Metafyysinen matka sielun uumeniin – arvostelussa Gates of Horn and Ivory Kommentit pois päältä artikkelissa Metafyysinen matka sielun uumeniin – arvostelussa Gates of Horn and Ivory

Kuva ja ääni7.4
Optimointi6
Pelattavuus7.6
Immersio8
7.3 out of 10
Hyvää Mukava tuntuma, älyttömän vaikea päästää ohjaimesta irti ja pelin juoni ja metafyysinen pohdinta jäävät kummittelemaan. Speedrun-painotus on hauska lisä ja tekee muuten itsekseen pelattavasta pelistä yhteisöllisen kokemuksen. Pulmat ja sokkelot on, pardonnez mon anglais, helvetin hyvin suunniteltu. Huonoa Läppäri jumitti joissain kohdissa (sumuhuone tulee mieleen), joten esimerkiksi tuon ja parin muun teholtaan raskaamman kohdan optimoinnin olisi voinut toteuttaa paremmin. Kylttien kieliopin voisi katsastaa kerran läpi. Tuomio Gates of Horn and Ivory on hyvin erikoisesta päähahmostaan ja ulkoasustaan huolimatta helposti lähestyttävä, ihmeen koukuttava ja ihmeen vaikuttava peli joka vie täysin mukanaan. Puzzlet on rakennettu mallikkaasti ja peli jaksaa kantaa myös uudelleenpeluun. Peli sopii erityisesti matalastressistä tasoloikkaa hakeville, jotka haluavat kaikessa rauhassa ratkaista puzzleja ja metsästää valopalloja pelin harmaassa mutta vangitsevassa ympäristössä.

Steamissa on monta peliä, joista ei oikein ensi katsomalta osaa sanoa mitä ne ovat ja mitä ne tarjoavat. Tavallaan niissä on jotain kiinnostavaa, mutta ne tuntuvat silti hypyltä tuntemattomaan. on hyppy tuntemattomaan myös pelin juonen puolesta. Peli menee metafysiikan puolelle pohtivalla, kysymyksiä esittävällä tavalla, joka jää kummittelemaan pitkälti senkin jälkeen kun on laskenut ohjaimen kädestään. Kyseessä on vähintään yhtä mieleenpainuva kokemus kuin Pony Island, mutta eri tavalla. Super Metroidin tyylinen, iso kartta virittää aivot samalla tavalla kuin Tetris, jonka putoavat palikat menevät uniin asti ja se lisää Labsin debyyttipelin kykyä vallata tietoisuus pelihetkien ulkopuolellakin.

Päähenkilö Jack ajaa kolarin matkalla sairaalaan, joutuu koomaan ja havahtuu paksureitisen siittiön näköisenä entiteettinä luolasta. Luolassa juoksenteleva otus oppii uusia taitoja riimuin koristelluista tableteista jos kaikki tabletin osoittaman värin pallot on kerätty. Pallojen keräämistä varten joutuu ratkaisemaan puzzleja tuon tuosta ja pelissä on myös useampi erilainen loppu, riippuen siitä mistä portista pelaaja astuu ja missä vaiheessa pelin läpäisemistä hän tämän tekee. Pelin konsepti syntyi pelisuunnittelija Jeri Haapavuon mukaan kaksi vuotta sitten elämän tarkoituksen ja maailmankaikkeuden synnyn pohtimisesta. Gates of Horn and Ivoryn taustalla on ajatus äärettömästä määrästä ulottuvuuksia, niiden vaikutuksesta todellisuuteen sekä kuoleman ja olemassaolon pohtimisesta.

Haapavuon lisäksi tiimissä on mukana graafikko ja pari freelanceria tekemässä äänisuunnittelua. Peli on juonellinen, kaksiulotteinen tasoloikka, jossa on mukana myös varsinkin pelaajayhteisössä vahvasti esillä oleva speedrun-painotus jossa pelaajat pyrkivät läpäisemään pelin mahdollisimman nopeasti. Gates of Horn and Ivory on ottanut vaikutteita muun muassa saman genren ja -peleistä.

Mitä odottaa Xboxilta vuonna 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Mitä odottaa Xboxilta vuonna 2025

Xbox Series S "Ellewood"

-fanit ovat jo pitkään odottaneet vuotta, jolloin onnistuu tuomaan vahvan ja tasapainoisen pelijulkaisujen sarjan alusta loppuun. Vuoden 2024 lupaavan lopetuksen jälkeen voisiko vuosi 2025 olla vihdoin Xboxin vuosi? Katsotaanpa, mitä on luvassa.

Tärkeimmät pelijulkaisut vuonna 2025

Avowed

Obsidianin ensimmäisen persoonan fantasiaroolipeli julkaistaan vuoden alussa 18. helmikuuta. Peli sijoittuu suosittuun Pillars of Eternity -universumiin, ja sitä kutsutaan ”kevyemmäksi Skyrimiksi”. Pituudeltaan Avowed on noin 25–40 tuntia, ja jokainen pelikerta on tähän mennessä tehnyt vaikutuksen.

Doom: The Dark Ages

Id Softwaren -sarjan esiosa on toinen merkittävä julkaisu. Vaikka tarkkaa julkaisupäivää ei vielä ole, peli todennäköisesti ilmestyy vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla, koska edellinen osa, Doom Eternal, julkaistiin maaliskuussa 2020. Tämä uusi osa lupaa mukaansatempaavaa toimintaa keskiaikaisessa teemassa, ja odotukset ovat korkealla, sillä id Software on aiemmilla peleillään asettanut riman korkealle.

Fable

Fable-sarjan uudelleenkäynnistys on yksi Xboxin merkittävimmistä projekteista vuonna 2025. Playground Gamesin kehittämä peli on kerännyt paljon huomiota tyylikkäällä grafiikallaan ja sarjan alkuperäisen brittiläisen huumorin säilyttämisellä. Fable näyttää hyödyntävän -moottoria upeasti, ja Playground Gamesin huippulaadukas pelihistoria lisää luottamusta. Tämä on Xboxin syksyn tai joulusesongin lippulaivapeli.

Muita odotettuja pelejä

South of Midnight: Compulsion Gamesin kolmannen persoonan toimintaseikkailu, joka sijoittuu Yhdysvaltojen syvään etelään ja ammentaa inspiraationsa kansantarinoista.

: Tyylitelty, pikseligrafiikalla toteutettu cyberpunk-peli, joka yhdistää toimintaa ja seikkailua. Tämä indie-peli voi nousta Xbox-klassikoiden, kuten Limbo ja , rinnalle.

(2025): Vaikka peli julkaistaan myös PlayStationilla, -tilaajat saavat sen heti julkaisupäivänä. Huhujen mukaan kyseessä on Black Ops 2:n tulevaisuuteen sijoittuva jatko-osa.

Laitteistopuoli vuonna 2025

Microsoft ei todennäköisesti julkaise uusia laitteita, kuten Xbox Series X/S -päivityksiä tai kannettavaa Xboxia, vuoden 2025 aikana. Sen sijaan voimme odottaa uusia erikoispainoksia ohjaimista ja mahdollisesti päivitettyä Sebile-ohjainta, joka vuoti julki aiemmissa FTC-dokumenteissa.

Villikortit ja arvoitukset

Everwild (Rare): Kehitys vaikuttaa pysähtyneeltä, eikä julkaisua todennäköisesti nähdä vielä vuonna 2025.

Halo: Seuraava osa voi olla joko sarjan uudelleenkäynnistys tai Combat Evolvedin uudelleenversiointi. Kehitykseen menee aikaa, ja se tehdään Unreal Engine 5:llä.

The Outer Worlds 2 ja Clockwork Revolution: Obsidianin ja InXilen pelit ovat tulossa, mutta aikataulut ovat epävarmoja.

Onko vuosi 2025 Xboxin vuosi?

Microsoft on tehnyt töitä pelikirjastonsa vahvistamiseksi vuodesta 2018 alkaen, kun se alkoi hankkia uusia studioita. Nyt näyttää siltä, että työ kantaa hedelmää. Jos Microsoft onnistuu säilyttämään positiivisen kehityssuunnan, vuodesta 2025 voi todella tulla Xboxin paras vuosi pitkään aikaan.

Limbo ja Inside -kehittäjältä uusi avoimen maailman peli tuloillaan Kommentit pois päältä artikkelissa Limbo ja Inside -kehittäjältä uusi avoimen maailman peli tuloillaan

Suosittujen ja -pelien taustalla oleva indiepelistudio on parhaillaan kehittämässä uutta avoimen maailman peliä.

Yritys hakee parhaillaan myös työntekijöitä kyseisen pelin kehitykseen ja työpaikkailmoituksista on paljastunut uusia yksityiskohtia tulevasta pelistä.

Peli tulee olemaan kolmannesta persoonasta kuvattu ja sijoittuu universumin laitamille. Unreal -pelimoottorille rakennettu peli tullaan julkaisemaan useammalle alustalle Epic Games Publishingin toimesta.

Playdeadin ensimmäinen peli Limbo ilmestyi vuonna 2010 ja keräsi suurta suosiota. Seuraava peli Inside ilmestyi vuonna 2016. Molemmat pelit ovat olleet Epic Games Storen ilmaispelien joukossa.