Far Cry -pelisarja täyttää 20 vuotta – järjestimme pelit paremmuusjärjestykseen Kommentit pois päältä artikkelissa Far Cry -pelisarja täyttää 20 vuotta – järjestimme pelit paremmuusjärjestykseen

Far Cry

Ubisoftin suosittu avoimen maailman räiskintäpelisarja täyttää ensi viikolla 20 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi pelisarja on tuntuvassa alennuksessa mm. Steamissä, Epic Games Storessa sekä Storessa.

Pelisarja on tunnettu laajoista avoimista ja eksoottisista pelimaailmoistaan sekä värikkäistä konflikteista. Sarja on kokenut vuosien varrella muutoksia, joten sukelletaanpa peleihin ja katsotaan, mitkä niistä ovat nousseet legendoiksi ja mitkä jääneet hieman varjoon.

1. Far Cry 3 (2012)

Far Cry 3

Trooppinen paratiisi kääntyy veriseksi painajaiseksi tässä sarjan huipputeoksessa. Vaarallinen Vaas Montenegro pitää saarta tyrannisoitunaan, ja pelaajan on selviytyäkseen käyttämään kaikkia keinoja. nosti sarjan aivan uudelle tasolle hienoilla hahmoillaan, jännittävällä tarinallaan ja mukaansatempaavalla pelimekaniikallaan.

2. Far Cry 5 (2018)

Montanaan punaniskaseuduille sijoittuvassa -pelissä uskonnollinen kultti johtaa pelaajan taisteluun vapauden puolesta. Peli on visuaalisesti upea ja tarjoaa monia nautittavia hetkiä pelattavaksi yksin tai kaverin kanssa. Toisinaan vinksahtanut tarina ja hieman itseään toistava pelattavuus pudottavat kuitenkin hieman kokemusta.

3. Far Cry 4 (2014)

Far Cry 4

vie pelaajan Kyratin fiktiiviseen Himalajan valtioon, jota hallitsee Pagan Min. Peli on kaunis ja tarjoaa paljon tekemistä, mutta jää hieman Far Cry 3:n varjoon tarinansa ja hahmojen osalta.

4. Far Cry 6 (2021)

Far Cry 6

sijoittuu Karibialla sijaitsevalle kuvitteelliselle Yaran saarelle, jota johtaa diktaattori Anton Castillo. Peli tarjoaa sarjan suurimman ja monipuolisimman pelimaailman ja hauskan pelattavuuden, mutta toisinaan ylettömältä tuntuva tarina ja unohtumattomien hahmojen puute vaivaavat kokonaisuutta.

5. Far Cry 2 (2008)

Alkuperäistä Far Cryta synkempi ja realistisempi jatko-osa sijoittuu Afrikkaan. Peli on haastava ja tarjoaa paljon vapautta, mutta sen tekniset ongelmat ja toisinaan turhan hidas tempo voivat turhauttaa pelaajaa.

6. Far Cry Primal (2016)

vie pelaajan esihistoriaan, jossa taistellaan muiden ihmisten ja petojen kanssa selviytymisestä. Peli on uniikki ja kokeileva, mutta jää kauaksi sarjan parhaimmistosta pelattavuutensa ja lyhyehkön tarinansa takia.

7. Far Cry (2004)

Far Cry

Alkuperäinen Far Cry sijoittui trooppiselle saarelle, jossa pelaaja taistelee hullun tiedemiehen luomaa geneettisesti muokattua armeijaa vastaan. Vaikka peli on graafisesti hieman vanhentunut, se tarjosi aikanaan upean avoimen pelimaailman ja jännittävän tunnelman.

Erityismaininnat

Mainitsemättä jäi vielä sarjan hulluttelevampi spin-off eli vuoden 2013 . Se on verinen parodia 1980-luvun toimintakliseistä elokuvista ja videopeleistä. Kyborgina kyber-liskoja vastaan taisteleva supersotilas Rex Colt tuo varmasti kaikkien retroilijoiden hymyn huulille.

Listaan kuuluu myös toinen mainnan arvoinen spin-off, eli vuoden 2019 . Se toimi jatko-osana Far Cry 5:lle, mutta sijoittuu 17 vuotta alkuperäistä tarinaa myöhemmin post-apokalyptisessä Hope Countyssa. Pelaaja taistelee värikästä ”Highwaymen” -rosvojoukkiota vastaan ja pelastaa selviytyjiä. Vaikka New Dawn ei ole yhtä mullistava kuin sarjan parhaat osat, tarjoaa se silti hauskaa pelattavaa äärimmäisen värikkäässä maailmassa.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.

Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla Kommentit pois päältä artikkelissa Parkour vahvasti esillä tulevan Assassin’s Creed Shadows -pelin uudella esittelyvideolla

Assassin's Creed Shadows

on paljastanut uusia yksityiskohtia tulevan Assassin's Creed Shadows -pelin liikkumismekaniikasta. Muinaiseen Japaniin sijoittuva toimintaseikkailu esittelee kaksi erilaista päähahmoa: samuraisoturi Yasuke ja shinobi Naoe.

Pelisarjalle tyypillinen parkourmainen liikkuminen on jälleen keskeisessä roolissa. Pelaajat voivat kiivetä seinillä ja katoilla sekä tehdä hurjia loikkia tutkiessaan pelimaailmaa. Korkealta tarkkailu auttaa hahmottamaan ympäristöä ja seuraamaan vihollisia.

Ketterä liikkuminen on tärkeää niin tehtävien suorittamisessa kuin vihollisia paetessa. Erityisesti Naoe-hahmo hyödyntää taitavasti japanilaisen arkkitehtuurin yksityiskohtia liikkuessaan. Parkour on myös olennainen osa hiiviskelyä ja linnakkeisiin soluttautumista.

Pelin suunnittelijat ovat kiinnittäneet erityistä huomiota hahmojen animointiin ja liikkeiden sulavuuteen. Uutena elementtinä on tarttumiskoukku, joka monipuolistaa liikkumismahdollisuuksia. Pelaajat voivat hyödyntää ympäristöä aiempaa luovemmin, mutta kaikkia pintoja ei edelleenkään voi kiivetä.

Assassin's Creed Shadows julkaistaan 14. helmikuuta 2024 :lle, /S:lle, :lle ja :lle. Lisäksi peli tulee saataville Ubisoft+ -pelipalveluun 12. marraskuuta 2024 alkaen. Pelin ennakkoon tilaaville luvassa bonustehtävä. Pelin ikäraja on PEGI 18.