Grand Theft Auto VI -hakkeri passitettiin psykiatriseen vankimielisairaalaan Kommentit pois päältä artikkelissa Grand Theft Auto VI -hakkeri passitettiin psykiatriseen vankimielisairaalaan


Brittiläinen tuomari on tuominnut 18-vuotiaan hakkerin vankimielisairaalaan hänen roolistaan Grand Theft Auto VI -materiaalin vuotamisessa ja useiden suurten yritysten kyberhyökkäysten toteuttamisessa.

Arion Kurtaj, Oxfordin asukas Englannissa, todettiin syylliseksi elokuussa syytteeseen -kehittäjä Rockstar Gamesin, Uberin ja Nvidian hakkeroinnista. Oikeus totesi, että Kurtaj oli toteuttanut hyökkäykset, vaikka hän oli juuri saanut takuita aikaisemmista yrityksistään hakkeroida muita yrityksiä.

Torstain tuomioistuinkäsittelyn aikana kuultiin, että Kurtaj oli ollut väkivaltainen ollessaan pidätettynä ja ilmaissut halunsa jatkaa kyberrikollisuutta. Tuomari päätti, että Kurtaj aiheutti merkittävän uhan yleisölle ja määräsi hänet pysymään turvallisessa sairaala-ympäristössä aina siihen saakka, kunnes lääkärit katsovat hänen eivät enää ole uhka.

Kurtaj'n osallisuus Lapsus$-hakkeriryhmään paljastui viime syyskuussa, kun hän vuoti 90 videota GTA VI -pelin pelaamisesta. Ollessaan poliisin suojeluksessa hotellissa Kurtaj onnistui käyttämään Rockstar Gamesin järjestelmiä Amazon Fire Stickin, älypuhelimen, näppäimistön ja hiiren avulla. Hänet pidätettiin uudelleen pian tapahtuman jälkeen.

Toinen 17-vuotias Lapsus$-jäsen sai 18 kuukauden yhdyskuntapalvelurangaistuksen ja hänet kiellettiin käyttämästä virtuaalisia erillisverkkoja (VPN).

Virallinen GTA VI -traileri julkaistiin aiemmin tänä kuussa ja se on kerännyt satoja miljoonia katselukertoja, huolimatta vuodoista ja ennenaikaisesta julkaisusta.

arvioi joutuneensa käyttämään 5 miljoonaa hyökkäysten seurausten korjaamiseen. Yritys on myös ryhtynyt toimenpiteisiin parantaakseen tietoturvatoimenpiteitään vastauksena Lapsus-tapaukseen.

Kiistellyt GTA-remasterit saivat suuren päivityksen 3 vuotta julkaisun jälkeen Kommentit pois päältä artikkelissa Kiistellyt GTA-remasterit saivat suuren päivityksen 3 vuotta julkaisun jälkeen

on julkaissut suuren päivityksen klassisen GTA Trilogy -pelisarjan remasteroidetuille versioille. Päivitys julkaistiin 3 vuotta ja 1 päivä alkuperäisen julkaisun jälkeen.

Päivitys tuo mukanaan paljon odotetun ominaisuuden ja useita muita parannuksia. Päivitys on nyt saatavilla |S-, - ja -alustoilla (, ja Store). Rockstar on vahvistanut, että päivitys on vain PC:lle ja nyky sukupolven konsoleille. PS4, Xbox One ja Nintendo Switch eivät saa tätä päivitystä eivätkä sen mukana tulevia ominaisuuksia.

Yksi tärkeimmistä ja odotetuimmista muutoksista on klassisen valaistuksen palauttaminen. Kun remasterit julkaistiin kolme vuotta sitten, fanit valittivat valaistuksen muutoksista. Kun pelit julkaistiin mobiililaitteille viime vuonna yhteistyössä Netflixin kanssa, Rockstar Games ilmoitti klassisen valaistuksen tilan lisäämisestä.

Nyt PC- ja nyky sukupolven konsoleiden pelaajat voivat myös valita klassisen valaistuksen. Tämä asetus löytyy pelivalikosta grafiikka-välilehdeltä.

Rockstar Games on myös palauttanut lämpöhärmän ja ympäristön pilvet taivaalle sekä korjannut farkkujen tekstuuriongelmia. Myös hahmojen animaatioita on parannettu. Lisäksi III:ssa ja Vice Cityssä on mahdollista ampua haulikkoa, rynnäkkökivääriä ja liekinheitintä juostessa.

Rockstar on myös poistanut kaikki viittaukset Grove Street Gamesiin, joka oli alun perin vastuussa remasteroinneista.

GTA 6 kehittäjä kertoo pelin viimeistelyn haasteista ja pelaajien vapauden tärkeydestä Kommentit pois päältä artikkelissa GTA 6 kehittäjä kertoo pelin viimeistelyn haasteista ja pelaajien vapauden tärkeydestä

Vaikka 6 tarkkaa julkaisupäivää ei ole vielä vahvistettu, peli lähestyy valmistumistaan, ja entinen Rockstar Gamesin suunnittelija Ben Hinchliffe avaa pelin viimeistelyn vaiheita. Yli 12 vuotta ja parissa työskennellyt Hinchliffe kuvaa, kuinka Rockstarin pääpaino on nyt todennäköisesti pelin hiomisessa ja virheiden korjaamisessa – erityisesti, jotta peli kestää pelaajien ennakoimattomat toimintatavat.

Hinchliffen mukaan pelin kehitystyöstä jopa 90 % liittyy ennakoimattomien pelaajien toimien huomioimiseen ja sellaisten tilanteiden luomiseen, joissa peli pystyy käsittelemään pelaajan luovuutta ja ”sääntöjen rikkomista”.

Hyvä peli ei estä pelaajaa tekemästä asioita omalla tavallaan, vaan antaa heidän toteuttaa luovuuttaan.

Hinchliffe selittää.

Hinchliffe mainitsee, että juuri tämä vapaus erottaa GTA-pelit muista – pelaajat voivat suorittaa tehtävät omilla tavoillaan, ja pelimaailma reagoi siihen uskottavasti.

on herättänyt suuria odotuksia pelaajayhteisössä, ja se on määrä julkaista :lle ja :lle syksyllä 2025. Rockstarin tavoitteena on varmistaa, että pelaajat voivat nauttia vapaudesta ja luovuudesta, joka on sarjan tunnusmerkki.