Ensikosketukset Nintendon maailmaan – Kasibittisiä ihmeitä vol.1 Kommentit pois päältä artikkelissa Ensikosketukset Nintendon maailmaan – Kasibittisiä ihmeitä vol.1

Tervetuloa Errori.netin uusimpaan artikkeliin, joka vie meidät takaisin aikoihin, jolloin kisailtiin, kenen vanhempien nurkassa komeilee isoin ja ennen kaikkea paksuin putkitelevisio. Tuo laite, jonka kautta äitisi ja isäsi katselivat Kauniita ja Rohkeita jokainen arki-ilta. Kun Forresterin perheen koettelemukset olivat viimein ohi tuolta illalta, avautui maailma kohti ihmeellistä alkuperäisen 8-bittisen Nintendon maailmaa.

on matka alkuperäisen Nintendon pelien lumoavaan universumiin, joka on täynnä nostalgisia hetkiä, unohtumattomia kokemuksia ja nuhteluita omalta äidiltäsi.

Tämän kertaisessa artikkelissa pureudutaan ensimmäisiin pelimuistoihin kyseisen konsolin parissa. Itse en omistanut koskaan alkuperäistä -konsolia, mutta rakas ystäväni, joka kaiken kunniaksi asui vielä naapurissani, omisti moisen. Ja minä poika vietin vuosikaupalla hänen olohuoneen nurkissani tämän vuoksi. Näiden vuosien aikana tutuiksi tulleet, ja ennen kaikkea ensimmäiset NES -kokemukseni ovat listattuna alla.

Näitä lukiessasi, osaatko heittää hatusta oman listauksesi ensimmäisistä, ja niin rakkaista pelihetkistäsi alkuperäisen Nintendon parissa?

Teenage Mutant Ninja Turtles

Teenage Mutant Ninja Turtles” -peli on Konamin kehittämä ja Ultra Gamesin (myöhemmin Konami) julkaisema toimintaseikkailupeli, joka ilmestyi NES-konsolille vuonna 1989. Peli tarjoaa pelaajille tilaisuuden sukeltaa suosittujen teini-ikäisten mutanttininjakilpikonna-hahmojen maailmaan, joka tunnetaan laajasti sekä sarjakuvina että animaatiosarjana. Tämä peli oli erittäin merkittävä, sillä se oli ensimmäinen videopeli, joka perustui tähän ikoniseen pizzoja mässäilevään kilpikonnajengiin.

Duck Hunt

Duck Hunt on alun perin vuonna 1984 pelihalleihin julkaistu yksinkertainen ammuntapeli, joka myöhemmin teki saapumisen myös Entertainment System -pelikonsolille. Peli on noussut klassikon asemaan videopelien historiassa ja tarjoaa pelaajille viihdyttävän ja haastavan kokemuksen. Mikä kiehtovinta pienelle pojalle olikaan, on se tosiasiaa, että television ruutua ammuttiin ihan oikealla leikkipyssyllä! Ja ne sorsat sitten kupsahteli maahan sitä mukaan, kun kohteeseen osui.

Good times!

Batman

Batman on Sunsoftin kehittämä ja julkaisema tasohyppely, joka ilmestyi Nintendo Entertainment System -konsolille vuonna 1989. Tämä peli on merkittävä osa Batman-brändiä videopelien maailmassa ja tarjoaa pelaajille mahdollisuuden astua suoraan Batmanin saappaisiin ja kokea Gotham Cityn synkän maailman.

Pelin ydin perustuu Tim Burtonin ohjaamaan vuoden 1989 Batman-elokuvaan, joka sai valtavan suosion ja loi uudenlaista visuaalista, ja synkempää tyyliä lepakkomiehen maailmaan. Batman pyrkii vangitsemaan elokuvan teeman ja estetiikan pelikokemuksessaan.

Batman oli pienelle pojalle myös erittäin vaikea kokemus. Ja sitä se kuuleman mukaan on edelleenkin, sillä itse en vanhoilla päivillä enää ole kyseisen lepakkomies-seikkailun pariin palannut.

Super Mario Bros. 3


Super Mario Bros. 3 on Nintendon EAD-tiimin kehittämä ja Nintendon julkaisema ikoninen tasohyppelypeli, joka ei kyllä allekirjoittaneen mielestä juurikaan esittelyitä kaipaa. Tämä kulttiteos on yksi niistä peleistä, jotka ovat muovanneet koko pelialan kulkua ja vaikuttaneet lukemattomien pelaajien elämään.

Super Mario Bros. 3 ei ole vain perinteinen tasohyppelypeli. Se otti valtavia harppauksia eteenpäin monipuolisuuden, pelattavuuden ja grafiikan osalta verrattuna edeltäjiinsä.

”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen Kommentit pois päältä artikkelissa ”Vuotajat ovat pahinta saastaa” – pelisuunnittelija Hideki Kamiya arvostelee ”paskoja vuotajia” Switch 2:n julkistuksen jälkeen

Pelisuunnittelija on avannut sanaisen arkkunsa -konsolin julkistuksen jälkeen, kutsuen tietovuotajia ”kurjiksi roskasakiksi”. Kamiya totesi myös, että heidän ”pitäisi olla kirottuja”.

Tänään Nintendo esitteli vihdoin pitkään odotetun ja huhutun 2 -konsolin. Julkistusta edelsi kuukausia kestänyt vuotojen ja spekulaatioiden aalto.

Kamiya, joka tunnetaan muun muassa , Bayonettan ja Devil May Cryn suunnittelijana, jakoi pettymyksensä sosiaalisessa mediassa, hyökkäämällä niitä vastaan, jotka vuotivat tietoja ennen virallista julkistusta.

”Toivon, että kaikki, jotka vuotivat Switch 2 -tietoja tai auttoivat vuotamaan niitä, kirottaisiin niin, että heidän kengänpohjissaan on aina kakkaa heidän tullessaan kotiin,” hän aloitti humoristisessa sävyssä (konekäännöksen kautta).

Kamiya viittasi myös viime vuoden -tapahtumassa yllätyksenä julkistettuun Okamin jatko-osaan. ”Nyt kun olen saanut nauttia Okamin yllätysjulkistuksesta käyttäjien kanssa, uskon todella, että kaikki nämä kirotut vuotajat pitäisi kirota,” hän lisäsi.

”Vuotajat ovat pahinta saastaa”

Kamiya ei säästellyt sanojaan, kun hän kuvaili vuotajia. ”Paskavuotaja toimii vain oman nautintonsa ja itsekeskeisen tyydytyksensä vuoksi. Hän ei hyödytä ketään, hän aiheuttaa valtavia mahdollisuuksien menetyksiä ja tekee vain asioita, joita ei voi ylpeänä esitellä kenellekään,” hän kirjoitti. ”Hän on pahinta saastaa, ja hänet pitäisi peittää paskalla päästä varpaisiin, heittää pois ilmakehästä… ja jättää ajelehtimaan ikuisesti.”

Kamiya ilmaisi myös huolensa siitä, miten vuotajien toiminta vaikuttaa alan sisällä. Hänen mukaansa vuotajat eivät kunnioita vastuutaan luottamuksellisten tietojen kanssa.

”Heillä on pääsy tietoon, joka on vain harvojen ja valittujen tiedossa. Silti he käyttävät sitä ainoastaan likaisen hyväksynnänhalunsa tyydyttämiseen. He ovat häpeällisiä ihmisiä, eikä heidän toimistaan pitäisi syyttää valmistajia, joiden salaisuudet ovat vuotaneet, vaan näitä kirottuja ihmisiä. Heidät pitää murskata mahdollisimman pian,” hän päätti purkauksensa.

Vuodot jatkuva ongelma pelialalla

Kamiya on tunnettu suorista ja usein provosoivista lausunnoistaan sosiaalisessa mediassa. Vaikka hänen julkaisunsa alkoi kepeällä huumorilla, viesteissä on myös aito turhautumisen sävy.

Vuodot ovat viime vuosina muodostuneet merkittäväksi ongelmaksi pelialalla. Monet suuret julkaisut, kuten Nintendon ja muiden studioiden pelit, ovat vuotaneet ennen aikojaan. Tällä viikolla entiset Nintendo-työntekijät kertoivat yhtiön olleen ”erittäin, erittäin vihainen” Switch 2 -vuotojen aiheuttamasta häiriöstä.

Kamiyan Okamin jatko-osa sen sijaan onnistui pysymään salassa ennen virallista julkistusta. Peliä kehittää hänen uusi studionsa .

Switch 2:lle ei ole vielä vahvistettua julkaisupäivää, mutta konsoli paljastettiin tänään yhdessä uuden Mario Kart -pelin kiusoittelun kanssa.

Nintendon lakimies avasi yhtiön näkemyksiä piratismista ja emulaatiosta – ja hyvähän siinä ei heilu! Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendon lakimies avasi yhtiön näkemyksiä piratismista ja emulaatiosta – ja hyvähän siinä ei heilu!

on tunnettu tiukasta suhtautumisestaan emulaattoreihin, ja nyt yhtiön patenttilakimies on selventänyt yrityksen kantaa aiheeseen. -tapahtumassa puhunut , Nintendon immateriaalioikeusosaston apulaisjohtaja, käsitteli emulaation ja piratismin välistä suhdetta.

”Ovatko emulaattorit laittomia? Tämä on usein väitelty aihe. Vaikka emulaattoria ei voida suoraan määritellä laittomaksi, sen käyttötapa voi tehdä siitä lainvastaisen”, Nishiura selitti.

Nintendo on viime aikoina ryhtynyt näkyviin toimiin emulaattoreita vastaan. Maaliskuussa 2024 - Yuzun kehittäjät määrättiin maksamaan 2,4 miljoonan dollarin korvaukset Nintendolle. Lokakuussa 2024 toinen Switch-emulaattori Ryujinx lopetti toimintansa Nintendon yhteydenoton jälkeen.

Nishiuran mukaan emulaattori voi rikkoa tekijänoikeuslakia, jos se kopioi pelin ohjelmistoa tai ohittaa konsolin turvallisuusmekanismeja. Hän viittasi Japanin epäreilun kilpailun ehkäisemistä koskevaan lakiin (UCPA), joka tosin on voimassa vain Japanissa.

Esimerkkinä yhtiön aiemmista toimista Nishiura nosti esiin :n R4-kortin tapauksen. Vuonna 2009 Nintendo ja 50 muuta ohjelmistovalmistajaa saivat aikaan päätöksen, joka kielsi piraattipelejä mahdollistavan R4-kortin myynnin UCPA-lain nojalla.

-emulaattorin oikeusjutussa Nintendo väitti : Tears of Kingdom -peliä ladatun laittomasti miljoona kertaa. Yuzun Patreon-sivu tuotti kehittäjille noin 30 000 dollaria kuukaudessa tarjoamalla tilaajille varhaisen pääsyn peleihin ja erikoisominaisuuksia.