Bethesdan tulevan Fallout-sarjaan perustuva moninpeli-installaatio Fallout 76 ratkaisee ärsyttävien trollaajien ongelman kätevällä tavalla. Monet kokevat että moninpelikokemuksen pilaa satunnainen trolli, joka tulee satunnaisesti murhaamaan pelihahmosi, tai pahimmassa tapauksessa tekee sitä jatkuvasti. No, Fallout 76:ssa kyseinen trollaaminen tulee olemaan hankalempaa.
Peli asettaa trollimurhaajalle palkkion, ja näin uhrit voivat alkaa metsästää puolestaan trolleja palkkiota vastaan. Mielenkiintoista tästä tekee myös sen, että palkkiorahat otetaan trollin omista pelirahoista.
Fallout 76
Trollit näkyvät muille kartalla selkeällä punaisella tähdellä. Sen sijaan itse trollaaja ei näe ketään kartalla, eikä välttämättä edes tiedä että hänen päästään on luvassa palkkio. Pelissä tulee olemaan myös kostomoodi, joka tuplaa palkkiosi jos lahtaat oman murhaajan. Yksi moninpelinautintoa lisäävä asia on myös se, että kuoltuasi et menetä suojia tai aseitasi.
Rare-studion Everwild on ollut yksi Xboxin suurimmista mysteereistä. Peli julkistettiin jo vuonna 2019, mutta sen kehitys on ollut täynnä hiljaisuutta, huhuja uudelleenkäynnistyksestä ja toistuvia poissaoloja Xboxin esittelytapahtumista. Nyt Xbox-pomo Phil Spencer on vahvistanut, että peli on yhä kehityksessä ja etenee.
Oli hienoa nähdä Everwildin kehitys
Spencer kertoi vierailleensa Rare-studiolla Iso-Britanniassa ja olevansa innoissaan siitä, miten peli etenee.
Oli hienoa nähdä tiimi ja Everwildin kehitys. Voimme antaa näille tiimeille aikaa viimeistellä pelinsä. – Spercer kertoi XboxEra haastattelussa.
Spencer viittasi myös siihen, että Microsoft pystyy tukemaan pitkäaikaisia kehitysprojekteja, koska sen pelijulkaisujen tahti on kiihtynyt Bethesdan ja Activision Blizzardin hankintojen myötä.
Everwildin kehitys: uudelleenkäynnistys vai luonnollinen muutos?
Everwildin kehitys on ollut täynnä epävarmuutta, erityisesti kun pelin luova johtaja Simon Woodroffe lähti studiolta vuonna 2020. Rare nimitti hänen tilalleen kokeneen pelisuunnittelijan Gregg Maylesin, joka on ollut mukana kehittämässä Donkey Kong Countrya, Banjo-Kazooieta, Viva Piñataa ja Sea of Thievesia.
Vaikka huhut pelin täydellisestä uudelleenkäynnistyksestä ovat kiertäneet, Microsoft on kiistänyt ne ja korostanut, että kehitys jatkuu. Tällä hetkellä tiedetään vain, että Everwild on kolmannen persoonan seikkailupeli, jossa voi olla myös “jumalapeli”-elementtejä, mutta konsepti saattaa olla muuttunut kehityksen aikana.
Viimeisin Everwild-traileri julkaistiin jo heinäkuussa 2020.
Everwild on Raren täysin uusi IP. Unohtumaton kokemus odottaa pelaajia luonnollisessa ja maagisessa maailmassa. – Peliä kuvailtiin silloin näin.
Xboxin tulevaisuus: mitä seuraavaksi?
Everwild ei ole ainoa pitkään kehityksessä ollut Xbox-peli. Microsoftilla on työn alla muun muassa Perfect Darkin reboot, uusi Fable, seuraava Halo sekä Bethesdan The Elder Scrolls 6. Lähitulevaisuudessa odotettavissa on myös Doom: The Dark Ages, joka julkaistaan toukokuussa.
Everwildin ilmestymisaikataulusta ei ole vielä tietoa, mutta Spencerin kommentit antavat toivoa siitä, että projekti on edelleen elossa – ja ehkä jopa lähestymässä valmistumistaan.
DOOM ja Doom 2 ovat saaneet uuden ja odottamattoman päivityksen, joka tuo mukanaan merkittävän parannuksen: moninpelimodit. Tämä uusi ominaisuus on nyt saatavilla kaikilla alustoilla, mukaan lukien Nintendo Switch, mahdollistaen pelaajille omien modien luomisen ja käyttämisen. Modien avulla voidaan muuttaa esimerkiksi aseiden ulkonäköä tai lisätä uusia kenttiä. Lisäksi päivitys sisältää yleisiä bugikorjauksia ja parannuksia pelikokemuksen sujuvoittamiseksi.
Vuonna 1993 julkaistu Doom mullisti FPS-genren ainutlaatuisella taistelullaan, grafiikoillaan ja yksityiskohdillaan, erityisesti gore-elementeissään. DOOM 2 jatkoi tätä perintöä ja vaikutus näkyy edelleen uudemmissa peleissä, kuten DOOM: Eternalissa ja tulevassa DOOM: The Dark Ages -pelissä, joka julkaistaan toukokuussa. Viime vuonna Bethesda ja Nightdive Studios toivat markkinoille DOOM + DOOM 2 -paketin, joka sisälsi yksinpelimodien tuen. Moninpelissä oli aiemmin tarjolla vain perinteinen pelaaja vastaan pelaaja -kokemus uusilla yhteisön luomilla kartoilla. Nyt fanit voivat nauttia modatuista sisällöistä, jotka tuovat entistä enemmän vaihtelua pelikokemukseen.
Uudet ominaisuudet ja parannukset
On kuitenkin huomioitava, että modien toimimiseksi moninpelissä on tietyt vaatimukset, kuten valtuutus ja saman modin tilaaminen kaikille pelaajille. Uuden modituen lisäksi päivitys tuo mukanaan muita parannuksia, kuten katsojatilan, lisää pelaajavärejä ja paremman verkkokoodin. Myös tähtäimen, modien ja aseiden ongelmat on korjattu.
Päivityksen kohokohdat
Moninpelimodit
Pelin isännän on aktivoitava modi ennen moninpelivalikon avaamista.
Pelaajien on tilattava sama modi ennen liittymistä otteluun.
Suositellaan käyttämään huonekoodia modattuihin otteluihin liittymiseen.
Modien on oltava yhteensopivia Vanilla DOOM-, DeHackEd-, MBF21- tai BOOM-muotojen kanssa.
Yleiset parannukset
Punaiset ovet näytetään nyt punaisina automaattikartalla.
Korjattu useita yhteisön raportoimia kaatumisongelmia.
Parannettu tekstin luettavuutta modikuvauksissa aasialaisilla kielillä.
Intermission-näytön karttaliite poistettu vastaamaan alkuperäistä pelitapaa.
Moninpeli
Esineet voi nyt poimia kaikki pelaajat yhteistyötilassa.
Lisätty katsojatila pelaajien kuollessa ja odottaessa uudelleensyntymistä.
Nyt tarjolla enemmän kuin neljä pelaajaväriä.
Korjattu aseiden menettämiseen liittyvä ongelma yhteistyötilassa uudelleensyntymisen jälkeen.
Optimoitu verkkokoodia entistä paremmaksi.
Modit
Modien latausohjelma pystyy nyt käsittelemään yli 100 tilattua modia.
Modien kuvakaappaukset, joissa on välilyöntejä tai erikoismerkkejä, latautuvat nyt oikein useimmissa tapauksissa.
MBF21- ja BOOM-mekaniikoita on parannettu yhteensopivuuden takaamiseksi.
Tämä päivitys tuo DOOMin ja DOOM 2:n moninpelin uudelle tasolle ja antaa pelaajille mahdollisuuden kokea pelit aivan uudella tavalla. Nyt fanit voivat yhdistää voimansa luodakseen entistä eeppisempiä taisteluita ja monipuolisempia pelikokemuksia.