Elisa Invitational Spring 2021 turnaus pelataan huhtikuussa – jaossa 50 000 dollarin palkintopotti Kommentit pois päältä artikkelissa Elisa Invitational Spring 2021 turnaus pelataan huhtikuussa – jaossa 50 000 dollarin palkintopotti

Elisa Invitational 2021

Invitational Spring 2021 pelataan -turnauksesta karsiutuneiden joukkueiden sekä 4 maailman huippujoukkueen kesken. Turnaus pelataan verkossa 15. – 18.4. ja kokonaispalkintopottina kaiken kaikkiaan 50 000 dollaria.

Turnauksessa pelaa 8 huippujoukkuetta, mukaan lukien kotimaiset supersensaatiot ja . Neljä joukkuetta ovat todistaneet merkittävyytensä karsiutumalla paikallisesta Elisa Nordic Championship -turnauksesta. Nämä joukkueet ovat HAVU (Suomi), Tricked (Tanska), Apeks (Norja) ja Young Ninjas (Ruotsi). Loput turnauksen paikoista täyttää kärkijoukkueet maailmalta.

Elisa Invitational on verkossa pelattava turnaus, jota voi seurata Elisa Viihde Sportissa tai Elisa Viihde Sportin Twitch-kanavalla maksutta. Turnauksessa pelataan -peliä. Elisa Invitational on järjestetty kahteen otteeseen vuonna 2020.

Tarkemman aikataulun voit tarkastaa täältä. Turnausta voi seurata suomeksi Elisa Viihde Sportissa tai Elisa Viihde Sportin Twitch-kanavalla maksutta. Lisätietoa itse turnauksesta löydät täältä.

Elisa tuo e-urheilun Vaasaan uudella pohjoismaisella Counter-Strike 2 -turnauksella Kommentit pois päältä artikkelissa Elisa tuo e-urheilun Vaasaan uudella pohjoismaisella Counter-Strike 2 -turnauksella

laajentaa e-urheilutoimintaansa Pohjoismaihin järjestämällä uuden -turnaussarjan, 2025:n. Tapahtuma tuo e-urheilun ensimmäistä kertaa Vaasaan ja tarjoaa tier 2 -tason joukkueille tilaisuuden kerätä arvokkaita -rankingpisteitä sekä kilpailla merkittävästä palkintopotista.

Turnaus käynnistyy studiovaiheella 20.–22. toukokuuta, josta neljä parasta joukkuetta etenee finaalivaiheeseen. Finaalit pelataan Vaasan Sähkö Areenalla 23.–24. toukokuuta 2025. Kahdeksan osallistuvaa joukkuetta valitaan alueellisista karsintaturnauksista eri Pohjoismaissa.

Elisa toteuttaa turnaussarjan yhteistyössä ruotsalaisen Fragbiten, tanskalaisen Dust2.dk:n ja norjalaisen MistGamesin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa pohjoismaista kilpailutoimintaa ja tarjota joukkueille väylä kansainväliselle tasolle.

Tapahtuma on merkittävä myös Vaasan kaupungille ja paikallisille yrityksille, tarjoten mahdollisuuden tavoittaa nuoria aikuisia ja vahvistaa brändiään. Lipunmyynti finaalitapahtumaan alkaa 1. maaliskuuta 2025, ja tapahtuman ikäraja on 16 vuotta, huoltajan kanssa 13 vuotta. Liput voi ostaa tapahtuman sivuilta.

Kilpa-ajon huumaa omasta olohuoneesta käsin – Jimm’s PC-Storen vinkit simracingiin Kommentit pois päältä artikkelissa Kilpa-ajon huumaa omasta olohuoneesta käsin – Jimm’s PC-Storen vinkit simracingiin

Simracing

Suomen johtava räätälöityjen tietokoneiden valmistaja ja tietotekniikan verkkokaupan pioneeri kertoo, millaista on ja mitä kannattaa ottaa huomioon, kun lajista innostuu tosissaan.

Simracing (tai digital racing) on kilpa-ajamisen tarkkaa simulointia. Simulaatiossa otetaan huomioon kaikki ajamiseen liittyvät muuttujat, kuten sään vaikutus ajamiseen, polttoaineen ja renkaiden kuluminen, auton säädöt ja niiden vaikutus auton käyttäytymiseen sekä kolareista aiheutuneet vauriot. Simulaattori mahdollistaa realistisen kilpa-autoiluelämyksen ilman oikean kilpa-autoilun rajoitteita, kuten teknisen osaamisen kynnystä tai aika- ja rahainvestointia. Harrastajia lajissa kiehtoo realismi ja tiimikilpailut.

Haastattelimme -kilpapelitiimin toimitusjohtajaa Lasse Salmista ja simracing-manageri Simo Rautavirtaa. Kun HAVU heinäkuussa 2022 otti Inertia Simracingin siipiensä alle, oli lajiin mukaan lähteminen organisaatiolle uusi aluevaltaus. Kysyimme Salmiselta, mikä sai HAVUn kiinnostumaan juuri simracingista.

”Olen ollut kiinnostunut simracingista siitä lähtien, kun laji on ollut millään tavalla esillä. Simon kanssa meitä yhdisti yhteinen innostus ja rakkaus lajia kohtaan sekä vahva tahtotila viedä asioita eteenpäin. Taustalla ei ollut pelkkää bisneskulmaa, vaan myös se, miten voimme auttaa näitä junnuja pääsemään mahdollisimman pitkälle ja juuri se oli minulle henkilökohtaisesti merkityksellinen asia, kun lähdimme päätöksiä tekemään.”

Salminen paljastaa.

HAVUlle yhteistyö on ollut erityisen mieluisa tuodessaan etenkin -joukkueestaan tunnetulle organisaatiolle uutta näkökulmaa sekä mahdollisuuksia myös laajentua ja tavoittaa uusia tahoja. HAVUn simracing-tiimi pitää tällä hetkellä kokoonpanossaan noin 20 henkeä, joista noin 7-8 kuskia ajaa maailman kovimmalla tasolla -simulaatiopelissä. Vaikka rosterin ydinhenkilöt ovat edelleen samoja kuin Inertian aikoina, on liittyminen HAVUun mahdollistanut myös uusia rekrytointeja, kuten esimerkiksi hallitsevan Suomen mestarin Tomi Katilan.

HAVUn simracing-manageri Simo Rautavirta kertoo toimineensa Suomen simracing-skenessä kaiken kaikkiaan noin 12–14 vuotta. Rautavirtaa voi siis pitää eräänlaisena Suomen simracingin keulahahmona tai kuten Salminen häntä kutsuu, ”simracing-faijana”. Rautavirta oli aikoinaan ensimmäisenä Suomessa perustamassa simracing-tiimiä organisaation alle.

”Koko homma lähti siitä, kun vuonna 2016 perustimme Inertia Simracingin. Suomessa ei ollut sellaista organisaatiota, joka olisi tehnyt samaa. Itse ajoin vielä silloin maailman kovimpia sarjoja. Nyt junnut ovatkin menneet jo ohi osaamisessa ja siinä, kuinka paljon he voivat omistaa aikaa kilpailuille.”

Rautavirta taustoittaa.

Omista kisamuistoistaan Rautavirta muistelee erityisen lämmöllä voittoaan iRacingin ensimmäisissä 24 tunnin kisoissa. Hänen tiiminsä ajoi McLaren GT3:lla, joka vastaa ominaisuuksiltaan suuresti myös nykyaikaisia kilpa-autoja. 24 Hours of Daytona eroaa tavanomaisista yksilösprinttikisoista siten, ettei niissä fokus ole esimerkiksi siinä, kenen auto on nopein kymmenen kierroksen ajan. Sen sijaan keskeisintä on saada auto toimimaan 24 tuntia eri lämpötiloissa sekä suunnitella tiimille kisastrategia. Lisäksi on tärkeää säätää auto siten, että se on kaikkien kuskien ajettavissa, sillä tavanomaisesti kuskien tottumukset ja tarpeet autolle voivat erota toisistaan suurestikin. Siksi tämänkaltaisissa kestävyys- ja tiimikisoissa korostuu etenkin tiimityö, taktikointi ja yhteisen sävelen löytäminen.

Suomessa kisataan paitsi verkossa, myös paikan päällä. Lyhyessä ajassa suuren suosion saavuttanut Rengas Turku 24h oli pari vuotta koronapandemian vuoksi tauolla, mutta vuoden 2022 tammikuussa koottiin jälleen kuljettajat ja tallit yhteen. Siitä huolimatta, että etäisyyttä jouduttiin pitämään muutama vuosi, on simracing kuitenkin hyötynyt koronasta valtavasti. Urheilutapahtumien peruuntumiset ja yleisötapahtumien rajoitukset toivat myös oikean maailman autoilla ajavia kilpakuskeja lisää simulaattoreiden pariin, mikä puolestaan nosti lajin suosiota roimasti. Virtuaaliradoilla nähtiinkin mm. Max Verstappenin ja Kalle Rovanperän kaltaisia taitureita. Tätä Rautavirta pitää tärkeänä merkkinä siitä, kuinka uskollisesti laji jäljittelee todellisuutta.

Simracingissa alkuun riittävät pelkkä ratti ja polkimet

Rautavirran mukaan yhteisö simracingin ympärillä on kehittynyt ja harrastajakunta on kasvanut ja monipuolistunut kuluneiden vuosien aikana. Laji on aikaisemmin ollut suosituin yli 30-vuotiaiden miesten keskuudessa, mutta nykyisin se tavoittaa myös nuoria ihmisiä ja oikean elämän kilpakuskeja.

Kysyimme myös, minkälaisilla varusteilla huipputasolla ajetaan ja mitä siellä menestyminen vaatii. Rautavirran mukaan maailman kovimmalla tasolla oikeastaan kaikilla kuskeilla on alumiinirigi eli ajoteline, jossa on alustassa kiinni ajopenkki, polkimet, ratti sekä näyttö tai näytöt. Moni kuski suosii kolmen näytön kokonaisuutta. Jotkut kuskit ajavat myös VR-laseilla, mutta toistaiseksi kyseessä on vielä selkeä vähemmistö. Lajista kiinnostunut aloittelija pääsee helposti alkuun myös perinteisellä ratin ja polkimien yhdistelmällä.

”Parhaimmat laitteet maksavat edelleen todella paljon, mutta halvemmillakin laitteilla voitettiin vielä muutama vuosi sitten maailmanmestaruuskisoja.”

Rautavirta kommentoi

Kaiken kaikkiaan laji on ottanut asemansa niin maailmalla kuin ennen kaikkea Suomessa. Harrastajakunta vaihtelee varhaisteineistä aina eläkeläisiin asti, ja ainakin kansallisesta kärjestä löytyy niin koululaisia kuin kokeneita konkareitakin. Myös aloittelijat ovat tervetulleita mukaan ikään ja sukupuoleen katsomatta. Lajin ympärillä toimii aktiivinen FiSRA-yhteisö. Ainakaan toistaiseksi lajille ei ole ruutulippua näkyvissä.

Tutustu Jimm's PC-Storen Simracing tuotteisiin