Hyper Scape -moninpelin toinen kausi käynnistyy tällä viikolla Kommentit pois päältä artikkelissa Hyper Scape -moninpelin toinen kausi käynnistyy tällä viikolla

Hyper Scape

käynnistää battle royale -henkisen -verkkopelin toisen kauden huomenna tiistaina 6. lokakuuta.

Aftermath-kausi tuo mukanaan uuden aseen ja erikoiskyvyn, uusia pelitiloja ja uuden Battle Passin sekä paljon pienempiä uudistuksia. Lisäksi heti ensimmäisen kauden alusta lähtien on Arcadian virtuaalikaupungin kaduilla näkynyt outoja virheilmentymiä, mikä viittaa siihen, ettei aivan kaikki ole kunnossa pelimaailmassa. Sitä hallitsevan Prisma Dimensionin on aika puuttua asiaan.

Toisen pelikauden uutena aseena on tarttuvia viiveräjähteitä ampuva Atrax. Erikoiskykynä eli hackina tarjolle tulee Platform. Se mahdollistaa pelaajien vaakatasoisten kulkuväylien asentamisen ja hyödyntämisen. Tämän seurauksena luvassa on uusia luovia kulkureittejä paikoista toiseen.

Uusina pelimuotoina nähdään Crown Rush Duo ja Floor is Lava. Jälkimmäisessä pelin maaperä muuttuu tulikuumaksi ja kuolettavaksi laavaksi, jossa erityisesti edellä mainittu Platform-erikoiskyky tulee tarpeelliseksi. Lisäksi Crown Rush-, Faction War- ja Turbo Mode -pelimuodot tekevät paluun, ja vielä lisää on luvassa kuluvan kauden aikana.

Toisen kauden uutena ominaisuutena saadaan ranking-arvo, jonka avulla pelaajat näkevät miten hyvin he pärjäävät muihin pelaajiin nähden. Pelaajan ranking-arvo määritellään viimeksi pelatun kymmenen ottelun perusteella ja sen mukaan pelaaja määrittyy pronssi-, hopea-, kulta-, platina-, timantti- tai mestaruusluokkaan. Vain Crown Rush Squad -pelitilassa pelatut ottelut vaikuttavat pelaajan ranking-arvoon.

Osana vaihtuvia rajoitetun ajan pelimuotoja mukana on nyt Crown Rush Solo -pelitila ainutlaatuisella Second Chance -vivahteella. Tämä antaa pelaajalle mahdollisuuden tulla takaisin peliin heti eliminoitumisen jälkeen.

Uutta toisessa pelikaudessa on myös päivittäinen lahja pelaajille. Lahjan sisältö vaihtelee tarjoten pelaajille esimerkiksi Battle-pisteitä tai kosmeettisia esineitä. Lisäksi uutta ovat sekä ilmainen että premium-tasoinen sadan tason Battle Pass, joka tarjoaa tasoja keränneille pelaajille aseskinejä, Champion-asuja, laskeutumisalustoja ja paljon muuta.

Uusien ominaisuuksien lisäksi toista pelikautta juhlistetaan Hyper Scape -sarjakuvan toisella numerolla. HYPER SCAPE #1 The First Principle Part 2 on ilmaiseksi jaettavan digitaalisarjakuvan toinen osa ja sisältää kymmenen sivua luettavaa. Kerran kuukaudessa julkaistava sarjakuva on saatavilla Hyper Scapen kotisivujen lisäksi Dark Horse Digital- ja Comixology-palveluista sekä muilta digitaalisarjakuvia jakelevista palveluista.

Ilmaiseksi pelattava Hyper Scape on parhaillaan saatavilla :lle sekä ja -konsoleille. Peli saapuu myös seuraavan sukupolven ja S sekä -konsolille.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, /S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .