Genshin Impact -fanit ovat ilmaisseet turhautumisensa ja pettymyksensä verkossa, kun peli ilmoitettiinXbox-alustalle Gamescom Opening Night Live -tapahtumassa, kun taas odotettu Switch-versio pysyy limbossa.
Avoimen maailman toiminta-RPG, joka vahvistettiin alun perin Switchille vuonna 2020, puuttuu edelleen konkreettinen julkaisupäivä hybridi-konsolille. Viimeisin ilmoitus on sytyttänyt keskustelua fanien keskuudessa, ja jotkut ehdottavat, että peli voisi ollakin tarkoitettu Nintendon tulevalle ”jälkeläiskonsolille”.
Switch-version Genshin Impact on ollut epävarmuuden peitossa useiden vuosien ajan, ja sen kehityksen aikana on liikkunut erilaisia päivityksiä ja huhuja. Huolimatta virallisesta ilmoituksesta ja muutamista päivityksistä, mukaan lukien vuoden 2021 huhu laitteiston rajoituksista, peli ei ole vielä ilmestynyt Switchille.
Virallisen Switch-pelisivun äskettäinen poistaminen Genshin Hoyoverse -verkkosivustolta on lisännyt spekulaatioita mahdollisesta julkaisusta Nintendon seuraavan sukupolven konsolille. Nintendon vahvistaessa tämän uuden järjestelmän ilmoituksen nykyiselle tilikaudelle, fanit odottavat innolla päivityksiä Genshin Impactin tulevaisuudesta Nintendo-alustoilla.
Nintendo on tuonut markkinoille Switch-konsolinsa kolmannen ja täten myös viimeisen Mario Party -pelin, joka pyrkii tarjoamaan sarjan suurimman sisältöpaketin. Jamboree sekoittaa menestyksekkäästi edeltäjiensä parhaat puolet, mutta onko tämä kaikki jo siltikin hieman liikaa?
Super Mario Party Jamboreen ydin on edelleen tuttu lautapeli, jossa neljä pelaajaa kilpailee tähdistä heittämällä noppaa, keräämällä kolikoita ja pelaamalla minipelejä. Tällä kertaa tarjolla on seitsemän lautaa, joista viisi uutta ja kaksi klassikkoa Nintendo 64 -ajalta. Uudet laudat ovat sarjan parhaimmistoa: Goomba Lagoonin vuorovesi ja tulivuorenpurkaukset sekä Rainbow Gallerian kolmikerroksinen ostoskeskus tarjoavat strategista syvyyttä ja vaihtelevia pelikokemuksia.
Harhaanjohtava totuus
Merkittävin uudistus on Jamboree Buddies -järjestelmä. Laudoilla ilmestyvät apuhahmot voivat käänteen tekevällä tavalla muuttaa pelin kulkua: niiden avulla voi ostaa kaksi tähteä kerralla tai häiritä muiden pelaajien etenemistä. Kaikkea mukavaa hybdridivaikuttamista siis, millä saa vieruskaverin puhisemaan!
Nintendo mainostaa Jamboreen sisältävän ennätykselliset 112 minipeliä, mutta totuus on hieman harhaanjohtava, jos näin voisi sanoa. Minipelien jaottelu eri pelimoodeihin on tehty niin, että esimerkiksi kotona perinteisessä pelimoodissa homma käy pitkillä sessioilla erittäinkin toistavaksi, sillä tässä moodissa pelattavana on ehkä vain noin puolet mainostetusta määrästä. Tämä tekee ehkä hommasta liian toistavaa.
Uusista pelimuodoista kahdeksan pelaajan yhteistyöhön perustuva Bowser Kaboom Squad ja 20 pelaajan Koopathlon ovat kiinnostavia. Rhythm Kitchen tarjoaa hauskan rytmipelielämyksen, mutta muut liikeohjattavat tilat kuten Paratroopa Flight School ja Toad's Item Factory ovat näihin verrattuna keskinkertaisia kokeiluja.
Yksinpelaajille suunnattu Party Planner Trek on tervetullut lisä ainakin meille yksinäisille vuoroviikko-faijoille, joka antaa mahdollisuuden tutustua rauhassa pelin sisältöön. Hiljaa kaikessa yksinäisyydessä….
Audiovisuaalisesti Jamboree loistaa. Värikylläiset grafiikat, orkestraaliset sovitukset ja hahmojen ilmeikkäät animaatiot luovat iloista tunnelmaa. Teknisesti peli toimii moitteetta television ruudulla.
Kun pelin vikoja, ja sen tuomaa iloa punnitaan vaa'alla
Suurin kompastuskivi on pelin minimipeliaika, etenkin näin perhemiehelle: kymmenen kierroksen peli kestää noin 90 minuuttia, eikä lyhyempää vaihtoehtoa ole tarjolla. Itse olen pelannut vuositolkulla lasteni kanssa pelisarjan aiempia teoksia, ja pelilaudan kesto perheen pienimmille on ollut juuri sopiva 45 minuutin kestolla. Näin vanhuuden kynnyksellä kun on enää vaikea saada ikäistään peliseuraa sohvalle.
Super Mario Party Jamboree on kuin se porukan miellyttäjätyyppi, joka yrittää pitää huolen, että kenellekään ei jäisi pahaa mieltä. Oma sielu on sen vuoksi unohdettu. Siitä huolimatta, se onnistuu ylittämään itsensä sen positiivisilla puolilla, tarjoten kotisohville unohtamattomia ja naurua aiheuttavia pelihetkiä, jotka yhdistävät (tai repivät?) perhettä ja kaveripiiriä.
Ehkä kyseessä ei ole pelisarjan kunniakkain mahdollinen päätös Nintendo Switchin aikakaudelle, mutta naurut vieköön voiton…
Super Mario Party Jamboree (Nintendo Switch)
8 / 10
Hyvää+Viihdyttävät pelilaudat, joista pieni osa tuo myös nostalgisia muistoja +Jamboree Buddies-järjestelmä on raikas uudistus +Audiovisuaalisesti upea +Saa helposti hymyn huulille +Verkkopeli (joka jäi itselläni silti pintaraapaisuksi)
Huonoa-Mainostettu 112 minipelin määrä on harhaanjohtava -Perinteisessä pelimoodissa minipelit käyvät toistaviksi
-Peliaika on liian pitkä (min. 90 min), eikä lyhyempää vaihtoehtoa ole -Osa liikeohjattavista tiloista on keskinkertaisia -Yrittää miellyttää kaikkia, minkä vuoksi oma persoonallisuus kärsii
Sega on vuosien varrella tuonut kymmeniä Master System-, Genesis-, Saturn- ja muiden konsoleidensa pelejä nykyaikaisiin pelikauppoihin. Nyt kuitenkin nämäkin klassikot ovat katoamassa, ja niiden hankkiminen voi tulevaisuudessa maksaa enemmän.
Ne, jotka ovat ostaneet yli 60 Sega-peliä Steamista, Xboxista, Nintendon Switch-kaupasta tai PlayStation Storesta, saavat ne 26. joulukuuta 2024 klo 23.59 Tyynenmerenaikaan asti. Sen jälkeen ne poistetaan myynnistä, eikä niitä enää voi ostaa. Nintendo Switch Online -palvelun laajennuspakettiin kuuluvat pelit säilyvät.
Kuten PC Gamer on ehdottanut, tämä näyttää siltä, että Sega valmistautuu tarjoamaan uusia klassikkokokoelmia näissä kaupoissa. Aiemmin Sega poisti Sonic-pelit verkkokaupoista ja julkaisi sitten Sonic Origins -kokoelman.
Sega tarjoaa jo muutamia kokoelmia Steamissä, kuten Mega Drive and Genesis Classics ja Dreamcast Collection. Niiden ostajat säilyttävät pääsyn peleihin, vaikka Sega julkaisisikin uusia kokoelmia.