Final Fantasy XIV tulossa mobiililaitteille – kehityksestä vastaa Tencentin studio Kommentit pois päältä artikkelissa Final Fantasy XIV tulossa mobiililaitteille – kehityksestä vastaa Tencentin studio

Square Enixin suosittu on liittymässä mobiilipelaamisen maailmaan Tencentin omistaman LightSpeed Studiosin kehittämänä. Studio tunnetaan muun muassa PUBG Mobilen takana olevana tiiminä ja on viime aikoina laajentunut perustamalla uuden Japan Studion, jossa työskentelee esimerkiksi Dragon's Dogman ohjaaja Hideaki Itsuno.

FFXIV mobiiliversiona: uskollinen alkuperäiselle

kuvailee tulevaa mobiilipeliä ”jännittäväksi laajennukseksi rakastetulle pelisarjalle”, joka säilyttää alkuperäisen pelin tarinan ja taistelumekaniikat mutta tuo ne mobiililaitteille sovitettuna.

Pelin tuottaja ja ohjaaja Naoki Yoshida kutsuu mobiiliversiota FFXIV”sisarpeliksi”. Hänen mukaansa peli pyrkii toistamaan alkuperäisen pelin suurenmoisuuden mobiilialustoilla ja sisältää myös elämäntapasisältöä, kuten kalastusta, Triple Triadia ja chocobo-kilpailuja. Lisäksi pelissä nähdään Disciples of the Land ja Hand -ominaisuuksia, jotka ovat olleet suosittuja alkuperäisessä versiossa.

Visuaalista laatua ja immersiivisyyttä

Mobiilipeli tulee tarjoamaan visuaalisesti vaikuttavan kokemuksen, joka sisältää Eorzean maailmasta tuttuja yksityiskohtia, kuten monipuolisen sääjärjestelmän ja vuorokaudenaikojen vaihtelun. Pelissä on yli 600 säämallia ja optimoituja hahmo- ja varustedesigneja, jotka mukailevat alkuperäistä peliä.

Julkaisuaikataulu ja testit

Pelin julkaisuaikataulua ei ole vielä vahvistettu, mutta ensimmäiset demot ovat tulossa pelitesteihin Kiinassa, ja maailmanlaajuinen julkaisu seuraa pian tämän jälkeen.

Mobiilipeli on uusi tapa kokea Final Fantasy XIV ja tarjoaa samalla uusia mahdollisuuksia laajentaa pelaajakuntaa. Seuraa uutisia tarkasti, sillä lisätietoa pelin sisällöstä ja julkaisusta odotetaan pian.

Uskokaa tai älkää – Dragon Quest 12 etenee Kommentit pois päältä artikkelissa Uskokaa tai älkää – Dragon Quest 12 etenee

Pitkään odotettu 12 on yhä kehitteillä, ja pelin luoja Yuji Horii vahvistaa, että tietoa siitä tullaan julkaisemaan vähitellen.

Horii kertoi pelin tilanteesta KosoKoso Hōsō Kyoku -radio-ohjelman livelähetyksessä ja vakuutti, että Square Enixin kehitystiimi tekee ahkerasti töitä pelin parissa. Tämä on ensimmäinen virallinen päivitys :sta sitten toukokuun 2024, jolloin Horii muisteli menehtyneitä sarjan avainhenkilöitä – hahmosuunnittelija Akira Toriyamaa ja säveltäjä Koichi Sugiyamaa.

Fanit ovat olleet huolissaan pelin kohtalosta, sillä on viime aikoina tehnyt merkittäviä organisaatiomuutoksia ja peruuttanut useita projekteja. Horii kuitenkin vahvisti, että Dragon Quest 12 on yhä kehityksessä, mikä rauhoittaa pelisarjan ystäviä.

Peli julkistettiin alun perin vuonna 2021 osana Dragon Quest -sarjan 35-vuotisjuhlia, ja siitä tulee ensimmäinen pääsarjan osa sitten vuoden 2017 -pelin. Julkaisupäivää ei ole vielä ilmoitettu, mutta lisätietoja on luvassa tulevaisuudessa.

Final Fantasy 7 Remake Part 3 ei tule olemaan PlayStation 6 -eksklusiivi Kommentit pois päältä artikkelissa Final Fantasy 7 Remake Part 3 ei tule olemaan PlayStation 6 -eksklusiivi

Final Fantasy 7 Remake Part 3 ei ole -eksklusiivi, vaikka alkuperäinen 7 Remake julkaistiin vain :lle ja sen jatko-osa alun perin vain PS5:lle, on ilmoittanut.

4Gamerille puhuessaan ja Genkin X/Twitterissä kääntäminä Final Fantasy -sarjan tuottaja Yoshinori Kitase ja Final Fantasy 7 Rebirth -ohjaaja sanoivat, että -eksklusiivisuuden perinne rikkoutuu laajempaan monialustajulkaisuun siirtymisen myötä.

Sonyn PS5 saapui vuonna 2020, seitsemän vuotta sen jälkeen, kun PS4 saapui vuonna 2013. Sama tahti tarkoittaisi, että PS6 julkaistaisiin vuonna 2027, mikä on sama aika, jolloin Square Enix toivoo julkaisevansa kolmannen ja viimeisen pelin Final Fantasy 7 Remake -trilogiassa.

4Gamer kysyi siksi, tarvitsevatko fanit ostaa kolmannen sukupolven konsoleita tarinan päättämiseksi, mutta Kitase sanoi ehdottomasti, ettei näin ole. ”Ei, voit olla rauhallinen seuraavan suhteen”, hän sanoi.

Hamaguchi sanoi, että Square Enix aikoo julkaista tulevia pelejä useilla alustoilla, jotta mahdollisimman moni voisi pelata niitä. Tämä tapahtuu sen jälkeen, kun sekä Rebirth että Final Fantasy 16 saivat hyvän vastaanoton, mutta eivät täyttäneet taloudellisia odotuksia.

Square Enix on jo tuonut molemmat näistä :lle, mutta Final Fantasy 14 -ohjaaja Naoki Yoshida on sanonut, että Square Enix haluaa panostaa myös Xbox-julkaisuihin.

Kolmannen osan julkaisualustoista ei ole vielä ilmoitettu, mutta fanien pitäisi odottaa julkaisua PS5:llä (ja ehkä PS6:lla), PC:llä ja ehkä jopa Xboxilla. Franchising valmistautuu myös ilmeisesti julkaisuun Nintendo Switch 2 -konsolilla.