Famicomille myönnettiin arvostettu tunnustus – ”Asetti perustan maailman peliteollisuudelle” Kommentit pois päältä artikkelissa Famicomille myönnettiin arvostettu tunnustus – ”Asetti perustan maailman peliteollisuudelle”

Tänä vuonna Tokion vuotuisissa pelipalkinnoissa, jotka pidetään Tokion pelinäytöksessä, eli voitti Ministeriön talous-, kauppa- ja teollisuuspalkinnon. Kyseessä on palkinto, joka tunnustaa henkilön tai asian, joka on merkittävästi edistänyt Japanin peliteollisuuden kasvua. Virallisen verkkosivuston mukaan Famicom ”asetti perustan maailman peliteollisuudelle, joka on kehittynyt 40 vuotta tähän päivään saakka”. Ilman Famicomia, peliteollisuus ei olisi siellä, missä se on tänään.

Takashi Tezuka, pelisuunnittelija ja alkuperäisen Super Mario Brosin avustava ohjaaja, joka on pitkäaikainen Nintendon työntekijä ,ja joka myös tuottaa tämän vuoden Super Mario Bros. Wonderia, otti palkinnon vastaan Nintendon puolesta. VGC:n mukaan pelisuunnittelija sanoi, että tämä palkinto tulisi jakaa kaikkien kehittäjien kanssa, jotka loivat pelejä Famicomille.

Nintendon ensimmäinen pelikonsoli ei ollut ainoa palkinnonsaaja. Monster Hunter Rise: Sunbreak voitti Vuoden Pelin Pääpalkinnon, joka kattaa pelit, jotka julkaistiin huhtikuussa 2022 – maaliskuussa 2023 Japanissa. Monster Hunter Risen suosittu laajennus julkaistiin kesäkuussa 2022 Switchille ja PC:lle, PlayStationin ja Xboxin versiot seurasivat vuonna 2023.

Nintendo Switch 2:n patentti vihjaa käännettävistä Joy-Con-ohjaimista Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendo Switch 2:n patentti vihjaa käännettävistä Joy-Con-ohjaimista

on jättänyt uuden patenttihakemuksen, joka paljastaa kiinnostavan ominaisuuden tulevasta Nintendo -konsolista: Joy-Con-ohjaimet voidaan kiinnittää konsoliin ylösalaisin.

VGC:n raportin mukaan uusi käyttää gyroskooppiteknologiaa samaan tapaan kuin älypuhelimet. Konsolin näyttö kääntyy automaattisesti oikein päin laitteen asennon mukaan.

Toisin kuin alkuperäisessä Switchissä, jossa Joy-Conit lukittuivat kiskoihin, uudet ohjaimet kiinnittyvät magneetein. Tämä mahdollistaa ohjainten kiinnittämisen kummalle puolelle tahansa, antaen pelaajille vapauden valita nappuloiden ja kuulokeliitännän sijainnin.

”Käyttäjä voi käyttää pelikonsolia kiinnittämällä oikean ja vasemman ohjaimen päinvastaisille puolille päälaitetta”, patenttihakemuksessa todetaan. ”Näin käyttäjä voi valita esimerkiksi kuulokeliitännän sijainnin haluamallaan tavalla.”

:n odotetaan julkaistavan kesän ja syyskuun 2025 välillä. Yhtiö esittelee konsolin tarkemmin Nintendo Direct -lähetyksessä 2. huhtikuuta. Aiemmin tammikuussa julkaistu traileri paljasti konsolin olevan taaksepäin yhteensopiva ja sisältävän toisen USB-C-portin.

.

Nintendo Switch 2:n Joy-Con-ominaisuudet vahvistettu uudessa patentissa Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendo Switch 2:n Joy-Con-ominaisuudet vahvistettu uudessa patentissa

Nintendo Switch 2 näyttää hyvin tutulta, mutta vaikuttaa säästäneen suurimmat muutoksensa Joy-Con-ohjaimiin, kuten uudet patentit paljastavat.

Vaikka virallista vahvistusta Nintendolta ei vielä ole saatu, aiemmat raportit kertoivat :n Joy-Conien kiinnittyvän magneetilla ja toimivan jopa tietokoneen hiiren tavoin. Nämä muutokset ovat nyt käytännössä varmistuneet Nintendon jättämien patenttihakemusten myötä, jotka kuvaavat yksityiskohtaisesti magneettiset kiinnitykset ja hiirimäiset ominaisuudet.

Patentin mukaan ”Tämä peliohjain kiinnittyy irrotettavasti päälaitteeseen, jossa on syvennys ja kaksi magneettia syvennyksen pohjalla, ja joka pystyy suorittamaan pelikäsittelyä.”

Patentti kertoo myös, että Joy-Conien irrottamiseen 2:n rungosta tarvitaan kahden painikkeen painallusta. ”Ensimmäinen ja toinen painike sijaitsevat ulkoneman yläpinnalla pituussuunnassa. Käyttäjän tulee painaa molempia painikkeita. Ensimmäinen painike kiinnittyy ensimmäiseen magneettiin magneettisella voimalla. Toinen painike kiinnittyy toiseen magneettiin magneettisella voimalla.”

Patentti sisältää myös kuvituksia Joy-Conien käytöstä hiirenä, jolloin pelaaja pitää ohjainta kisko alaspäin ja käyttää olkapainikkeita hiiren painikkeiden tapaan. R1- ja R2-painikkeet toimivat kuten hiiren vasen ja oikea painike, ja joystickeilla saattaa olla jonkinlainen vieritystoiminto.

Lisäkuvitukset osoittavat, että tätä hiirimäistä toimintoa voidaan käyttää eri tavoin, joko kahtena hiirenä tai niin, että pelaaja käyttää yhtä ohjainta hiirenä ja toista Joy-Conia tavallisena peliohjaimena.

Joy-Conien magneettiset kiinnitykset olivat yksi ensimmäisistä Switch 2:ta koskevista vuodoista. Hiirimäinen toiminto paljastui myöhemmin, eikä sitä ole vielä virallisesti vahvistettu. Tammikuussa julkaistussa teaserissa näytettiin kuitenkin Joy-Conien liukuvan pinnan päällä tietokoneen hiiren tavoin, mikä oli Nintendon hienovarainen viittaus tähän ominaisuuteen.