Formulasirkuksen uudet tuulet – arvostelussa F1 22 Kommentit pois päältä artikkelissa Formulasirkuksen uudet tuulet – arvostelussa F1 22

F1 22

F1 22

9 / 10
Hyvää Uusien autojen ajettavuuden tuntuva ero edellisvuosiin verrattuna, VR-tuki. Huonoa Vaisuksi jäävät My F1 Life -pelimuoto ja urheiluautot.

Electronic Artsin reilu vuosi sitten nappaama ajopeleihin erikoistunut tuuttaa ulos uusimman Formula 1 -pelinsä, johon pelkän kausipäivityksen sijaan on tuotu läjäpäin uudistuksia niin oikeaa maailmaa seuraavien sääntöuudistusten myötä kuin uusien pelimuotojen muodossa.

Uusi kausi on tuonut mukanaan tukun uusia sääntömuutoksia autoihin, kuten renkaiden vanteiden koon kasvamisen 18 tuumaisiksi entisten 13 tuumaisten sijaan. Kapeamman rengasprofiilin ansiosta renkaan optimaalinen toiminta-alue on laajentunut. 80-luvulta asti kiellettynä ollut maavaikutuksen hyödyntäminen on palannut myös sääntöjen piiriin. Autojen pohjalevyssä on pitkittäissuunnassa kaksi tunnelia, jotka muodostavat imun asfaltin pinnan ja pohjalevyn välille, minkä tarkoituksena on helpottaa ns. likaisessa ilmassa toisen perässä ajamista. Näkyvimpiä uudistuksia autoissa ovat uudet etu- ja takasiivet, jotka yhdessä uuden pohjalevyn kanssa parantavat auton aerodynaamisia ominaisuuksia.

Uudet etu- ja takasiivet yhdessä kapeamman rengasprofiilin kanssa ovat ulospäin näkyvimmät uudistukset.

Uudet autot ovat entistä painavampia, mikä yhdessä uudistusten kanssa vaikuttaa auton ohjautuvuuteen huomattavasti. Massan vaikutuksen huomaa heti radalle lähtiessä, sillä mutkiin ajettaessa keskipakoisvoima haluaa puskea autoa suoraan entistä vahvemmin. Kovemman jousituksen myötä ajokorkeus on madaltunut, jolloin kanttaritkin joutuu ajamaan tarkemmin pohjakosketusta välttääkseen, mutta toisaalta auton kääntäminen on tarkempaa ja responsiivisempaa. Uusien autojen ratissa kaasun kanssa saa olla erityistarkkana varsinkin ilman ajoapuja, sillä perä tuntuu lähtevän tiukkojen mutkien jälkeen herkästi alta. Kaiken kaikkiaan ajettavuus on napakasti kohdillaan, mutta vaatii uusiin autoihin totuttelua.

Uusista ominaisuuksista odotetuin lienee -tuki, joka tosin julkaisussa on saatavilla vain tietokoneella pelaaville. Virtuaalitodellisuus sopii juuri simulaatioihin kuin kypärä päähän eikä :n VR-toteutus petä. Ruudunpäivitys on testilaitteistolla sujuvaa, vauhti huimaa päätä ja sielläolemisen tunne on mainio. Mutkat on huomattavasti helpompi ajaa, kun päätään voi kääntää ja etäisyydet toisiin autoihin näkee hyvin. Luontevan peileihin vilkuilun myötä muut autot on myös helpompi huomioida kesken kiivaan kisan. Ajaminen on ainoa asia, mistä lasit päässä pääsee nauttimaan. Kaikki kisojen välillä tapahtuva näytetään VR-laseissa kuin isolle valkokankaalle heijastettuna, mikä on myös järkevä ratkaisu millä minimoidaan mahdollista pahoinvointia. Upeana yksityiskohtana päävalikoiden etäisyyttä silmistä voi säätää, jolloin valikoista saa heikompiresoluutioisillakin laseilla luettavat.

F1 Lifessä pääsee ihailemaan ja ajamaan omistamiaan urheiluautoja

Toinen suuri uudistus on F1 Life -ominaisuus, jonka tarkoituksena on tuoda F1-kuljettajien elämää myös kotisohville. Kuskilleen voi ostaa vaatteita ja kelloja ym. tauhkaa, myös ihan merkkituotteita, sisustaa kämppää ja ostaa urheiluautoja, joita pääsee radoille kokeilemaan. Lähes kaikki tämä jää valitettavan ohueksi ja lopulta turhaksi, sillä kuskiaan ei näe näissä tamineissa oikeastaan koskaan. F1 Lifen mielenkiintoisin osa on oikeiden urheiluautojen rattiin pääseminen, joka sekin jää vaisuksi, koska kisailemaan pääsee vain aikaa vastaan tai ajamaan erinäisiä haastekisoja – muita kuskeja vastaan voimiaan ei pääse urheiluautoilla kokeilemaan.

Itselleni virkistävintä F1 22:ssa on presentaatioon tehdyt muutokset, varsinkin vuosia samana pysyneet kisojen alussa ja lopussa nähtävät animaatiot on vihdoin saatu muutettua uusiin. Kisoja ennen voi nyt myös valita lämmittelykierrokseen, varikkokäynteihin ja ulosajojen aiheuttamiin turva-autoihin vaikuttavat asetukset joko immersiivisen tai TV-lähetysmäisen väliltä. Immersiivisessä muodossa lämmittelykierrokset ajetaan kokonaan itse ja auto pitää vielä saada pysäytettyä omaan lähtöruutuun manuaalisesti. Varikkopysähdysten kanssa täytyy omalle paikalle kääntyminen ajoittaa oikein, jotta pysähdys sujuisi mahdollisimman nopeasti. Broadcast moodissa näiden sekä turva-autojen perässä ajamisen ajaksi kuvakulma siirtyy ohjaamosta TV-lähetyksistä tuttuihin kuvakulmiin ja mahdollisesti tylsät toimenpiteet vähän nopeutuvat koneen ohjastaessa kilpureita automaattisesti. Kommentaattoreiden määräkin on tuplaantunut ja Sky Sportsin David Croftin rinnalle on lisätty Channel 4:n Alex Jacques. Anthony Davidsonin ohella analyysejä antamaan on saatu Sky F1:n Natalie Pinkham. Onpa peliin tuotu myös ”Jeffin” tilalle McLarenin entinen mekaanikko Marc Priestley hoitamaan auton ja tallin välisiä radiokeskusteluja.

Yksinpelimuodoista mukana ovat yksittäisten kisaviikonloppujen ja vapaiden aika-ajojen lisäksi tutut uramuoto ja MyTeam, joista jäljempään on tervetulleena uudistuksena lisätty alussa valittavat vaikeustasot. Valita voi häntäpään, keskikatraan tai mestaruudesta taistelevan tallin, mikä vaikuttaa alussa saataviin resurssien määrään. Paluun tekee myös kaverin kanssa tallikavereina pelattava co-op uramuoto, jota voi ajaa niin netin yli kuin samalla sohvalla jaetulta ruudulta.

Kuluvan kauden uusin tulokas Miamin GP.

F1 22 tuo koko formulasirkuksen kotisohville miellyttävässä paketissa. Mukana ovat kaikki tallit, kuskit ja kuluvan kauden kisat mukaanlukien uusi Miamin GP, sekä tämän vuoden kisakalenterista puuttuvat Kiinan ja Portugalin GP:t. Ajettavina löytyvät F1 ja F2 -luokat sekä uutena lisätyt urheiluautot. Kyseessä on erittäin toimiva paketti, jonka parissa Formulafanit varmasti viihtyvät.

Beat Saberiin saapui Daft Punk-musiikkipaketti Kommentit pois päältä artikkelissa Beat Saberiin saapui Daft Punk-musiikkipaketti

Beat Saberin odotettu -paketti on vihdoin täällä, ja se sisältää 10 legendaarisen elektronisen duon ikonista kappaletta.

Viipaloi tiensä läpi hiteistä kuten ”Around the World”, ”Harder, Better, Faster, Stronger” ja ”Get Lucky”. Paketti maksaa 12,90€, ja yksittäiset kappaleet ovat saatavilla 1,99€ kappale.

Hauskuushan ei nimittäin pääty vielä tähän. Uisin päivitys tuo myös parannetun haptiikan Quest-sarjaan. - ja -pelaajat kokevat merkittävimmän päivityksen laajojen, äänikelojen moottoreiden ansiosta. Nämä uudet haptiikat luovat realistisemman ja tekstuurisemman tunteen, tehden jokaisesta iskusta immersiivisemmän. Jopa Quest 2 -pelaajat huomaavat joitain haptiikkaparannuksia.

On kuitenkin pieni pettymys: Daft Punkin Tron: Legacy -ääniraita ei sisälly pakettiin lisenssirajoitusten vuoksi. Kuitenkin mukana olevat 10 kappaletta kattavat duon uran, tarjoten upean valikoiman -faneille.

Lähde: RoadtoVR

Maaliskuun kiehtovimmat peliuutuudet VR-pelaajille Kommentit pois päältä artikkelissa Maaliskuun kiehtovimmat peliuutuudet VR-pelaajille

VR

Virtuaalitodellisuuden maailma laajenee jatkuvasti uusilla ja jännittävillä pelijulkaisuilla, jotka tarjoavat pelaajille mahdollisuuden astua uusiin ulottuvuuksiin ja seikkailla aivan uusissa maailmoissa. Tässä artikkelisarjassamme esittelemme teille, rakkaat lukijamme, parhaat ja mielenkiintoisimmat -pelijulkaisut kuluvalle kuukaudelle.

Olitpa sitten kokenut virtuaalipelaaja tai vasta-alkaja, löydät varmasti jotain kiinnostavaa ja ainutlaatuista jokaisesta kuukausittaisesta listauksestamme.

Paint The Town Red (Quest, Steam, PSVR 2)

Julkaisu 14.3.2024

Kaksi vuotta sitten alunperin South East Games:in julkaiseman kutsuu itseään ”kaaottiseksi” ensimmäisen persoonan lähitaistelupeliksi, jossa on vokseligrafiikkaa. Peli sijoittuu eri aikakausiin ja paikkoihin, ja vihollisia ”voidaan lyödä, hakata, potkia, puukottaa ja viipaloida täysin dynaamisesti käyttämällä melkein mitä tahansa, mikä ei ole naulattu kiinni.”

Max Mustard (Quest, Steam)

Julkaisu 21.3.2024

Toast Interactive studio tunnettiin aiemmin huonekävelysimulaattoristaan, mutta nyt se suuntaa kohti jotain uutta: VR-tasohyppelypeliä. Heidän tuleva Max Mustard -peli yhdistää ensimmäisen ja kolmannen persoonan tasohyppelyn luoden yllättävän mutta miellyttävän muutoksen. On jo jonkin aikaa tiedetty, että Toast Interactive on kehittämässä jotain ”paljon kunnianhimoisempaa”, mutta en usko kenenkään arvanneen sen olevan Max Mustardin kaltainen kokemus.

Little Cities: Bigger! (PSVR 2)

Julkaisu 12.3.2024

¨¨ -pelin paranneltu VR-kaupunkisimulaattori saapuu PSVR 2:lle ensi kuussa. Purple Yonderin kehittämä Little Cities: Bigger! sisältää kaikki aiemmin Questille julkaistut päivitykset – Sandbox -tilan, Snowy Islands -lisäosan, Attractions ja Little Citizens -ominaisuudet. Julkaisija nDreams vahvistaa, että PSVR 2 -versiossa on paranneltu kuvataajuus, 4K-tarkkuus, silmäseuranta ja haptisen palautteen tuki.

Medieval Dynasty New Settlement (Quest)

Julkaisu 28.3.2024

Sukella uuteen maailmaan ”Medieval Dynasty New Settlement” -pelin myötä. Tämä VR-spin-off-peli yhdistää saumattomasti hiekkalaatikon, roolipelin, simulaation ja tutkimisen elementtejä. Pelaaja astuu henkeäsalpaavan keskiaikaisen maailman keskelle, jossa hänen edessään on monumenttimainen tehtävä: perustaa ja kehittää kukoistava asutus ja aloittaa dynastiansa.


Päähenkilönä keskityt selviytymistaisteluun, resurssien keräämiseen ja kunnianhimoiseen dynastian luomiseen. VR-teknologian immersiivisten ominaisuuksien avulla osallistut fyysisesti rakennusten rakentamiseen, ruoanlaittoon, metsästykseen ja viljelykseen hedelmällisillä pelloilla. Tämän kaiken ja paljon muun tekeminen varmistaa, että koet tyytyväisyyden katsellessasi asutuksesi nousevan vaatimattomasta alusta majesteettiseksi keskiaikaiseksi keskukseksi.

Mixture (Quest 2, PSVR 2)

Julkaisu 1.3.2024


Pelissä ”Mixture” ohjaat samanaikaisesti kahta hahmoa. Toinen on Sola, pieni sirppikätinen yöperhosritari, ja toinen on Sepharios, mestarialkemisti. Pelaat Sephariona huonetilassa seisten ja katsot alaspäin Solaa, joka liikkuu ympäristössä.

Lähde: UploadVR.com