Errori uutisoi viime viikolla, että Epic Games Storen ilmaiseksi jakama GTA V kaatoi kauppapalvelun hetkellisesti. Tällä viikolla pelaajien valtavasti kasvanut määrä on aiheuttanut ongelmia myös Rockstar Gamesin päädyssä ja GTA Onlinessa.
Rockstar Support twiittasi eilen, että studio kärsii tällä hetkellä ongelmista esimerkiksi Rockstar Game Launcherin kanssa valtavan pelaajamäärän vuoksi. Rockstarin serverit joutuivat selvästi koetukselle pelaajapiikin seurauksena.
Kiistellyt GTA-remasterit saivat suuren päivityksen 3 vuotta julkaisun jälkeen
Rockstar Games on julkaissut suuren päivityksen klassisen GTA Trilogy -pelisarjan remasteroidetuille versioille. Päivitys julkaistiin 3 vuotta ja 1 päivä alkuperäisen julkaisun jälkeen.
Päivitys tuo mukanaan paljon odotetun ominaisuuden ja useita muita parannuksia. Päivitys on nyt saatavilla Xbox Series X|S-, PlayStation 5- ja PC-alustoilla (Steam, Rockstar Games Launcher ja Epic Games Store). Rockstar on vahvistanut, että päivitys on vain PC:lle ja nyky sukupolven konsoleille. PS4, Xbox One ja Nintendo Switch eivät saa tätä päivitystä eivätkä sen mukana tulevia ominaisuuksia.
Yksi tärkeimmistä ja odotetuimmista muutoksista on klassisen valaistuksen palauttaminen. Kun remasterit julkaistiin kolme vuotta sitten, fanit valittivat valaistuksen muutoksista. Kun pelit julkaistiin mobiililaitteille viime vuonna yhteistyössä Netflixin kanssa, Rockstar Games ilmoitti klassisen valaistuksen tilan lisäämisestä.
Nyt PC- ja nyky sukupolven konsoleiden pelaajat voivat myös valita klassisen valaistuksen. Tämä asetus löytyy pelivalikosta grafiikka-välilehdeltä.
Rockstar Games on myös palauttanut lämpöhärmän ja ympäristön pilvet taivaalle sekä korjannut farkkujen tekstuuriongelmia. Myös hahmojen animaatioita on parannettu. Lisäksi gta III:ssa ja Vice Cityssä on mahdollista ampua haulikkoa, rynnäkkökivääriä ja liekinheitintä juostessa.
Rockstar on myös poistanut kaikki viittaukset Grove Street Gamesiin, joka oli alun perin vastuussa remasteroinneista.
GTA 6 kehittäjä kertoo pelin viimeistelyn haasteista ja pelaajien vapauden tärkeydestä
Vaikka GTA 6 tarkkaa julkaisupäivää ei ole vielä vahvistettu, peli lähestyy valmistumistaan, ja entinen Rockstar Gamesin suunnittelija Ben Hinchliffe avaa pelin viimeistelyn vaiheita. Yli 12 vuotta gta 5 ja Red Dead Redemption 2 parissa työskennellyt Hinchliffe kuvaa, kuinka Rockstarin pääpaino on nyt todennäköisesti pelin hiomisessa ja virheiden korjaamisessa – erityisesti, jotta peli kestää pelaajien ennakoimattomat toimintatavat.
Hinchliffen mukaan pelin kehitystyöstä jopa 90 % liittyy ennakoimattomien pelaajien toimien huomioimiseen ja sellaisten tilanteiden luomiseen, joissa peli pystyy käsittelemään pelaajan luovuutta ja ”sääntöjen rikkomista”.
Hyvä peli ei estä pelaajaa tekemästä asioita omalla tavallaan, vaan antaa heidän toteuttaa luovuuttaan.
Hinchliffe selittää.
Hinchliffe mainitsee, että juuri tämä vapaus erottaa GTA-pelit muista – pelaajat voivat suorittaa tehtävät omilla tavoillaan, ja pelimaailma reagoi siihen uskottavasti.
GTA 6 on herättänyt suuria odotuksia pelaajayhteisössä, ja se on määrä julkaista PlayStation 5:lle ja Xbox Series X:lle syksyllä 2025. Rockstarin tavoitteena on varmistaa, että pelaajat voivat nauttia vapaudesta ja luovuudesta, joka on sarjan tunnusmerkki.