinteinen urheilu.
E-urheilu tarjoaa myös ainutlaatuisia mahdollisuuksia niille, jotka tuntevat lajin syvällisesti. Koska e-urheilusta on saatavilla vähemmän historiallista dataa, voivat kokeneet pelaajat löytää ylikertoimia ja muita vedonlyöntiin liittyviä etuja.
Toisaalta e-urheilun vedonlyönti sisältää myös riskejä, kuten mikä tahansa uhkapelaaminen. Jos vedonlyönti lähtee käsistä, voi siitä aiheutua taloudellisia ja henkisiä haittoja. Nuoret, jotka ovat erityisen alttiita impulsseille, saattavat altistua vedonlyönnin houkutuksille tavallista helpommin.
Sääntely ja vastuullinen pelaaminen
Yksi tärkeimmistä keinoista ehkäistä nuorten ongelmapelaamista on vedonlyönnin sääntely. Suomessa rahapelimarkkinoiden sääntely on tiukkaa, ja uusi lisenssijärjestelmä on tekeillä. Tähän asti rahapelejä ja vedonlyöntiä on saanut tarjota vain Veikkaus, mutta tulevaisuudessa lisenssit mahdollistavat myös ulkomaisten vedonlyöntisivustojen toiminnan.
Monet suomalaiset pelaajat suosivat verovapaat nettikasinot, jotka toimivat Viron tai Maltan lisenssillä. Näillä sivustoilla saatuja voittoja ei tarvitse ilmoittaa verotuksessa, mikä tekee niistä houkuttelevia.
Kun Suomen lisenssijärjestelmä tulee voimaan, myös e-urheilun vedonlyöntiin tarjotaan paremmin säädeltyjä ja vastuullisia työkaluja, kuten talletusrajoituksia ja pelijäähyjä. Tämä voi auttaa pitämään nuorten pelaamisen paremmin hallinnassa.
Nopeatempoiset kasinopelit suurin riski
Vedonlyönti e-urheilussa ei kuitenkaan ole yhtä koukuttavaa kuin kolikkopelit tai muut nopeatempoiset rahapelit. Live-vedonlyönti voi lisätä jännitystä, mutta kokonaisuudessaan e-urheilun vedonlyönti etenee rauhallisemmin kuin esimerkiksi kasinoilla pelattavat pelit.
Usein e-urheiluun vetoa asettavat ovat kiinnostuneita lajista itsestään, mikä vähentää satunnaista uhkapelaamista. Tämä eroaa kolikkopeleistä, joissa pelataan usein puhtaasti voittojen toivossa ilman sen syvempää tunnesidettä itse peliin.
Yhteenveto
E-urheilun suosion kasvu on ollut huikeaa, ja myös sen vedonlyöntimarkkinat ovat laajentuneet nopeasti. Vedonlyönti kiinnostaa erityisesti nuoria, mutta toistaiseksi e-urheilun vedonlyönti ei näytä aiheuttavan merkittäviä ongelmia uhkapelaamisen saralla.
Tulevaisuudessa Suomen rahapeliuudistus voi parantaa tilannetta entisestään, kun lisenssisivustot sitoutuvat vastuulliseen pelaamiseen. Näin nuorten vedonlyöntiä voidaan valvoa tehokkaammin ja ongelmapelaamista ehkäistä.
Lopulta e-urheiluvedonlyönnin suurimmat haasteet liittyvät siihen, että monilla vedonlyöntisivustoilla tarjotaan myös nopeatempoisia kasinopelejä, jotka ovat nuorille paljon riskialttiimpia.