FIFA Mobile päivittyi uusilla ominaisuuksilla Kommentit pois päältä artikkelissa FIFA Mobile päivittyi uusilla ominaisuuksilla

FIFA Mobile

:n julkaisema -mobiilipeli on saanut uuden päivityksen myötä paranneltua pelimekaniikkaa, grafiikkaa sekä ääniä.

Peliin on tuotu useita visuaalisia päivityksiä ja mahdollisuuksia säätää pelin grafiikoita. Uusimmilla mobiililaitteilla peli tukee 60 fps:n ruudunpäivitysnopeutta.

Pelissä voi jatkossa valita neljän eri kamerakulman välillä maali-, rangaistus-, kulma- ja vapaapotkuihissa. Luvassa on myös uusia stadioneita, joita pelaajat voivat ansaita pelaamalla. Uusilla stadioneilla on myös sijaintiin perustuvat realistiset sääolosuhteet.

Yhtenä suurimpana ja toivotuimpana päivityksenä on kommentaattoreiden äänet. Kommentaattorien kielen voi valita 11 erilaisesta aina Englannista Japaniin.

Joukkueenhallinnassa pelaajat voivat jatkossa valita vaihtopelaajansa sekä pelaajien paikat kentällä. Valittavana on myös pelaajat erikoistilanteisiin sekä kapteeni.

FIFA Mobile on saatavilla ja -laitteille.

Game of Thrones: Kingsroad saa uuden pelitrailerin ja suljetun betatestauksen tiedot Kommentit pois päältä artikkelissa Game of Thrones: Kingsroad saa uuden pelitrailerin ja suljetun betatestauksen tiedot

on julkaissut uuden pelitrailerin odotetusta -pelistä, joka on tulossa -, - ja -alustoille. Pelistä on tulossa toimintaroolipeli, jossa pelaajat pääsevät kokemaan täysin uuden tarinan, jossa he astuvat uuden hahmon saappaisiin. Tämä hahmo on sattuman kautta House Tyren perijä Pohjoisessa.

Kingsroad tarjoaa pelaajille mahdollisuuden valita roolihahmonsa erilaisista luokista: pelaa voit esimerkiksi miekkaa käyttävänä ritarina, raakana ja tuhoisana myrskysoturina tai kaksiteräistä tikaria hallitsevana salamurhaajana, joka on saanut vaikutteita kasvottomista miehistä. Pelissä on ”täysin manuaaliset” ohjaukset, mikä viittaa pelin mobiilijuurille.

Pelin suljettu beta-testiversio käynnistyy 16. tammikuuta ja kestää 22. tammikuuta saakka Yhdysvalloissa, Kanadassa ja valituilla alueilla Euroopassa. Beta-testaus on avoinna Android-laitteilla ja Windows Launcherilla PC:llä. Pelin virallinen julkaisu on suunniteltu myöhemmin tänä vuonna.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.