ESIC aloittaa massiivisen tutkinnan CS:GO-väärinkäytösten tiimoilta Kommentit pois päältä artikkelissa ESIC aloittaa massiivisen tutkinnan CS:GO-väärinkäytösten tiimoilta

-kentillä savuaa jälleen.

Viikko sitten päättynyt ESL One Cologne -turnaus päättyi Heroicin voittoon ja heidän valmentajansa häviöön. Niin Heroicin, MIBR:n kuin Hard Legioninkin valmentajat jäivät kiinni käytettyään otteluissa bugia, joka mahdollisti vastustajan näkemisen.

Loppuviikosta Ninjas in Pyjamas -tiimin entinen valmentaja Faruk ”pita” Pita myönsi twiitissään käyttäneensä kyseistä bugia muutamalla roundilla jo vuonna 2018, mutta raportoineen käytöstään itse Valvelle jälkikäteen. Hänen mukaansa hän ei kuitenkaan saanut Valvelta minkäänlaista vastausta. Pahoitellen 29-vuotias Pita toteaakin, että mikäli Valve olisi tuolloin, pari vuotta sitten ottanut hänen reporttinsa todesta, kyseinen bugi olisi mahdollisesti voitu korjata ja väärinkäytökset välttää.

The Esports Integrity Commission (ESIC) sen sijaan on aloittanut asian tiimoilta massiivisen tutkinnan, jossa yli 25 000 pelidemoa takautuen vuoteen 2016 asti joutuu tarkan syynin alle. Erotuomarit Michel Slowinski ja Steve Dudenhoeffer käyvät toimeen, jonka ESIC arvelee kestävän kahdeksan kuukautta. Tutkimuksista on tarkoitus kuulla raportteja aika ajoin, löydösten vakavuusasteen mukaisesti.

ESIC huomauttaa ymmärtävänsä, että ihmiset tekevät toisinaan virheitä ja katuvat päätöksiään. Niinpä he ovat avanneet ”tunnustusajan”, jonka aikana epärehellisesti käyttäytyneet yksilöt voivat itse myöntää tekonsa. Aikaikkuna on auki 13.9. asti.

Valve taasen kyllä päivitti peruspeliinsä heinäkuun alussa Trusted Moden, jonka tarkoituksena oli estää häkkereiden pääsy peleihin. Valitettavasti erinäisiä wall– ja aim-hackereitä on näkynyt mäpeissä sen jälkeen itse asiassa entistä enemmän.

Rion Majoreiden lähestyessä olisi enemmän kuin suotavaa, että Valve saisi pelinsä puhtaaksi väärinkäytöksistä.

 

Kilpa-ajon huumaa omasta olohuoneesta käsin – Jimm’s PC-Storen vinkit simracingiin Kommentit pois päältä artikkelissa Kilpa-ajon huumaa omasta olohuoneesta käsin – Jimm’s PC-Storen vinkit simracingiin

Simracing

Suomen johtava räätälöityjen tietokoneiden valmistaja ja tietotekniikan verkkokaupan pioneeri Jimm's -Store kertoo, millaista on ja mitä kannattaa ottaa huomioon, kun lajista innostuu tosissaan.

Simracing (tai digital racing) on kilpa-ajamisen tarkkaa simulointia. Simulaatiossa otetaan huomioon kaikki ajamiseen liittyvät muuttujat, kuten sään vaikutus ajamiseen, polttoaineen ja renkaiden kuluminen, auton säädöt ja niiden vaikutus auton käyttäytymiseen sekä kolareista aiheutuneet vauriot. Simulaattori mahdollistaa realistisen kilpa-autoiluelämyksen ilman oikean kilpa-autoilun rajoitteita, kuten teknisen osaamisen kynnystä tai aika- ja rahainvestointia. Harrastajia lajissa kiehtoo realismi ja tiimikilpailut.

Haastattelimme -kilpapelitiimin toimitusjohtajaa Lasse Salmista ja simracing-manageri Simo Rautavirtaa. Kun HAVU heinäkuussa 2022 otti Inertia Simracingin siipiensä alle, oli lajiin mukaan lähteminen organisaatiolle uusi aluevaltaus. Kysyimme Salmiselta, mikä sai HAVUn kiinnostumaan juuri simracingista.

”Olen ollut kiinnostunut simracingista siitä lähtien, kun laji on ollut millään tavalla esillä. Simon kanssa meitä yhdisti yhteinen innostus ja rakkaus lajia kohtaan sekä vahva tahtotila viedä asioita eteenpäin. Taustalla ei ollut pelkkää bisneskulmaa, vaan myös se, miten voimme auttaa näitä junnuja pääsemään mahdollisimman pitkälle ja juuri se oli minulle henkilökohtaisesti merkityksellinen asia, kun lähdimme päätöksiä tekemään.”

Salminen paljastaa.

HAVUlle yhteistyö on ollut erityisen mieluisa tuodessaan etenkin -joukkueestaan tunnetulle organisaatiolle uutta näkökulmaa sekä mahdollisuuksia myös laajentua ja tavoittaa uusia tahoja. HAVUn simracing-tiimi pitää tällä hetkellä kokoonpanossaan noin 20 henkeä, joista noin 7-8 kuskia ajaa maailman kovimmalla tasolla -simulaatiopelissä. Vaikka rosterin ydinhenkilöt ovat edelleen samoja kuin Inertian aikoina, on liittyminen HAVUun mahdollistanut myös uusia rekrytointeja, kuten esimerkiksi hallitsevan Suomen mestarin Tomi Katilan.

HAVUn simracing-manageri Simo Rautavirta kertoo toimineensa Suomen simracing-skenessä kaiken kaikkiaan noin 12–14 vuotta. Rautavirtaa voi siis pitää eräänlaisena Suomen simracingin keulahahmona tai kuten Salminen häntä kutsuu, ”simracing-faijana”. Rautavirta oli aikoinaan ensimmäisenä Suomessa perustamassa simracing-tiimiä organisaation alle.

”Koko homma lähti siitä, kun vuonna 2016 perustimme Inertia Simracingin. Suomessa ei ollut sellaista organisaatiota, joka olisi tehnyt samaa. Itse ajoin vielä silloin maailman kovimpia sarjoja. Nyt junnut ovatkin menneet jo ohi osaamisessa ja siinä, kuinka paljon he voivat omistaa aikaa kilpailuille.”

Rautavirta taustoittaa.

Omista kisamuistoistaan Rautavirta muistelee erityisen lämmöllä voittoaan iRacingin ensimmäisissä 24 tunnin kisoissa. Hänen tiiminsä ajoi McLaren GT3:lla, joka vastaa ominaisuuksiltaan suuresti myös nykyaikaisia kilpa-autoja. 24 Hours of Daytona eroaa tavanomaisista yksilösprinttikisoista siten, ettei niissä fokus ole esimerkiksi siinä, kenen auto on nopein kymmenen kierroksen ajan. Sen sijaan keskeisintä on saada auto toimimaan 24 tuntia eri lämpötiloissa sekä suunnitella tiimille kisastrategia. Lisäksi on tärkeää säätää auto siten, että se on kaikkien kuskien ajettavissa, sillä tavanomaisesti kuskien tottumukset ja tarpeet autolle voivat erota toisistaan suurestikin. Siksi tämänkaltaisissa kestävyys- ja tiimikisoissa korostuu etenkin tiimityö, taktikointi ja yhteisen sävelen löytäminen.

Suomessa kisataan paitsi verkossa, myös paikan päällä. Lyhyessä ajassa suuren suosion saavuttanut Rengas Turku 24h oli pari vuotta koronapandemian vuoksi tauolla, mutta vuoden 2022 tammikuussa koottiin jälleen kuljettajat ja tallit yhteen. Siitä huolimatta, että etäisyyttä jouduttiin pitämään muutama vuosi, on simracing kuitenkin hyötynyt koronasta valtavasti. Urheilutapahtumien peruuntumiset ja yleisötapahtumien rajoitukset toivat myös oikean maailman autoilla ajavia kilpakuskeja lisää simulaattoreiden pariin, mikä puolestaan nosti lajin suosiota roimasti. Virtuaaliradoilla nähtiinkin mm. Max Verstappenin ja Kalle Rovanperän kaltaisia taitureita. Tätä Rautavirta pitää tärkeänä merkkinä siitä, kuinka uskollisesti laji jäljittelee todellisuutta.

Simracingissa alkuun riittävät pelkkä ratti ja polkimet

Rautavirran mukaan yhteisö simracingin ympärillä on kehittynyt ja harrastajakunta on kasvanut ja monipuolistunut kuluneiden vuosien aikana. Laji on aikaisemmin ollut suosituin yli 30-vuotiaiden miesten keskuudessa, mutta nykyisin se tavoittaa myös nuoria ihmisiä ja oikean elämän kilpakuskeja.

Kysyimme myös, minkälaisilla varusteilla huipputasolla ajetaan ja mitä siellä menestyminen vaatii. Rautavirran mukaan maailman kovimmalla tasolla oikeastaan kaikilla kuskeilla on alumiinirigi eli ajoteline, jossa on alustassa kiinni ajopenkki, polkimet, ratti sekä näyttö tai näytöt. Moni kuski suosii kolmen näytön kokonaisuutta. Jotkut kuskit ajavat myös VR-laseilla, mutta toistaiseksi kyseessä on vielä selkeä vähemmistö. Lajista kiinnostunut aloittelija pääsee helposti alkuun myös perinteisellä ratin ja polkimien yhdistelmällä.

”Parhaimmat laitteet maksavat edelleen todella paljon, mutta halvemmillakin laitteilla voitettiin vielä muutama vuosi sitten maailmanmestaruuskisoja.”

Rautavirta kommentoi

Kaiken kaikkiaan laji on ottanut asemansa niin maailmalla kuin ennen kaikkea Suomessa. Harrastajakunta vaihtelee varhaisteineistä aina eläkeläisiin asti, ja ainakin kansallisesta kärjestä löytyy niin koululaisia kuin kokeneita konkareitakin. Myös aloittelijat ovat tervetulleita mukaan ikään ja sukupuoleen katsomatta. Lajin ympärillä toimii aktiivinen FiSRA-yhteisö. Ainakaan toistaiseksi lajille ei ole ruutulippua näkyvissä.

Tutustu Jimm's PC-Storen Simracing tuotteisiin

Boomer-titteli ratkaistaan lauantaina – mukana ENCE ja HAVU Kommentit pois päältä artikkelissa Boomer-titteli ratkaistaan lauantaina – mukana ENCE ja HAVU

Battle of Boomers

Teknologia- ja pelialaan keskittyneen viestintätoimisto Visionistin kehittämä maailman ensimmäinen viihteellinen ja aikuisyleisölle suunnattu & Engineers -kilpapeliturnaus pelataan tulevana lauantaina suosittujen esports-tiimien, tunnettujen tubettajien, insinöörien, opiskelijoiden ja amatööripelaajien voimin.

Vauhdikas turnaus pelataan neljällä kolmen hengen joukkueella yleisön äänestämillä pelikartoilla. Mukana ovat Suomen kovimmat esports-tiimit eli ja . ENCE-tiimissä pelaavat pelaajalegenda Joona “natu” Leppänen, tunnettu somevaikuttaja Eetu “Eeddspeaks” Pesonen ja ja insinööripelaajana Jonne Vornanen. HAVU-tiimissä pelaavat pelaajalegenda Taneli ”diSTURBED” Veikkola, tunnettu somevaikuttaja Rasmus ”Rapsu” Virtanen ja insinööripelaajana Lassi ”LRZ” Halkosaari.

Esports-tiimien lisäksi turnauksessa pelaavat aikakarsinnalla valitut insinööriopiskelijat ja amatööripelaajat omilla kokoonpanoillaan. Opiskelijatiimissä pelaavat Ville Rinne, Santeri Saarela ja Anton Almio. Ville on 26-vuotias Lahden LAB-ammattikorkeakoulussa energia- ja ympäristötekniikan opiskelija. Hän on pelannut eri joukkueissa ja osallistunut erilaisiin amatööriturnauksiin ja liigoihin. Santeri on puolestaan 24-vuotias konetekniikan opiskelija, joka on säännöllisesti pelannut Counter-Strikea vuodesta 2016 alkaen. Myös hänellä on taustalla muutamia amatööriturnauksia. Anton on 24-vuotias turkulainen rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööriopiskelija. Hän on pelannut aktiivisesti joitain vuosia, mutta aiempaa kokemusta kilpapelaamisesta hänellä ei ole.

Amatööritiimissä pelaavat 20-vuotiaat Samuel Arffman, Pauli Marjamäki ja Kasimir Alamäki. Samuel on tamperelainen opiskelija, jolla on esports-kokemusta muutaman hyvänmielen turnauksen verran. Pauli on Hämeenkyröstä kotoisin oleva pitkän linjan pelaaja, joka on pelannut Counter-Strikea huvikseen ala-asteelta lähtien ja kilpailullisesti pari vuotta. Kasimir on alun perin Keuruulta, mutta muuttanut Turkuun opiskelemaan. Hän on pelannut CS:ää noin 7,5 vuotta ja 5000 tuntia.

”Mahtavaa saada uudistettu peliturnauksemme finaaliin asti hienosti sujuneen karsintavaiheen jälkeen. Olemme saaneet huikeaa palautetta jo nyt ja turnauspäivästä odotamme ikimuistoista kokemusta. Hienoa, että olemme saaneet kaikenlaiset pelaajat liikkeelle, ja erityisen hienoa on nähdä legendojen, somevaikuttajien, insinöörien, opiskelijoiden ja amatöörien pelaavan sulassa sovussa ja omista tiimeistään innostuneena.”

kommentoi Viestintätoimisto Visionistin perustaja Jiri Koivuniemi

Kaikki neljä finaalissa nähtävää tiimiä kisaavat merkittävästä 5 000 euron palkintopotista. Turnauksen mahdollistaa nimikumppani Insinööriliitto ja heitä tukee turnauksen toisena kumppanina vakuutusyhtiö Turva.

Kilpapelitapahtumien järjestäjä Finnish Esports League (FEL) vastaa finaaliturnauksen varsinaisesta toteutuksesta. Finaaliturnaus pelataan etäyhteyksin ja se striimataan suorana lähetyksenä 3. joulukuuta kello 14.00 alkaen Ilta-Sanomien Twitch-, ISTV– ja Ruutu-videopalvelujen kautta.