For Honor -taistelupelin seitsemäs pelivuosi alkaa kerettiläisissä tunnelmissa Kommentit pois päältä artikkelissa For Honor -taistelupelin seitsemäs pelivuosi alkaa kerettiläisissä tunnelmissa

For Honor

on viemässä -taistelupelin seitsemännen pelivuoden syvälle sodan syövereihin, jossa pahuus on voitolla ja sankarit heikoilla.

Heathmoorin pelimaailma ui synkemmissä vesissä kuin kenties koskaan aiemmin sen hurjassa historiassa. Harkosin joukot ovat murjoneet muut sotasaappaansa alle ja maailmassa eletään suurta epävarmuuden ja pelon aikaa. Swords of Injustice -nimellä kulkeva seitsemäs pelivuosi tarjoaakin pelaajille entistä synkempiä sävyjä, mutta myös toivonpilkahduksia.

Uusi pelivuosi tuo mukanaan kaksi uutta sankaria, neljä uutta hahmoskiniä, uudet battlepass-edistymiskortit, uusia ilmaisia tapahtumakortteja sekä Halloween-tapahtuman ja muita tapahtumia. Lisäksi uusi pelivuosi tuo mukanaan historian tuulahduksia, taistelukenttiä, sankarijuhlia ja paljon muuta uutta koettavaa.

Swords of Justice -pelivuosi on jaettu neljään eri vaiheeseen, joista jokaisella on oma Battlepass-edistymiskorttinsa. Lisäksi jokaisessa neljästä pelikaudesta on kaksi isompaa päivitystä, joihin sisältyy omat julkistuksensa, kuten tapahtumia tai muita merkittäviä lisäyksiä. Uuden pelivuoden ensimmäinen vaihe kestää maaliskuun puolivälistä kesäkuun puoliväliin, jolloin alkaa kolmen kuukauden mittainen toinen vaihe. Puolestaan 14. syyskuuta on vuorossa pelivuoden kolmas vaihe, kun taas pelivuoden neljäs ja viimeinen kausi alkaa 14. joulukuuta.

Jokaisella kaudella on luvassa uusia haarniskavariaatioita, joita on tarjolla tasaisesti ritari-, viikinki-, samurai-, wu lin- ja outlander-sotureille. Aivan ensimmäisenä ovat vuorossa päivitykset ritarille ja samuraille, jotka tulevat saataville heti tänään uuden pelikauden myötä.

Tarinallisesti uuden pelivuoden ensimmäinen Heresy-kausi keskittyy kerettiläisyyteen. Vaikka pyhäinjäännösten oli tarkoitus yhdistää Heathmoorin kansat, mielipuoliset julistajat alkoivatkin vannoa niiden olevan jumalallisten ilmestysten merkkejä. Tämä johti palvontapaikkojen käyttöön kieroutuneella tavalla. Tähän uuteen uhkaan vastasivat vastavoimat muodostamalla inkvisition, jonka tehtävänä olisi puhdistaa maa kerettiläisyydestä. Mikä alkoi fanaatikkojen teloittamisella, johtikin pian vastarintaan ja edessä olisi jälleen uusi kolme tahoa mukaansa vetävä sisällissota.

Yksi keskeisistä uutuuksista on 16. maaliskuuta alkava ja 6. huhtikuuta päättyvä Heresy of the Relics -tapahtuma ja siihen liittyvä pelitila, jossa kaksi eri pelaajien ohjaamaa armeijaa ja yksi tekoälyohjattu taho ottavat mittaa toisistaan. Tämän rajatun ajan tapahtuman myötä saatavilla on ainutlaatuisia rajoitetun ajan palkintoja, kuten aseita ja kosmeettisia päivityksiä.

Edessä on siis dramaattinen ja vauhdikas pelivuosi täynnä konflikteja, kiehtovia käänteitä ja hurjia taisteluita. Pelaaja pääsee ottamaan osaa tapahtumiin sotureillaan ja nauttimaan matkasta uusin hahmopäivityksin sekä monien pelitapahtumien myötä.

For Honor on saatavilla , , ja S sekä -konsoleille, että :lle. Lisäksi peli on saatavilla Google Stadia- ja UPLAY+ -tilauspalveluista.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .