Elokuvamaailmat valtaavat pelimaailmat – vai valtaavatko? Kommentit pois päältä artikkelissa Elokuvamaailmat valtaavat pelimaailmat – vai valtaavatko?

Shadow of the Tomb Raider

Onko niin, että elokuvat valtaavat uusien pelien sisällöt, vai käykö sittenkin enemmän toisin päin, että pelit valtaavat uudet elokuvat ja tv-sarjat? Oletko itse pelaajana pohtinut asiaa? Esimerkiksi nettikasinot sisältävät entistä enemmän sellaisia pelejä, jotka ovat suoraan elokuvista ja tv-sarjoista brändättyjä eli tehty pelistudioissa yhteistyössä näiden elokuvien ja sarjojen oikeuksien omistajan kanssa. Mutta millaisia onnistumisia tai epäonnistumisia näistä kokeiluista tai siirtymistä on seurannut?

Miten elokuvien siirtyminen pelimaailmaan on onnistunut

Elokuvista tehtyjä pelejä on joitakin, mutta yleisesti ottaen suunta on päinvastainen, eli enemmänkin on tehty peleistä elokuvia.

Kyllä, usein elokuvasta tehdään myös peli. Tämä siksi, että elokuvabrändiä voidaan hyödyntää ja laajentaa helposti pelimaailmaan. Elokuvasta tehdyt pelit ovat usein toimintaseikkailuja tai tiettyjen elokuvassa esiintyvien hahmojen tarinoita jatkavia pelejä.

Nämä pelit tarjoavat pelaajalle mahdollisuuden syventyä elokuvan maailmaan ja kokea tarinan eri tavoin. Ne tarjoavat myös mahdollisuuden päästä interaktiiviseen suhteeseen elokuvan hahmoihin ja tarinaan, mikä tekee pelikokemuksesta ainutlaatuisen ja jännittävän.

Esimerkkejä elokuvasta tehdyistä peleistä ovat Tomb Raider, Resident Evil, The Hunger Games, Assassin’s Creed, Prince of Persia ja monet muut.

Yhteensä nämä tekijät tekevät pelimaailmojen pohjalta tehdyistä elokuvista suosittuja ja menestyksekkäitä niin pelimyynnin merkeissä kuin elokuvateattereissakin.

Miten pelin siirtyminen elokuvien maailmaan on onnistunut

Peleihin pohjautuvia elokuvia, tai elokuvia, joissa peli on tärkeässä roolissa, on ollut tarjolla jo vuosikymmeniä. Kaikki näistä pelielokuvista ei ole niin hyviä, että ne edes yltäisivät kansainväliseen levitykseen, mutta joukossa on myös onnistumisia. Muutamia pelejä, joista tuli sittemmin elokuva:

  • The Angry Birds Movie 1 ja 2
  • Assanssin’s Greed
  • Chess
  • Clue
  • Doom
  • Dungeons and Dragons – joka oli näyttävästi mukana myös NetFlixin Stranger Things sarjassa
  • Game Night
  • Halo Legends
  • Hitman
  • Nälkäpeli elokuvasarja
  • Jumanji
  • Max Payne
  • Lara Croft
  • Mortal Kombat
  • Pixels
  • Molly’s Game
  • Rampage
  • Ratchet and Clank
  • Pokemon
  • Prince of Persia: The Sands of Time
  • Resident Evil sarja
  • Wargames
  • Tomb Raider

Tässä siis vain pieni ote niistä kaikista peleistä, jotka ovat saaneet oman versionsa elokuvien maailmassa. Jos olet niistä joitakin nähnyt, niin tiedät, että joskus elokuva on onnistunut, ja joskus se peli ei elokuvan muodossa enää toimi. Nyt uusimpana on nähtävillä HBO:lle tullut The Last of Us sarja, joka seuraa varsin tarkasti pelin jalanjälkiä ja se on saanut hyvän vastaanoton katsojien parissa ja sarjalle on luvattu jo jatkokausikin, vaikka ensimmäinenkin on vielä täysin kesken.

Pelimaailmojen pohjalta tehtyjen elokuvien siirtyminen on onnistunut pelimyynnin merkeissä useilla eri tavoilla. Tärkeimpiä syitä ovat:

  • Tunnettu brändi: Monilla pelimaailmoilla on vahva ja tunnettu brändi, joka on jo ennestään tuttu yleisölle. Tämä tekee elokuvan markkinoinnista helpompaa ja mahdollistaa nopeamman ja suuremman katsojakunnan hankkimisen.
  • Faneilla on olemassa oleva kiinnostus: Monilla pelimaailmoilla on jo vankka fankunta, joka odottaa innolla elokuvaa. Tämä takaa elokuvalle jo etukäteen olemassa olevan katsojakunnan ja auttaa elokuvan menestyksessä.
  • Visuaalisesti houkutteleva sisältö: Pelimaailmoilla on usein visuaalisesti houkutteleva sisältö, joka vie katsojan uuteen maailmaan. Tämä tekee elokuvasta houkuttelevan ja huolitellun katsojalle.
  • Huipputeknologia: Nykypäivän teknologian ansiosta elokuvat pystyvät tarjoamaan vieläkin hämmästyttävämpiä visuaalisia kokemuksia katsojalle. Pelimaailmojen pohjalta tehdyt elokuvat hyödyntävät tätä teknologiaa täysimääräisesti ja tarjoavat uskomattoman visuaalisen kokemuksen.

Nämä sarjakuvahahmot ovat siirtyneet myös pelien maailmaan

Osa elokuvista, jotka perustuvat sarjakuviin on aika lailla itsestään selviä, mutta sitten on myös elokuvia, joiden taustoja joutuu jo vähän kaivelemaan, jotta tuo sarjakuvatausta löytyy. Tiesitkö sinä, että nämä elokuvat perustuvat sarjakuviin:

  • Alien vs Predator, perustui vuoden 1988 sarjakuvaan
  • Oblivion, Tom Cruise tieteiselokuvassa
  • Snowpiercer
  • Adelen elämä
  • The Fountain
  • Matkalla Perditioniin
  • Men in Black – Miehet mustissa
  • Oldboy
  • Karvinen elokuvat
  • Marvel elokuvat
  • Tintti elokuvat
  • Daltonin veljekset
  • Dick Tracy
  • KippariKalle
  • Judge Dredd
  • Lucky Luke elokuvasarja
  • Flash Gordon
  • Teräsmies
  • Hämähäkkimies
  • Mustanaamio

Tässäkin vain osa näistä elokuvista, jotka perustuvat joko tarkasti tai jollain tavalla sarjakuvien maailmaan.

Ovatko pelien hahmot saaneet elämän valkokankaalla

Tässä on luettelo näyttelijöistä, jotka ovat näytelleet elokuvissa, jotka ovat olleet perustana peliin:

  • Angelina Jolie – Tomb Raider (2001)
  • Chris Pratt – Jurasic World (2015)
  • Robert Downey Jr. – Detective Pikachu (2019)
  • Milla Jovovich – Resident Evil (2002)
  • Hugh Jackman – Puss in Boots (2011)
  • Dwayne ”The Rock” Johnson – Jumanji (2017)
  • Johnny Depp – Alice in Wonderland (2010)
  • Michael Fassbender – Assassin’s Creed (2016)
  • Jennifer Lawrence – The Hunger Games (2012)
  • Simon Pegg – Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011)
  • Jake Gyllenhaal – Prince of Persia: The Sands of Time (2010)
  • Lena Headey – 300: Rise of an Empire (2014)
  • Colin Farrell – Total Recall (2012)
  • Jim Carrey – Sonic the Hedgehog (2020)
  • Mila Kunis – Max Payne (2008)
  • Tom Cruise – War of the Worlds (2005)
  • Sandra Bullock – The Net (1995)
  • Willem Dafoe – Shadow of the Tomb Raider (2018)
  • Tom Hardy – Venom (2018)
  • Emma Stone – The Croods (2013)

Tämä on vain pieni luettelo ja on paljon muita näyttelijöitä, jotka ovat näytelleet elokuvissa, jotka ovat olleet perustana peliin. Joillekin näyttelijöille pelielokuvassa esiintyminen on auttanut uraa, mutta joissain, kuten esimerkiksi Milla Jovovichin tapauksessa, pelimäinen elokuva ei välttämättä ollut se paras mahdollinen valinta omalle uralle.

Entä miten tulevaisuus, kun pelien grafiikat ja mahdollisuudet lisääntyvät

Jos jo nyt parhaat ja hienoimmat pelit tuovat kuvaruudulle mitä realistisemmat maisemat ja pelihahmojen liikkeet ovat entistä lähempänä todellisuutta – kun tähän lisätään varmasti entisestään lisääntyvät tietokoneiden ja mobiililaitteiden tehot ja verkon nopeus, niin millaisia tulevat oikeasti tulevaisuuden seikkailupelit olemaan? Jos kuitenkin monelle pelaaminen on pakoa todellisuudesta, niin eikö silloin pelien tulisi ollakin hieman erilaisia, eikä oikeasti lähestyä tätä todellisuuttamme, olisiko kaksi todellisuutta liikaa pelien tavoittaessa 100 % realistisuuden kaikessa, mitä pelissä tapahtuu? Vai palataanko jotenkin ajassa taaksepäin retropelailuun tai kuten uudet kasinopelit ovat tehneet, on tuotu arcade-pelimäisyys ja crash-pelit onnenpelien pariin, ja nämä pelit muistuttavat paljon niitä 80- ja 90-luvun ensimmäisiä tietokonepelejä, ja pelaajat tykkäävät näistä. Ainakin osa pelaajista ei siis halua entistä realistisempia pelejä, vaan viihdettä vapaa-aikaan, missä ei tarvitse miettiä liikaa tai nähdä vaivaa pelaamisen kanssa uusien asioiden opettelussa – osa pelaajista vain haluaa pelata helppoja pelejä ajankuluksi. Miten sinä asennoidut omaa pelaamiseesi? Miksi sinä pelaat? Mitä ajattelet siitä, että pelit saavat lisätyn todellisuuden osioita pelimaailmoihin, ja pelit muuttuvat hybrideiksi, jossa osa tapahtumista tapahtuu reaalimaailmassa pelaajan liikkeiden mukaisesti.