Hyper Scape -toimintapeli sai ensimmäinen digisarjakuvan Kommentit pois päältä artikkelissa Hyper Scape -toimintapeli sai ensimmäinen digisarjakuvan

Hyper Scape #1 The First Principle Part 1

on julkaissut #1 The First Principle Part 1 -sarjakuvan yhteistyössä sarjakuvakustantaja kanssa.

Sarjakuvan tekijätiimi koostuu arvostetuista ja kokeneista tekijöistä. Christofer Emgårdin kirjoittaman (Mirror's Edge: Exordium, The Whispering Dark) ja Gabriel Guzmanin (StarCraft: Survivors, Predators) kuvittaman sarjakuvan on tussannut Michael Atiyeh (Halo: Escalation, The Orville) ja tekstannut Comicraft (Ghost, Conan). Ilmaisjakelussa oleva sarjakuva on tehty yhteistyössä Ubisoftin Hyper Scape -tiimin kanssa. Varsinaisesta tarinasta vastaavatkin Ubisoftin Marielle Quesney ja Jesse Scoble.

”Olemme innoissamme yhteistyöstä Dark Horsen kanssa ja voidessamme laajentaa Hype Scapen maailmaa pelin ulkopuolelle. Näin sekä pelaajat että muu yleisö voivat tutustua syvällisemmin luomaamme maailmaan ja taustatarinaan”, kommentoi Hyper Scapen luova johtaja Jean-Christophe Guyot. ”Hyper Scape on luotu alusta asti pelkkää Battle Royale -pelikonseptia laajemmaksi kokonaisuudeksi, joka on täynnä kiehtovia hahmoja ja erilaisia mysteereitä. Sarjakuvat ovat täydellinen julkaisumuoto tarinoiden kertomiselle ja olemme erittäin innoissamme tämän julkaisusta.”

”Sarjakuvan luominen yhdessä Ubisoftin kanssa pelimaailman täydentämiseksi on ollut haastavaa, mutta molempien tahojen innostuksen myötä myös hyvin nautinnollista. Näin ainutlaatuisen konseptin tekeminen sarjakuvaksi on palkitsevaa. Toivon, että pelin pelaajat nauttivat myös sarjakuvasta”, kommentoi Dark Horsen päätoimittaja Freddye Miller.

Hyper Scape #1 The First Principle Part 1

Miljoonien pelaajien pelaamaan Hyper Scape -toimintapeliin perustuva Hyper Scape #1 The First Principle Part 1 tutustuttaa lukijat synkkään tulevaisuuteen. Eletään vuotta 2054. Maailmasta on tullut kuluneen kolmen vuosikymmenen aikana todellinen painajainen, jossa kymmenen miljardia ihmistä on ahtautunut jättikokoisiin megakaupunkeihin. Jättiyritys Prisma Dimensions on luonut massiivisen ja äärimmäisen omintakeisen HYPER SCAPE -digimaailman, joka tuo ihmisille lohtua. Ihmiset ovatkin hyödyntäneet tätä virtuaalista maailmaa rentoutumiseen, viihtymiseen ja sosiaaliseen kanssakäyntiin. Pian digimaailmalle on luvassa uusi päivitys, jonka pitäisi tuoda digimaailmasta nauttiville vallankumouksellinen kokemus. Vaan mikä onkaan tämän kaiken hinta?

Hyper Scape #1 The First Principle Part 1 on ilmaiseksi jaeltavan digisarjakuvan ensimmäinen numero. Kuukausittain julkaistava sarjakuva koostuu kaikkiaan 12 kymmensivuisesta numerosta. Sarjakuva on ladattavissa Hyper Scape -pelin sivustolta. Lisäksi sarjakuvan voi lukea myös Dark Horse Digitalin ja Comixologyn sivustoilta sekä muista digisarjakuvien sivustoilta.

Ilmaiseksi pelattava Hyper Scape on parhaillaan saatavilla :lle sekä Playstation 4 ja Xbox One -konsoleille.

Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin selainpeli tuotuna Steamiin – arvostelussa Blade Chimera

on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat ja . Testaus tapahtui :llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?

Pelin tarina ja maailma

Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.

Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.

Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.

Pelattavuus ja ohjattavuus

Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.

Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.

Grafiikat ja äänimaailma

Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.

Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.

Yhteenveto

Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.

Blade Chimera

4 / 10
Plussat + Grafiikat + Musiikit + Ääniefektit + Tarina + Taistelumekaniikat + Väistelyliike Miinukset - Hahmon ohjattavuus - Hyppiminen - Pienet tilat taistella - Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä

Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Arkkitehtisimulaatio ilmestyy alkukesästä 2025

Architect Life: A House Design Simulator

-peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.

Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.

Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.

Peli julkaistaan 5. kesäkuuta 2025 :lle, Xbox Series X/S:lle ja Nintendo Switchille. Se on osa NACONin Life-simulaatiopelisarjaa, johon kuuluu myös muita ammatteja käsitteleviä pelejä kuten , , sekä .