ENCE jatkaa ESL Pro Leaguen pudotuspeleihin Kommentit pois päältä artikkelissa ENCE jatkaa ESL Pro Leaguen pudotuspeleihin

Maanantai on syyskuun ajan ollut ESL Pro Leaguen 12. kauden -kamppailuissa vapaapäivä, mutta pudotuspelien ja mitalikamppailujen häämöttäessä tahti sen kuin kiihtyy. Tällä viikolla matsit jatkuvat vielä  Pohjois- ja Etelä-Amerikan, Oseanian sekä Aasian osakamppailuilla.

Euroopan jatkoon päässeet sen sijaan selvisivät jo viime viikolla ja suomalaistiimi on ilahduttavasti mittelöissä mukana. A-lohkonsa kolmanneksi sijoittunut ENCE voitti seitsemästä pelistään niin Heroicin (2-1), NAVIn (2-0), G2:n (2-0) kuin AGOnkin (2-1), ja hävisi tasaisesti GODSENTille (2-1), OG:lle (2-1) sekä BIG:lle (2-1).

Seuraavan kerran ENCE nähdään tositoimissa ensi viikon tiistaina, 29.9. klo 18.30 (EEST).
Tuolloin vastapuolella tulittaa Complexity Gaming.

Kilpa-ajon huumaa omasta olohuoneesta käsin – Jimm’s PC-Storen vinkit simracingiin Kommentit pois päältä artikkelissa Kilpa-ajon huumaa omasta olohuoneesta käsin – Jimm’s PC-Storen vinkit simracingiin

Simracing

Suomen johtava räätälöityjen tietokoneiden valmistaja ja tietotekniikan verkkokaupan pioneeri Jimm's -Store kertoo, millaista on ja mitä kannattaa ottaa huomioon, kun lajista innostuu tosissaan.

Simracing (tai digital racing) on kilpa-ajamisen tarkkaa simulointia. Simulaatiossa otetaan huomioon kaikki ajamiseen liittyvät muuttujat, kuten sään vaikutus ajamiseen, polttoaineen ja renkaiden kuluminen, auton säädöt ja niiden vaikutus auton käyttäytymiseen sekä kolareista aiheutuneet vauriot. Simulaattori mahdollistaa realistisen kilpa-autoiluelämyksen ilman oikean kilpa-autoilun rajoitteita, kuten teknisen osaamisen kynnystä tai aika- ja rahainvestointia. Harrastajia lajissa kiehtoo realismi ja tiimikilpailut.

Haastattelimme -kilpapelitiimin toimitusjohtajaa Lasse Salmista ja simracing-manageri Simo Rautavirtaa. Kun HAVU heinäkuussa 2022 otti Inertia Simracingin siipiensä alle, oli lajiin mukaan lähteminen organisaatiolle uusi aluevaltaus. Kysyimme Salmiselta, mikä sai HAVUn kiinnostumaan juuri simracingista.

”Olen ollut kiinnostunut simracingista siitä lähtien, kun laji on ollut millään tavalla esillä. Simon kanssa meitä yhdisti yhteinen innostus ja rakkaus lajia kohtaan sekä vahva tahtotila viedä asioita eteenpäin. Taustalla ei ollut pelkkää bisneskulmaa, vaan myös se, miten voimme auttaa näitä junnuja pääsemään mahdollisimman pitkälle ja juuri se oli minulle henkilökohtaisesti merkityksellinen asia, kun lähdimme päätöksiä tekemään.”

Salminen paljastaa.

HAVUlle yhteistyö on ollut erityisen mieluisa tuodessaan etenkin -joukkueestaan tunnetulle organisaatiolle uutta näkökulmaa sekä mahdollisuuksia myös laajentua ja tavoittaa uusia tahoja. HAVUn simracing-tiimi pitää tällä hetkellä kokoonpanossaan noin 20 henkeä, joista noin 7-8 kuskia ajaa maailman kovimmalla tasolla -simulaatiopelissä. Vaikka rosterin ydinhenkilöt ovat edelleen samoja kuin Inertian aikoina, on liittyminen HAVUun mahdollistanut myös uusia rekrytointeja, kuten esimerkiksi hallitsevan Suomen mestarin Tomi Katilan.

HAVUn simracing-manageri Simo Rautavirta kertoo toimineensa Suomen simracing-skenessä kaiken kaikkiaan noin 12–14 vuotta. Rautavirtaa voi siis pitää eräänlaisena Suomen simracingin keulahahmona tai kuten Salminen häntä kutsuu, ”simracing-faijana”. Rautavirta oli aikoinaan ensimmäisenä Suomessa perustamassa simracing-tiimiä organisaation alle.

”Koko homma lähti siitä, kun vuonna 2016 perustimme Inertia Simracingin. Suomessa ei ollut sellaista organisaatiota, joka olisi tehnyt samaa. Itse ajoin vielä silloin maailman kovimpia sarjoja. Nyt junnut ovatkin menneet jo ohi osaamisessa ja siinä, kuinka paljon he voivat omistaa aikaa kilpailuille.”

Rautavirta taustoittaa.

Omista kisamuistoistaan Rautavirta muistelee erityisen lämmöllä voittoaan iRacingin ensimmäisissä 24 tunnin kisoissa. Hänen tiiminsä ajoi McLaren GT3:lla, joka vastaa ominaisuuksiltaan suuresti myös nykyaikaisia kilpa-autoja. 24 Hours of Daytona eroaa tavanomaisista yksilösprinttikisoista siten, ettei niissä fokus ole esimerkiksi siinä, kenen auto on nopein kymmenen kierroksen ajan. Sen sijaan keskeisintä on saada auto toimimaan 24 tuntia eri lämpötiloissa sekä suunnitella tiimille kisastrategia. Lisäksi on tärkeää säätää auto siten, että se on kaikkien kuskien ajettavissa, sillä tavanomaisesti kuskien tottumukset ja tarpeet autolle voivat erota toisistaan suurestikin. Siksi tämänkaltaisissa kestävyys- ja tiimikisoissa korostuu etenkin tiimityö, taktikointi ja yhteisen sävelen löytäminen.

Suomessa kisataan paitsi verkossa, myös paikan päällä. Lyhyessä ajassa suuren suosion saavuttanut Rengas Turku 24h oli pari vuotta koronapandemian vuoksi tauolla, mutta vuoden 2022 tammikuussa koottiin jälleen kuljettajat ja tallit yhteen. Siitä huolimatta, että etäisyyttä jouduttiin pitämään muutama vuosi, on simracing kuitenkin hyötynyt koronasta valtavasti. Urheilutapahtumien peruuntumiset ja yleisötapahtumien rajoitukset toivat myös oikean maailman autoilla ajavia kilpakuskeja lisää simulaattoreiden pariin, mikä puolestaan nosti lajin suosiota roimasti. Virtuaaliradoilla nähtiinkin mm. Max Verstappenin ja Kalle Rovanperän kaltaisia taitureita. Tätä Rautavirta pitää tärkeänä merkkinä siitä, kuinka uskollisesti laji jäljittelee todellisuutta.

Simracingissa alkuun riittävät pelkkä ratti ja polkimet

Rautavirran mukaan yhteisö simracingin ympärillä on kehittynyt ja harrastajakunta on kasvanut ja monipuolistunut kuluneiden vuosien aikana. Laji on aikaisemmin ollut suosituin yli 30-vuotiaiden miesten keskuudessa, mutta nykyisin se tavoittaa myös nuoria ihmisiä ja oikean elämän kilpakuskeja.

Kysyimme myös, minkälaisilla varusteilla huipputasolla ajetaan ja mitä siellä menestyminen vaatii. Rautavirran mukaan maailman kovimmalla tasolla oikeastaan kaikilla kuskeilla on alumiinirigi eli ajoteline, jossa on alustassa kiinni ajopenkki, polkimet, ratti sekä näyttö tai näytöt. Moni kuski suosii kolmen näytön kokonaisuutta. Jotkut kuskit ajavat myös VR-laseilla, mutta toistaiseksi kyseessä on vielä selkeä vähemmistö. Lajista kiinnostunut aloittelija pääsee helposti alkuun myös perinteisellä ratin ja polkimien yhdistelmällä.

”Parhaimmat laitteet maksavat edelleen todella paljon, mutta halvemmillakin laitteilla voitettiin vielä muutama vuosi sitten maailmanmestaruuskisoja.”

Rautavirta kommentoi

Kaiken kaikkiaan laji on ottanut asemansa niin maailmalla kuin ennen kaikkea Suomessa. Harrastajakunta vaihtelee varhaisteineistä aina eläkeläisiin asti, ja ainakin kansallisesta kärjestä löytyy niin koululaisia kuin kokeneita konkareitakin. Myös aloittelijat ovat tervetulleita mukaan ikään ja sukupuoleen katsomatta. Lajin ympärillä toimii aktiivinen FiSRA-yhteisö. Ainakaan toistaiseksi lajille ei ole ruutulippua näkyvissä.

Tutustu Jimm's PC-Storen Simracing tuotteisiin

HAVU voitti ylivoimaisesti Boomerien peliturnauksen Kommentit pois päältä artikkelissa HAVU voitti ylivoimaisesti Boomerien peliturnauksen

Battle of Boomers

Maailman ensimmäinen viihteellinen ja aikuisyleisölle suunnattu & Engineers -kilpapeliturnaus pelattiin viime lauantaina ja turnauksen voittajaksi selviytyi ylivoimaisesti .

Turnauspäivän ensimmäiset välierät pelattiin ENCEn ja Insinööriopiskelijoiden sekä HAVUn ja Amatöörien kesken. Molemmat alkuottelut olivat yllättävänkin tasaisia ja jännittäviä, mutta ja HAVU veivät lopulta voitot odotetusti tuloksin 9-6 ja 10-8. HAVUn ja Amatöörien välinen ottelu meni yllättäen jatkoajalle.

Päivän kolmantena otteluna pelattiin pronssiottelu Insinööriopiskelijoiden ja Amatöörien välillä. Peli oli hermoja raastavan tasainen ja päättyi lopulta Amatöörien 11-9 voittoon huikean jatkoajan jälkeen. Amatöörien kolmas sija palkittiin 750 euron rahapalkinnolla.

Turnauksen 4 minuutin koostevideo

Ennakkoon jännittävän tasaiseksi finaaliksi odotettu ENCEn ja HAVUn kohtaaminen päättyi todella harvinaisesti, kun HAVU voitti pelin poikkeuksellisen nopeasti tuloksella 16-0. Turnauksen sankariksi kohosi ilmiömäisellä pelisuorituksellaan pelaajalegenda Taneli ”diSTURBED” Veikkola. HAVU kuittasi voitostaan rahapalkintona 3 000 euroa ja ENCE kakkossijastaan 1 250 euroa.

Battle of Boomers & Engineers -kilpapeliturnaus pelattiin viime lauantaina poikkeuksellisilla pelaajilla ja erikoisilla pelisäännöillä. Counter-Strike Global Offensive -peliturnaukset pelataan useimmiten viiden hengen tiimeillä ja kahdella karttavoitolla, jolloin pelit voivat kestää kolmekin tuntia. Battle of Boomers & Engineers -turnauksessa pelattiin kolmen hengen tiimeillä ja yhdellä karttavoitolla, jolloin ottelut kestivät vain noin puoli tuntia kerrallaan. Näin pelistä saatiin huomattavasti viihdyttävämpää niillekin katsojille, jotka eivät ole valmiita seuraamaan turnauksia koko päivää tai koko iltaa.

Turnauksessa pelasivat Suomen kovimmat esports-tiimit eli ENCE ja HAVU. ENCE-tiimissä pelasivat pelaajalegenda Joona “natu” Leppänen, tunnettu somevaikuttaja Eetu “Eeddspeaks” Pesonen ja ja insinööripelaajana Jonne Vornanen. HAVU-tiimissä pelasivat pelaajalegenda Taneli ”diSTURBED” Veikkola, tunnettu somevaikuttaja Rasmus ”Rapsu” Virtanen ja insinööripelaajana Lassi ”LRZ” Halkosaari.

Turnauksen finaaliottelu kokonaisuudessaan

Esports-tiimien lisäksi turnauksessa pelasivat aikakarsinnalla valitut insinööriopiskelijat ja amatööripelaajat omilla kokoonpanoillaan. Opiskelijatiimissä olivat Ville Rinne, Santeri Saarela ja Anton Almio. Amatööritiimissä pelasivat 20-vuotiaat Samuel Arffman, Pauli Marjamäki ja Kasimir Alamäki.

Turnauksen mahdollisti nimikumppani Insinööriliitto ja heitä tuki turnauksen toisena kumppanina vakuutusyhtiö Turva.

Kilpapelitapahtumien järjestäjä (FEL) vastasi finaaliturnauksen varsinaisesta toteutuksesta. Finaaliturnaus pelattiin etäyhteyksin ja se striimattiin suorana lähetyksenä Ilta-Sanomien Twitch-, ISTV- ja Ruutu-videopalvelujen kautta.

Jälkitallenne on katsottavissa kokonaisuudessaan Twitchissä.