Entinen PlayStation-johtaja paljasti: Sony solmi GTA-yksinoikeussopimuksen pelätessään Xboxia Kommentit pois päältä artikkelissa Entinen PlayStation-johtaja paljasti: Sony solmi GTA-yksinoikeussopimuksen pelätessään Xboxia

Grand Theft Auto: San Andreas

PlayStation Europen entinen johtaja Chris Deering on paljastanut, että Sonyn legendaarinen yksinoikeussopimus 3:sta ja sen kahdesta seuraajasta syntyi yhtiön huolesta Microsoftin -konsolin tuloa kohtaan.

”Olimme huolissamme Xboxin saapumisesta”

”Olimme huolissamme, kun näimme Xboxin tulevan markkinoille”, Deering kertoo GamesIndustry.bizin haastattelussa. ”Tiesimme, että yksinoikeudet olivat avainasemassa monella alalla, kuten Sky TV:llä urheilussa.”

Xboxin marraskuun 2001 julkaisun lähestyessä päätti toimia. ”Muutama meistä lähestyi suosikkipelitalojamme ja kysyi, kiinnostaisiko heitä erityissopimus, jossa he pitäisivät seuraavan sukupolven pelinsä PlayStation-yksinoikeutena kahden vuoden ajan”, Deering paljastaa.

Onnenpotku molemmille osapuolille

Yksi näistä sopimuksista tehtiin Take-Twon kanssa ja se koski kolmea seuraavaa Grand Theft Auto -peliä. ”Sopimuksen tekohetkellä ei ollut selvää, että Grand Theft Auto 3:sta tulisi niin valtava menestys kuin siitä tuli, sillä se oli aiemmin ollut ylhäältä kuvattu peli”, Deering muistelee.

”Se oli meille todella onnekas sattuma. Ja itse asiassa onnekas myös heille, sillä he saivat alennusta maksamistaan rojaltimaksuista”, hän lisää.

Sopimus muokkasi pelialan historiaa

Sopimuksen seurauksena 3 julkaistiin PS2:lle lokakuussa 2001, kuukausi ennen Xboxin markkinoille tuloa. Peli saapui PC:lle toukokuussa 2002 ja Xboxille vasta marraskuussa 2003 yksinoikeusajan päätyttyä.

Sopimus kattoi myös Vice Cityn (2002) ja San Andreaksen (2004), jotka niin ikään julkaistiin ensin PS2:lle. Strategia osoittautui menestyksekkääksi: San Andreasista tuli PS2:n kaikkien aikojen myydyin peli, Vice City sijoittui kolmanneksi ja GTA 3 viidenneksi.

Perintö elää yhä

Vaikka GTA 4 ja GTA 5 julkaistiin samanaikaisesti sekä PlayStationille että Xboxille, sarja mielletään yhä vahvasti PlayStation-brändiin kytkeytyväksi. Tuleva Grand Theft Auto 6 on määrä julkaista syksyllä 2025 samanaikaisesti PlayStation 5:lle ja Xbox Series X/S:lle, mutta mahdollisista markkinointisopimuksista konsolivalmistajien kanssa ei ole vielä tietoa.

Deering on viime aikoina herättänyt keskustelua myös toisenlaisista syistä. Hän on saanut kritiikkiä lausunnostaan, jossa hän kehotti irtisanottuja pelinkehittäjiä ”ajamaan Uberia” tai ”viettämään vuoden rannalla”.

PlayStation Plus -pelikatalogin tammikuun 2025 pelit julkistettu Kommentit pois päältä artikkelissa PlayStation Plus -pelikatalogin tammikuun 2025 pelit julkistettu

on paljastanut tammikuun 2025 PlayStation Plus -pelikatalogin uudet lisäykset. Kuukauden merkittävimpiin julkaisuihin lukeutuvat God of War Ragnarök, sekä useita muita pelejä.

Yhteensä 11 uutta peliä liittyy kirjastoon 21. tammikuuta alkaen. Näistä yhdeksän tulee Extra -tilaajille ja kaksi PlayStation Plus Premium -tilaajille Classic Games Catalogin kautta.

Kuukauden kohokohta on ehdottomasti kehuttu God of War Ragnarök, joka julkaistiin alun perin vuonna 2022. Peli jatkaa Kratosin ja Atreuksen tarinaa pohjoismaisessa mytologiassa. IGN antoi pelille täydet 10/10 pistettä.

Muita merkittäviä lisäyksiä ovat Yakuza-sarjan sivutarina Like a Dragon Gaiden sekä avoimen maailman toimintaroolipeli . Katalogiin saapuu myös useita pienempiä pelejä, kuten rytmipeli ja tornikaistauspeli Orcs Must Die 3.

Tammikuun 2025 PlayStation Plus -pelikatalogin täydellinen lista:

Tämänkertainen päivitys on hieman tavallista pienempi, eikä mukana ole yhtään PlayStation VR2 -peliä, mikä on poikkeuksellista aiempiin kuukausiin verrattuna. Kaikki uudet pelit ovat pelattavissa 21. tammikuuta alkaen PlayStation Plus -palvelussa.

Witcher-tekijöiden tulevasta The Blood of Dawnwalker -pelistä saatiin ensimmäinen traileri Kommentit pois päältä artikkelissa Witcher-tekijöiden tulevasta The Blood of Dawnwalker -pelistä saatiin ensimmäinen traileri

julkaisi ensimmäisen katsauksen tulevaan -toimintaroolipeliinsä. Peli sijoittuu vaihtoehtoiseen 1300-luvun Eurooppaan, jossa vampyyrit ovat kaapanneet vallan feodaaliherroilta.

Pelaajat ohjaavat Coenia, nuorta miestä, joka on muuttunut Dawnwalkeriksi – olennoksi ihmisen ja vampyyrin välimaastossa. Pelaajilla on 30 päivää ja yötä aikaa pelastaa perheensä tai kostaa muodonmuutoksensa.

The Blood of Dawnwalker on avoin maailma, jossa pelaajat voivat tehdä omia valintojaan. Peliohjaaja Konrad Tomaszkiewicz kuvailee peliä ”narratiiviseksi hiekkalaatikoksi”, jossa aika on rajallinen resurssi ja jokainen läpipeluu on ainutlaatuinen.

Rebel Wolves -studion perustajiin kuuluu -pelin ohjaaja, ja pelin tyyli muistuttaakin vahvasti Witcher-sarjaa.

Peli kehitetään -pelimoottorilla ja sen julkaisee 5:lle, Series X ja S:lle sekä :lle.