Huhu: PlayStation 6 saattaa ilmestyä jo kahden vuoden päästä Kommentit pois päältä artikkelissa Huhu: PlayStation 6 saattaa ilmestyä jo kahden vuoden päästä

Sony PlayStation Pro 5

Uuden vuodon mukaan saattaa tulla myyntiin vuoden 2027 viimeisellä neljänneksellä, mikä on ymmärrettävästi huolestuttava uutinen monille pelaajille.

Tieto tulee arvostetulta vuotajalta nimeltä KelperL2 NeoGAG-foorumilta. Vuodon mukaan PS6:n elektroniset komponentit ovat jo suunnitteluvaiheen jälkeisessä vaiheessa ja on siirtymässä testausvaiheeseen.

Aiempien PlayStation-konsolien tuotantoaikataulujen perusteella tämä viittaisi siihen, että PlayStation 6 olisi noin kahden vuoden päässä julkaisusta.

Monet pelaajat eivät ole innoissaan tästä uutisesta, sillä tuntuu edelleen melko uudelta konsolilta. PS5 julkaistiin marraskuussa 2020, joten se olisi julkaisuhetkellä 6-7 vuotta vanha – saman ikäinen kuin oli PS5:n julkaisun aikaan. Paranneltu -versio ilmestyi 7. marraskuuta 2024.

Virallista vahvistusta Sonylta täytyy vielä odottaa, mutta monien mielestä nykyinen konsolisukupolvi ei tunnu vielä valmiilta väistymään. Jotkut toivovat, että PS6:n julkaisu siirtyisi vuoteen 2029.

Micron varoittaa RAM-muistipulan jatkuvan piinaavana ainakin vuoden 2027 loppuun Kommentit pois päältä artikkelissa Micron varoittaa RAM-muistipulan jatkuvan piinaavana ainakin vuoden 2027 loppuun

Tietokoneiden ja pelilaitteiden rakentajille on luvassa lisää huonoja uutisia. Yksi maailman suurimmista muistivalmistajista, , arvioi että jatkuva RAM-muistipula jatkuu ainakin vuoden 2027 loppuun asti. Helpotusta tilanteeseen odotetaan vasta mahdollisesti vuonna 2028.

Micronin toimitusjohtaja Sanjay Mehrotra kertoo, että suurin syy tilanteeseen on tekoälyn valtava kasvu. -palveluiden datakeskukset tarvitsevat valtavia määriä muistia, mikä on vienyt kapasiteettia pois tavallisilta kuluttajatuotteilta. Samalla muistipiirien hinnat ovat nousseet selvästi.

Vaikutukset näkyvät jo pelaajien arjessa. RAM-muistien lisäksi myös näytönohjainten muistit, SSD-asemat ja kokonaiset pelilaitteet ovat kallistuneet. Esimerkiksi pelitietokoneiden ja muiden uusien laitteiden valmistuskustannukset ovat nousseet, kun tärkeiden komponenttien saatavuus on kiristynyt.

Micronin mukaan muistien tarjonta alkaa parantua vähitellen vuonna 2028, mutta yhtiö ei vielä pysty lupaamaan, milloin tuotanto todella saavuttaa kasvavan kysynnän. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ”RAM-apokalypsi” saattaa jatkua vielä pitkään.

Tilanne voi vaikuttaa myös tuleviin pelikonsoleihin, kuten seuraavan sukupolven – ja -laitteisiin. Jos muistien hinnat pysyvät korkealla, pelaajat saattavat joutua valmistautumaan siihen, että tulevaisuuden tehokkaat pelikoneet eivät välttämättä irtoa yhtä helposti lompakkoa avaamatta.

Peruttu The Last of Us -moninpeli herää eloon PC-version jättimäisenä moninpelimodina Kommentit pois päältä artikkelissa Peruttu The Last of Us -moninpeli herää eloon PC-version jättimäisenä moninpelimodina

:n moninpelihistoria ei ehkä koskaan saanut virallista jatkoa, mutta nyt sarjan fanit saavat siihen uudenlaisen “lohdutuspalan”. Pelin alun perin peruttu moninpeliprojekti elää nimittäin uudelleen :lle kehitteillä olevan PvP-modin muodossa.

Modia kehittää modderi Speclizer, joka on julkaissut jo varhaista pelikuvaa projektista. Suunnitelmana on tuoda pelaajien väliset ottelut, joissa ikoniset hahmot kuten Ellie ja Abby voivat kohdata toisensa taistelukentällä. Julkaisua tavoitellaan tälle syksylle, joten aivan vielä ei tarvitse lähteä kilpailemaan selviytymisestä, mutta suunta on selvä.

Ensimmäiset videot paljastavat, että mukana on yllättävän paljon rakenteita, kuten matchmaking-järjestelmä, karttoja ja varustelun valintaa ennen ottelua. Vaikka kokonaisuus on vielä keskeneräinen, se näyttää jo nyt kunnianhimoiselta yritykseltä herättää henkiin idea, joka jäi virallisesti toteutumatta.

Taustalla on Sonyn ja Naughty Dogn vuonna 2023 peruttu -projekti. Studio päätti keskittyä jatkossa yksinpelikokemuksiin, vaikka moninpelille oli suunniteltu pitkä elinkaari ja laaja sisältötuki. Kehittäjien mukaan kunnianhimo kasvoi lopulta liian suureksi yhdelle projektille.

Vaikka virallinen moninpeli jäi historiaan, faniprojekti osoittaa, että kiinnostus sarjan PvP-puoleen ei ole kadonnut mihinkään. Nyt jää nähtäväksi, kuinka pitkälle modderin visio etenee ja pystyykö se täyttämään sen aukon, jonka peruttu moninpeli jätti pelaajien mieliin.