Google sulkee Stadia -pelistudionsa – avaa teknologiaansa julkaisijoille Kommentit pois päältä artikkelissa Google sulkee Stadia -pelistudionsa – avaa teknologiaansa julkaisijoille

Google Stadia

on sulkemassa sisäisen Stadia -pelistudionsa keskittyäkseen kolmansienosapuolien tuotoksiin ja -pilvipelipalveluun.

Googlen pelistudion johdossa ollut Jade Raymond on jättänyt tehtävänsä. Raymond on ollut alalla yli 15 vuotta ja tunnetaan parhaiten Ubisoftin ajoilta ja Assassin's Creed -peleistä. Pelistudion varajohtaja Phil Harrison jatkaa Googlella julkaisijayhteistyön parissa.

Googlella on ollut kaksi studiota Montrealissa ja Los Angelesissa ja yhteensä näissä on työskennellyt 150 henkilöä. Mahdollisimman monelle kehittäjälle pyritään tarjoamaan uutta roolia yrityksessä.

Google Stadia -pilvipelipalvelu jatkaa normaalisti ja Google aikoo avata sen teknologioita pelijulkaisijoille.

Huhumylly jauhaa, osa 667: Nintendo Switch 2 -julkaisun ja julkaisuikkunan tiedot vuotaneet verkkoon Kommentit pois päältä artikkelissa Huhumylly jauhaa, osa 667: Nintendo Switch 2 -julkaisun ja julkaisuikkunan tiedot vuotaneet verkkoon

Pitkään odotettu Switch 2:n paljastus saattaa olla aivan nurkan takana, sillä vuotojen mukaan Nintendo aikoo esitellä seuraavan sukupolven konsolinsa tällä viikolla, 16. tammikuuta 2025. Sisäpiiritietojen mukaan tämä alkuperäinen ilmoitus keskittyy laitteistoon, kun taas pelivalikoiman yksityiskohdat paljastetaan myöhemmin helmikuussa tai maaliskuun Nintendo Directissä.

Konsolin julkaisuaikataulun kerrotaan olevan touko- tai kesäkuu 2025, ja suuria nimikkeitä, kuten uusi , odotetaan julkaistavan sen yhteydessä. Lisäksi uusi 3D Mario -peli on tulossa vuoden 2025 loppupuolella.

Mitä tiedämme (tai luulemme tietävämme) Switch 2:sta?

1. Parannetut ominaisuudet

Raporttien mukaan Switch 2:ssa on uusi parempi 12 Gt RAM-muistia (verrattuna alkuperäisen Switchin 4 Gt:hen) ja 256 Gt sisäistä tallennustilaa (alkuperäisen 32 Gt:n sijaan). Konsoli on takaperinyhteensopiva alkuperäisten Switch-pelien kanssa. Nintendon AI-kuvanparannustekniikka patentti kuvaa tekoälyä, joka mahdollistaa 4K-tarkkuuden säilyttämisen samalla, kun pelitiedostojen koko pysyy pienenä.

2. Uudistuneet ohjaimet

Vuotojen mukaan uudet Joy-Conit hylkäävät alkuperäisen Switchin kiskolukon ja siirtyvät magneettiseen imuohjaukseen. SR- ja SL-painikkeet ovat aiempaa suurempia. Oikeassa Joy-Conissa väitetään olevan uusi painike ( C -painike), mutta sen tarkoitus on vielä hämärän peitossa.

3. Suunnitellut pelit

Vuotojen mukaan Switch 2:n julkaisupelien joukossa ovat: Uusi Mario Kart, Ubisoftin Assassin's Creed Mirage, , sekä 3D Mario -peli joka on odotettavissa joulumarkkinoille 2025.

Virallisen vahvistuksen odottaminen

Vaikka nämä tiedot ovat lupaavia, Nintendo ei ole vielä vahvistanut mitään. Yritys on kuitenkin ilmoittanut, että Switch 2 ei tule markkinoille heidän nykyisen tilivuotensa aikana, joten aikaisintaan julkaisu tapahtuu huhtikuussa 2025. Lisätietoja odotetaan virallisen ilmoituksen jälkeen.

PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön Kommentit pois päältä artikkelissa PUBG ja inZoi saavat tekoälykumppanit: ”Co-Playable Characters” mullistavat pelien yhteistyön

PUBG PlayerUnknown's Battlegrounds

, eteläkorealainen peliyhtiö, joka tunnetaan :sta ja tulevasta -pelistä, tuo peleihinsä uudenlaisen ominaisuuden: tekoälyyn pohjautuvat Co-Playable Characters (CPC). Nämä kumppanit lupaavat tarjota ihmismäistä yhteistyötä ja strategista tukea pelaajille, aivan kuin oikeat tiimikaverit.

Mikä on CPC?

CPC:t ovat tekoälyhahmoja, jotka on varustettu Avatar Cloud Engine (ACE) -teknologialla rakennetulla pienellä kielimallilla (Small Language Model, SLM). Ne ymmärtävät pelitilanteita ja reagoivat niihin luonnollisella tavalla. Toisin kuin perinteiset NPC:t, CPC:t voivat keskustella pelaajien kanssa ja tehdä yhteistyötä dynaamisesti.

PUBG:ssa CPC:iden rooli on toimia pelikavereina. Yksi esitellyistä kumppaneista on nimeltään Ally, joka kommunikoi pelaajan kanssa äänellä ja auttaa suorittamaan tehtäviä. Esimerkiksi pelaaja voi pyytää Allya etsimään varusteita, ilmoittamaan vihollisista tai tukemaan taistelussa. Demonstraatiovideolla Ally löysi pelaajalle ammustarvikkeita, varoitti vihollisista ja jopa tarjosi strategisia vaihtoehtoja, kuten flankaamisen. Ally käytti samalla ääni-kommunikaatiota, joka muistutti oikeiden pelaajien välistä tiimipuhetta.

inZoi: Tekoälyllä rikastettu elämäsimulaatio

Kraftonin uusi inZoi-peli, joka haastaa -sarjan, hyödyntää CPC-teknologiaa eri tavalla. Pelin ”Zoi”-hahmot tekevät päätöksiä ja elävät reaaliaikaisesti ”omien kokemustensa ja vapaan tahtonsa” mukaan. Zoit voivat esimerkiksi seurata muotitrendejä, levittää huhuja, kehittää maineitaan ja reagoida ympäröivään maailmaan.

Mitä tämä tarkoittaa pelaajille?

Krafton uskoo, että CPC:t tuovat pelaamiseen inhimillisyyttä ja syvyyttä, joka voi tehdä yksinpelistä yhtä mukaansatempaavan kuin tiimipelaaminen muiden ihmisten kanssa. Teknologia on osa laajempaa trendiä, jossa pelinkehittäjät, kuten , ja , investoivat generatiiviseen tekoälyyn ja hahmojen realistisempaan vuorovaikutukseen.

Haasteet ja tulevaisuus

Vaikka AI:n käyttö peleissä avaa uusia mahdollisuuksia, se herättää myös kysymyksiä eettisistä ja ympäristöllisistä vaikutuksista. Krafton itse on panostanut vahvasti tekoälyyn perustamalla syväoppimisyksikön vuonna 2022.

CPC-teknologian avulla PUBG ja inZoi pyrkivät rikastamaan pelikokemuksia tavalla, joka voi määrittää uudelleen pelaajien odotukset NPC-hahmoista. Pelaajat pääsevät kokeilemaan näitä uusia tekoälykumppaneita lähitulevaisuudessa.