Ghostbusters VR-seikkailu ”Rise of the Ghost Lord” sai uuden trailerin Kommentit pois päältä artikkelissa Ghostbusters VR-seikkailu ”Rise of the Ghost Lord” sai uuden trailerin

Ghostbusters VR

Uusi traileri pelistä : Rise of the Ghost Lord on nyt julkaistu, tarjoten yleisölle laajemman katsauksen pelin toimintaan. Peli ilmestyy sopivasti Halloweenin alla eli 26. lokakuuta.

San Franciscon tunnistettavissa maisemissa pelaajat joutuvat pelastamaan kaupungin pahamaineiselta Ghost Lordilta. Toiminnantäyteinen traileri esittelee erilaisia ympäristöjä, kummituksia, mukautusvaihtoehtoja ja pelimekaniikkoja.

”Pelissä korostetaan syventävää, yhteistyössä tapahtuvaa moninpeliä. Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord -pelin pelaajat voivat sukeltaa peliin varustaen itsensä virtuaalisella Proton-repulla, ratkaista arvoituksia ja kokeilla uutta varustusta – kauko-ohjattavista tornitykeistä kummitusviritelmiin. Jokainen tiimin jäsen on avainasemassa, olipa kyseessä sitten pimeän PKE:n kerääminen, välimaailman porttien sulkeminen tai Ghost Trapin heittäminen. Niille, jotka haluavat pelata yksin, on tarjolla vaihtoehto, johon sisältyy kummituskaveri.

Lisänä traileriin julkaisi kehittäjien kierrospöydän, joka tarjoaa syvemmän katsauksen peliin ja PlayStation VR2:n eksklusiivisiin ominaisuuksiin, kuten silmien seurantaan, mukaansatempaavaan valaistukseen ja mukautuviin liipaisimiin. Pelaajat voivat jopa tuntea kuinka heitä roiskitaan.

”Yeah, I got slimed…”

Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat 'No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun 'vain koirat kuulevat eron'. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa Warhammer 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Doom Eternalin budjetista.

LittleBigPlanet 3 poistetaan PlayStation Storesta Kommentit pois päältä artikkelissa LittleBigPlanet 3 poistetaan PlayStation Storesta

LittleBigPlanet

on ilmoittanut, että poistetaan pysyvästi PlayStation Storesta 31. lokakuuta. Päätös johtuu vuosien mittaisten jatkuvien palvelinongelmien, jotka aiheutuivat hakkerointivyöryistä.

Kaikki LittleBigPlanet 3:n latauslisäsisältö (DLC) poistetaan myös kaupasta. Kuitenkin pelaajat, jotka omistavat jo pelin tai ovat ladanneet sen PlayStation Plusin kautta, voivat jatkaa sen pelaamista 31. lokakuuta jälkeen.

Sony julkaisi X/Twitterissä lausunnon, jossa se selittää päätöksen ja kehottaa faneja ostamaan pelin tai DLC:n ennen määräaikaa.

LittleBigPlanet 3:n poistaminen PlayStation Storesta merkitsee viimeisintä takaiskua alustapelisarjalle. Huhtikuussa 2024 Sony sulki pysyvästi pelin palvelimet teknisten ongelmien ja jatkuvien DDoS-hyökkäysten vuoksi, mikä johti miljoonien käyttäjien luomien tasojen menetykseen.

LittleBigPlanet 3:n lähestyvä poistaminen -palvelusta on lisännyt spekulaatioita mahdollisista uudelleenjulkaisuista tai remastereista - ja PC-alustoille. Sonyn päätös poistaa PS Plus -palvelusta toukokuussa ja julkaista sen jälkeen remasteroitu versio PS5:lle ja PC:lle on luonut odotuksia samanlaisesta siirrosta LittleBigPlanet 3:n kanssa.