Sosiaalisen vuorovaikutuksen yleistyminen pelaajien keskuudessa on yksi pelialan kiehtovimmista trendeistä. Muutamassa vuosikymmenessä pelaaminen on muuttunut yksin tietokoneen äärellä istumisesta tai vierekkäin sohvalla pelikonsolin äärellä pelaamisesta toimimiseksi elinvoimaisessa ja maailmanlaajuisessa peliyhteisössä, josta on tullut tiiviimpi kuin kukaan olisi osannut arvata. Oli kyse sitten rennosta hauskanpidosta tai kovatasoisesta e-urheilusta, ovat mahdollisuudet toimia vuorovaikutuksessa muiden pelaajien kanssa muuttuneet radikaalisti. Tässä artikkelissa tarkastellaan, millä tavoin sosiaalinen kanssakäyminen on muovautunut pelialalla nykyiseen muotoonsa.
MMO-pelit loivat pohjan sosiaaliselle läpimurrolle
MMO-pelit eli massiviiset monen pelaajan verkkopelit näkivät ensimmäisten joukossa peliteollisuuden sosiaalisen läpimurron. 2000-luvun alkupuolella Halo 2:n ja World of Warcraftin kaltaiset pelit mahdollistivat pelaamisen muita pelaajia vastaan ympäri maailmaa. Muutos oli mullistava, sillä sitä ennen pelaaminen muiden kanssa tapahtui joko fyysisesti samasta paikasta käsin. Edellä mainittuja pelejä voidaankin pitää jo todellisina kulttipeleinä, ja esimerkiksi Halo-pelisarjasta on tehty jo kaksi tuotantokautta sisältävä TV-sarja, josta löytyy lisätietoa tästä artikkelista: https://errori.net/halo-tv-sarjan-toinen-kausi-sai-ensimmaisen-trailerin/.
Netissä pelattavien moninpelien myötä pelaaminen muuttui nopeasti aiempaa yhteisöllisemmäksi, joka näkyi peleissä esimerkiksi erilaisten joukkueiden ja klaanien muodostumisena sekä ystävyyssuhteiden solmimisena jopa oikeassa elämässä. Monille internetin pelialustoista onkin tätä nykyä tullut sosiaalisia ajanviettopaikkoja, joissa tuttujen pelaajien kanssa jutteleminen on melkeinpä yhtä tärkeää kuin itse pelaaminen.
Striimaus teki sosiaalisesta pelaamisesta uuden normin
Toinen huomattava muutos pelaamisen sosiaalisessa vuorovaikutuksessa nähtiin, kun Twitch ja muut live-striimausalustat nousivat pelaajien keskuudessa suosioon. Alkujaan se oli lähinnä harrastus sille pienelle pelaajajoukolle, joka halusi esitellä muille pelaamistaan, mutta sittemmin siitä on kasvanut massiivinen ilmiö, joka kerää päivittäin miljoonia katsojia ja striimaajia.
Twitch ei pelkästään mullistanut tapaa, jolla pelejä pelataan — se teki mahdolliseksi myös pelien katselemisen viihdemielessä sekä entistä monipuolisemman vuorovaikutuksen samanhenkisten ihmisten kanssa. Nykyään pelaajat pystyvät rakentamaan alustalla faniyhteisöjä, olemaan yhteydessä katsojiin reaaliajassa ja muodostamaan striimiensä ympärille hyvinkin tiiviitä yhteisöjä. Monet näistä striimaajista ovat verrattavissa sosiaalisiin vaikuttajiin, sillä katsojia kiinnostaa pelaamisen lisäksi myös ihminen näppäimistön tai peliohjaimen takana.
Twitchin suosio ja taianomaisuus piilee sen chat-toiminnossa, joka mahdollistaa katsojille sekä striimaajien että toistensa kanssa keskustelemisen. Tämä saa aikaan reaaliaikaisen ja dynaamisen alustan sosiaaliselle kanssakäymiselle. Pelaajat voivat jakaa keskenään ajatuksia ja ideoita, kannustaa suosikkipelaajiaan tai vaikka vain vitsailla ja pitää hauskaa. Tämä muutos on madaltanut kynnystä pelaamiseen – Twitchin myötä pelikulttuurista voi nauttia kuka tahansa, eikä kenenkään tarvitse todellakaan olla kovatasoinen pelaaja voidakseen käyttää alustaa. Twitchin kautta on mahdollista myös ansaita rahaa, ja osoitteessa https://yle.fi/a/3-11944073 löytyy aiheesta lisätietoa.
Into vuorovaikutukseen näkyy myös live-kasinoilla
Viimeisen vuosikymmenen aikana eräs jännittävä kehitysaskel sosiaalisessa pelaamisessa on live casino -pelien suosion huima kasvu. Esimerkiksi https://raketti.com/fi/live-casino on oivallinen esimerkki live-kasinon laajasta ja monipuolisesta tarjonnasta. Monet kasinopelaamisen harrastajat tuntuvat olevan yhä siinä käsityksessä, että live-kasinopelit rajoittuvat erilaisiin pokereihin ja blackjackeihin, mutta viime vuosina live-kasinoiden tarjonta on kokenut suuria muutoksia aiempaa viihteellisempään suuntaan.
Live-kasinoiden sosiaalisuus on epäilemättä sen suosion perimmäisin salaisuus. Perinteisillä online-kasinoilla pelataan yleensä tietokonetta vastaan, joka on kuitenkin monen mielestä varsin yksinäistä puuhaa verrattuna siihen, mitä kasinopelaaminen voi parhaimmillaan olla. Live-kasino on kuitenkin mullistanut kasinomaailman tuomalla takaisin kivijalkakasinoilta tutun sosiaalisen elementin. Siinä sekoittuvat digitaalinen peliympäristö ja pelikokemuksen jakaminen yhdessä muiden kanssa.
Live-kasinolla pelejä striimataan reaaliajassa siten, että pelipöydissä jakajina työskentelevät oikeat ihmiset. Pelaajat voivat olla vuorovaikutuksessa sekä pelinhoitajien että toisten pelaajien kanssa chat-ikkunan välityksellä, joka ruokkii yhteenkuuluvuuden ja kilpailuhenkisyyden tunteita. Esimerkiksi live-blackjack-pöydän äärellä pelaavat pelaajat pääsevät tarkastelemaan myös muiden pelaajien ratkaisuja ja kohtaloita samaan tapaan kuin fyysisellä kasinolla pelipöydän ääressä istuttaessa.
Live-jakajan läsnäolo peleissä tuo kasinopelaamiseen henkilökohtaisuutta ja persoonallisuutta, joka virtuaalisista kasinopeleistä on jäänyt uupumaan. Monille pelaajille merkitsee paljon se, että jakajat juttelevat heidän kanssaan, reagoivat heidän päätöksiinsä pelipöydissä ja luovat sosiaalisen ja lämminhenkisen ympäristön, jossa pelin kulkua voidaan jännittää yhdessä. Tämä kehitys onkin hyvin havainnollistava esimerkki siitä, kuinka myös rahapelien maailmassa ollaan sopeuduttu pelaajien alati lisääntyvään kiinnostukseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen digitaalisissa ympäristöissä.
Sosiaalisen pelaamisen tulevaisuus vankalla pohjalla
Pelaajien innostus sosiaaliseen kanssakäymiseen ei näytä minkäänlaisia laantumisen merkkejä. Virtuaalitodellisuutta ja metaversumia kehitetään vauhdilla ja näyttää siltä, että digitaalisen ja fyysisen sosiaalisen maailman rajat hämärtyvät entisestään. Suurta suosiota nauttivat Fortniten ja Robloxin kaltaiset pelit ovat oivallisia esimerkkejä siitä, kuinka alustalla yhdistyvät saumattomasti sosiaalinen vuorovaikutus, luovuus ja kilpailuhenkisyys.
Teknologian kehittyessä tulemme todennäköisesti näkemään jatkossakin uusia ja innovatiivisia tapoja, joilla pelaajat voivat olla toisiinsa yhteydessä. Esimerkiksi tekoälyn yleistymistä pelialalla odotetaan tapahtuvaksi jo lähiaikoina, mistä voi lukea lisää osoitteessa https://yle.fi/a/74-20053451. Pelaamisesta on tullut paljon enemmän kuin pelkkä aktiviteetti ajan kuluksi — peliharrastus johdattaa pelaajan yhä useammin jäseneksi yhteisöön, uusiin ihmissuhteisiin sekä uudenlaisiin elämyksiin, jollaisia emme olisi voineet kuvitellakaan vielä muutama vuosikymmen takaperin.