Huhu: Elder Scrolls 6, Crysis 4 ja Gears 6 julkaisuajankohdat paljastuivat? Kommentit pois päältä artikkelissa Huhu: Elder Scrolls 6, Crysis 4 ja Gears 6 julkaisuajankohdat paljastuivat?

The Elder Scrolls VI

Uutsoimme syyskuussa kuinka Nvidian GeForce Now -palvelun uumenista saatiin tietoa mm. tulevista ja uudesta -peleistä. Nyt samaisen palvelun kautta on saatu tarkempaa tietoa tulevien pelien julkaisuajankohdista.

Mukana on mm. kovasti odotettu The Elder Scrolls VI -peli, joka huhun mukaan ilmestyisi tammikuun 2. päivä 2024. Listalla on myös , , , sekä . Osa listan peleistä ja julkaisuajankohdista on jo julkaistu virallisesti.

Voit katsoa koko listan tästä:

Xbox

  • Marraskuu 9. 2021 – Forza Horizon 5*
  • Joulukuu  1. 2021 – Project Indus (Oxide Games)
  • Kesäkuu 20. 2022 – Redfall
  • Elokuu 12. 2022 – Forza Motorsport
  • Syyskuu 30. 2022 – Project Mara (Ninja Theory)
  • Syyskuu 30. 2022 – Hellblade II (EDIT)
  • Marraskuu 10. 2022 – Gears 6
  • Marraskuu 11. 2022 – Starfield*
  • Marraskuu 15. 2022 – Contraband
  • Joulukuu 6. 2022 – Relic (??? – New project from Machine Games)
  • Joulukuu 7. 2022 – Avowed
  • Joulukuu 8. 2022 – Perfect Dark
  • Tammikuu 2. 2023 – Project Blacksky (??? – New project from Arkane Austin)
  • Tammikuu 4. 2023 – Kestral (??? – New project from ZeniMax Online Studios)
  • Lokakuu 12. 2023 – Fable
  • Heinäkuu 1.  2022 – Project Holland (Seems to be an older listing for Fable)
  • Joulukuu 12. 2023 – Project Cobalt (inXile Entertainment)
  • Joulukuu 23. 2023 – ZeniMax Online Studios Engine (no idea what this is)
  • Tammikuu 1.  2024 – Indiana Jones
  • Tammikuu 2. 2024 – The Elder Scrolls VI
  • Kesäkuu 15. 2024 – Everwild

PlayStation:

  • Helmikuu 7. 2022 – Uncharted: Legacy of Thieves Collection
  • Helmikuu 8. 2022 – Ghost of Tsushima
  • Maaliskuu 1. 2022 – Death Stranding: Director's Cut
  • Huhtikuu 30. 2022 – Returnal
  • Toukokuu 1. 2022 – Sackboy: A Big Adventure
  • Toukokuu 3. 2022 – Helldivers 2
  • Syyskuu 30. 2022 – Horizon Forbidden West
  • Lokakuu 3. 2022 – Ratchet & Clank

Oheiset tiedot eivät ole vielä virallisia, mutta saattavat antaa osviittaa milloin kyseisistä peleistä päästään nauttimaan.

Warner Bros. harkitsee pelioikeuksien myyntiä Kommentit pois päältä artikkelissa Warner Bros. harkitsee pelioikeuksien myyntiä

artikkelikuva

Discoveryn pelijulkaisuosasto on jälleen kerran vaikeuksissa, ja yhtiö harkitsee suurten brändiensa lisensointia.

Toisen vuosineljänneksen tulosraportissa toimitusjohtaja David Zaslav kertoi, että ulkopuoliset studiot voisivat hyödyntää brändejä kuten ja .

”Meillä on 11 studiota ja paljon IP-oikeuksia. […] Meidän on kasvettava.”

Aiemmin WB lisensoi pelejään kolmansille osapuolille, mutta monet näistä, kuten Rocksteady ja TT Games, myöhemmin ostettiin WB:n omiksi studioiksi.

WB:n pelipäällikkö Jamie Perette uskoo, että lisensointi tasapainottaisi pelibisnestä. Ilmaispeli MultiVersus menestyy, mutta hän myöntää, että täysihintaiset pelit, joiden kehittäminen vie kolme tai neljä vuotta ja miljoonia dollareita, ovat epävarmoja.

Toisin sanoen WB kärsii edelleen Suicide Squad: Kill the Justice Leaguen epäonnistumisesta. Rocksteadyn ongelmainen live-service-peli on ollut toistuvasti WB Gamesin epäonnistuminen, erityisesti verrattuna Hogwarts Legacyyn.

Kun vuoden 2023 peli oli miljardin dollarin hitti, Suicide Squad johti 41 prosentin laskuun peituloissa.

Viikon alussa kerrottiin, että WB harkitsee peliosaston myymistä kokonaan. WB:n omistaman NetherRealmin hiljattainen mobiilitiimin ja Mortal Kombat: Onslaught -pelin lopettaminen on lisännyt huolta.

Square Enix esitteli uusinta strategiaansa – suuntana monialustaisuus ja laadukkaammat pelit Kommentit pois päältä artikkelissa Square Enix esitteli uusinta strategiaansa – suuntana monialustaisuus ja laadukkaammat pelit

Square Enix

Peliyhtiö on julkistanut merkittäviä muutoksia toimintaansa, sillä yhtiön tulokset ovat laskeneet.

Maaliskuussa päättyneellä tilikaudella SE:n digitaalisen viihteen segmentti, joka kattaa videopelien myynnin, kasvoi 2,6 % mutta tulos laski 15,8 %. Tämä tapahtui huolimatta Final Fantasy 16:n, Final Fantasy Pixel Remasterin, Foamstarsin ja Final Fantasy 7 Rebirthin julkaisusta. Erityisesti HD-peleissä, joihin SE luokittelee kaikki edellä mainitut pelit, yhtiö teki merkittävän operatiivisen tappion. Näiden ilmoitettiin olevan 8,1 miljardia jeniä (noin 51,9 miljoonaa dollaria).

Final Fantasy VII Rebirth

Final Fantasy 16 ja Final Fantasy 7 Rebirth julkaistiin molemmat PlayStation 5 -eksklusiiveina, eikä Square Enix ole vielä julkistanut jälkimmäisen myyntilukuja. Rahoitusraportissaan SE toteaa vain kärsineensä ”epätäydellisestä matkasta parempaan kannattavuuteen HD-pelien kehityksessä” ja julkaisseensa ”monta peliä, mutta joidenkin tulos ei vastannut odotuksia, erityisesti ulkopuolisille tuotantoyhtiöille teetetyistä peleistä ja joistakin AAA-peleistä.” On todennäköistä, että Final Fantasy 7 Rebirth kuuluu ainakin osittain tähän joukkoon.

Heikentyneet tulokset vaativat toimia

Vastauksena heikentyneisiin tuloksiin SE julkisti ”Square Enix Reboots, and Awakens” -ohjelman. Tämä on kolmivuotinen suunnitelma yhtiön pitkän aikavälin kasvun takaamiseksi. Suunnitelma sisältää muutoksia kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla, mutta keskeisin muutos on siirtyminen monialustastrategiaan. Square Enix kertoo ”panostavansa voimakkaasti monialustastrategiaan, joka kattaa Nintendo-alustat, PlayStationin, Xboxin ja PC:n.” Huomionarvoista on termi ”Nintendo-alustat”, sillä Nintendo aikoo julkistaa Switchin seuraajan ennen huhtikuuta 2025.

Osana tätä monialustapanostusta SE aikoo ”rakentaa ympäristön, jossa useammat asiakkaat voivat nauttia peleistämme, mukaan lukien suuret pelisarjat, AAA-pelit ja vanhemmatkin pelit.” Tämä viittaa siihen, että pääasialliset Final Fantasy -pelit eivät jatkossa ole enää yksinoikeasti PlayStation-konsoleille. Square Enix ei ole vielä kertonut yksityiskohtia Final Fantasy 16:n tulevan PC-version lisäksi.

Final Fantasy XVI

Laatu ennen kaikkea

SE aikoo myös panostaa määrän sijaan laatuun ja pyrkii takaamaan ”varman pelikokemuksen.” Square Enixia on syytetty liian monen Final Fantasy -pelin julkaisemisesta liian lyhyessä ajassa, joten ehkä tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa tärkeiden Final Fantasy -pelien julkaisujen välillä on pidemmät välit.

Kaiken kaikkiaan SE on vaikeassa tilanteessa, sillä yhtiö on jo kärsinyt 22,1 miljardin jenin (noin 140,9 miljoonan dollarin) tappiot ”sisällön hylkäämisestä” ennen tämänpäiväistä talousraporttia. Square Enix ei kertonut peruutetuista tai muutetuista kehityshankkeista.

Tulevaisuudessa Final Fantasy 14 -verkkoroolipeli saa kesäkuun lopulla Dawntrail-laajennuksen. Square Enix kehittää myös Kingdom Hearts 4:ää, Final Fantasy Remaken kolmatta peliä, sekä Dragon Quest 12:ta.