Far Cry -pelimaailma laajentuu kirjojen ja sarjakuvien muodossa Kommentit pois päältä artikkelissa Far Cry -pelimaailma laajentuu kirjojen ja sarjakuvien muodossa

Far Cry 6

6 -toimintapeli ilmestyy kauppoihin lokakuussa ja sen myötä on lanseerannut Far Cry -aiheisia kirjoja ja sarjakuvia. Ne sekä taustoittavat että laajentavat pitkäikäisen peliuniversumin tarinoita, hahmoja ja tapahtumapaikkoja pelisarjan eri osien osalta.

Far Cry -kirjat

The Art of Far Cry 6

The Art of on upea, värikäs ja isokokoinen taidekirja, joka esittelee pelissä nähtävää Yaran eksoottista saarta ympäristöineen ja tapahtumapaikkoineen. Kirjan kuvituksen myötä saaren kaunis luonto, paikalliset asukkaat ja monet kiehtovat luomukset tulevat eloon vaikuttavalla tavalla. Kirjan sivut esittelevät myös pahamaineisen hirmuvaltias Antón Castillon valtakunnan ja tätä vastaan taistelevien Libertad-sissien tyylin aseistuksineen ja varusteineen. Kirjan ovat tehneet yhteistyössä kirjakustantamo Dark Horse Books ja Ubisoft Toronto -pelistudio. The Art of Far Cry 6 tulee myyntiin maailmanlaajuisesti 12. lokakuuta 2021.

Far Cry: Rite of Passage

Far Cry: Rite of Passage on kolmiosainen sarjakuvasarja, jossa kerrotaan karu tarina valtaannoususta. Tarina käynnistyy hetkestä, jolloin presidentti Antón Castillon ainoa poika Diego täyttää 13 vuotta. Tämä ei kuitenkaan ole hänelle vain yksi juhlapäivä muiden joukossa, vaan aikuistumisriitti. Antón haluaa opettaa pojalleen tärkeitä asioita johtamisesta ja käyttää esimerkkeinä kolmea legendaarista miestä. He ovat Far Cry -sarjasta tutut merirosvo Vaas Montenegro, diktaattori Pagan Min ja saarnamies Joseph Seed. Jokaisella heistä oli valtaa ja karismaa, mutta heidän tarinansa eivät olleet onnellisia.

Kolmiosaisen minisarjan ensimmäinen osa on jo julkaistu muutamassa maassa. Kokonaisuus julkaistaan myös kovakantisena kirjana 30. marraskuuta 2021. Sarjankuvan on kirjoittanut Bryan Edward Hill ja sen kuvituksesta vastaa Geraldo Borges. Tussaajana toimii Michael Atiyeh ja tekstauksen on tehnyt Comicraft. Kansikuvat on luonut taiteilija Matt Taylor.

Far Cry: Esperanza's Tears

Far Cry: Esperanza's Tears on sarjakuvakirja, jonka pääosassa nähdään Juan Cortez, yksi Far Cry 6 -pelin keskeisistä hahmoista. Hyvin verkostoituneena ammattirikollisena hän tarjoaa palveluksiaan erilaisille poliittisille tahoille ja rikollisjärjestölle. Hänen viimeisin keikkansa vie hänet pois Castillon johtamalta Yaralta ja luvassa onkin lupaava työ Santa Costan paikallisen vallankumousjoukon parissa. Tämä kuitenkin osoittautuu kohtalokkaaksi ansaksi ja ajaa Cortezin adrenaliinintäyteiseen selviytymisseikkailuun. Tarinassa tutustutaan kiehtovaan katraaseen erilaisia Far Cry 6 -pelimaailman hahmoja ja sarjakuva laajentaa Far Cry 6 -pelin universumia omalla sivujuonteellaan. Mathieu Mariollen kirjoittaman tarinan kuvituksesta ja tussauksesta vastaavat Afif Khaled ja Salaheddine Basti. Glénat Editions julkaisee Far Cry: Esperanza's Tears -sarjakuvakirjan marraskuussa 2021.

The Far Cry Survival Manual

The Far Cry Survival Manual on kutkuttava selviytymisopas jokaiselle Far Cry -peliuniversumin maailmaan tutustuvalle pelifanille. Se kertoo journalisti Hunter Nashin kokemuksista ja tarinoista ympäri maailmaa. Mukana olevat Rook-saaret, Montanan osavaltion Hopen piirikunta ja Yaran tasavalta, jotka kaikki ovat tuttuja alueita Far Cry -sarjan peleistä. Kirjassaan Nash esittelee näiden alueiden äärimmäisiä olosuhteita ja ympäristöjä sekä huomioon otettavia asioita. Kirja antaa neuvoja ja vinkkejä selviytymiseen, itsepuolustukseen, extreme-urheiluun, stunttiajoihin ja moneen muuhun ajanvietteeseen. The Far Cry Survival Manual -kirjan julkaisee Insight Editions 21. syyskuuta 2021.

Far Cry 6 julkaistaan 7. lokakuuta 2021 sekä ja S, , sekä -konsoleille että :lle Epic Games Storen ja Ubisoft Storen kautta. Lisäksi peli tulee saataville - ja UPLAY+-pelipalveluihin.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .