iPhone 15 Pro muuttaa pelaamisen säännöt – useita huippupelejä saapuu mobiilipelaamisen maailmaanKommentit pois päältä artikkelissa iPhone 15 Pro muuttaa pelaamisen säännöt – useita huippupelejä saapuu mobiilipelaamisen maailmaan
Applen viimeisimmässä iPhone-tapahtumassa pelaajille tarjoiltiin herkullisia uutisia: suositut pelit, kuten Resident Evil 4:n uusintaversio, Death Stranding ja Assassin's Creed Mirage ovat saapumassa iPhone 15 Pro:lle myöhemmin tänä vuonna ja alkuvuodesta 2024. Pilvipelaamisen nousu tekee suurten PC- ja konsolipelien pelaamisen mobiililaitteilla mahdolliseksi, mutta pelaajien on varauduttava riippuvaisuuteen nettiyhteyden nopeudesta.
Vaikka Apple on korostanut uusimpien piirien, kuten M1- ja M2-sarjan, tehoja pelikäytössä, monet pelikehittäjät ovat olleet hitaita hyväksymään Applen väitteitä Mac-pelaamisen potentiaalista. Kuitenkin iPhone on toinen juttu: ihmiset pelaavat sillä lukuisia pelejä, aina Genshin Impactista Fortniteen. Tämä siirto mahdollistaa pelaajille paitsi perinteiset mobiilipelit myös AAA-luokan pelit.
Ajatus, että voit pelata suurta peliä, kuten Assassin's Creed Miragea iPhonella jo alkuvuodesta 2024 ilman merkittäviä graafisia ongelmia, on merkittävä saavutus. Lisäksi lisälaitteet, kuten Razerin Kishi-ohjain, tekevät puhelimella pelaamisesta entistä helpompaa.
Vuonna 2005 syntyi ikonisia sarjoja, kuten Yakuza ja God of War, luoden pohjan menestyksekkäille pelisarjoille. Uniikit pelit, kuten Psychonauts, haastoi perinteiset alustapelit ja saavutti suosiota vuosien varrella alkuperäisistä vastoinkäymisistään huolimatta. Resident Evil 4:n poikkeaminen sarjan normeista toiminnallisen pelityylin suuntaan loi pohjan rakastetulle pelille.
Kaikki vuonna 2005 julkaistut pelit viettävät 20-vuotisjuhliaan vuonna 2025. Pelimaailmassa tämä on kiinnostavaa, sillä vuosi 2005 oli merkittävä peliteollisuudelle. Näimme Xbox 360:n julkaisun, yhden kaikkien aikojen menestyksekkäimmistä konsoleista. Tämä tapahtui kuitenkin vasta vuoden lopussa. Muu vuosi ei ollut myöskään huono pelaamisen kannalta, sillä vuonna 2005 julkaistiin runsaasti hyviä pelejä, mikä osoittaa, että teollisuus ei vain odotellut uusia järjestelmiä.
PS2, alkuperäinen Xbox ja kuten aina, PC tarjosivat yhä huippupelejä ennen Xbox 360:n julkaisua. Mielenkiintoista on, että monet vuoden merkittävimmistä peleistä olivat jälkikäteen katsottuna alkuperäisiä pelejä eivätkä jatko-osia. Jotkut niistä synnyttivät jopa menestyksekkäitä sarjoja. Tässä on joitain vuoden 2005 merkittävimmistä nimikkeistä.
8. Yakuza
Nykyään Yakuza (eli Like A Dragon) -sarjan osat ovat melko yleisiä, ja kaikki alkoi vuonna 2005 alkuperäisellä pelillä. Ensimmäinen osa sisältää runsaasti elementtejä, joista sarja on edelleen tunnettu. Esimerkiksi se on kolmannen persoonan toimintaseikkailupeli, jossa lyöt ihmisiä kaduilla ja suoritat runsaasti hulluja sivutehtäviä.
Sarja on kuitenkin parantunut siitä lähtien, ja useimmat ihmiset eivät pitäisi alkuperäistä Yakuzaa yhtenä parhaista Like a Dragon -luettelossa. Se toimi kuitenkin mukavana aloituksena sarjalle.
7. Psychonauts
Vuonna 2005 maailma sai kokea yhden alkuperäisimmistä ja luovimmista alustapeleistä: Psychonauts. Sen ainutlaatuisuuden tekee se, että pelin maailmat perustuvat eri hahmojen mieliin. Tämän seurauksena ne ovat kaikki hyvin erilaisia toisiaan ja kaikkia muita 3D-alustapeleissä näkemiäsi maailmoja.
Julkaisun yhteydessä se ei ollut suuri kaupallinen menestys eikä sitä pidetty erityisen merkittävänä pelinä. Vuosien varrella se on kuitenkin tullut yhä suositummaksi ja saavuttanut kulttisuosiota.
6. Lego Star Wars: The Video Game
Lego-videopelit olivat olleet olemassa jo jonkin aikaa ennen vuotta 2005. Tuo vuosi oli kuitenkin se vuosi, jolloin kehittäjä Traveller's Tales osallistui, ja Lego-pelejä alettiin julkaista melkein vuosittain. Tämä trendi alkoi kaikki LEGO Star Wars: The Video Game -pelistä.
Vaikka Star Wars -esiosat halveksittiin 2000-luvun alussa, tämä Lego-uudelleenluominen elokuvista sai erittäin hyvän vastaanoton. Peli tarjoaa kevytmielisen, hupaisan ja viehättävän uudelleenkertomuksen trilogiasta. Se antaa sinulle myös mahdollisuuden tuhota runsaasti Legopalikoita valomiekkoilla ja blasterilla, mikä on erittäin tyydyttävää.
5. Shadow Of The Colossus
Jos sinulle annettaisiin tehtäväksi todistaa, että videopeleistä voi tulla todellista taidetta, niin Shadow Of The Colossus pitäisi olla peli, johon osoitat. Tämä johtuu siitä, että se on täynnä kauneutta, taidetyylisstä kauneudesta ääniraitaan. Lisäksi koko kokemus on hyvin liikuttava.
Kyllä, vietät koko pelin tappaen jättiläismaisia olentoja, mutta niiden kuolemia ei käsitellä suuriksi voitoiksi. Jokaisella tappamisella on emotionaalinen paino, jota ei näy useimmissa muissa peleissä. Tämä on auttanut Shadow of the Colossusta pysymään pelaajien muistissa vuosia, vaikka se ei ole osa suurta sarjaa eikä käynnistänyt sitä.
4. Call Of Duty 2
Nykyään Call of Duty on jättiläissarja ja olennaisesti kotitalousnimi. Vuonna 2005 se ei kuitenkaan ollut vielä lähelläkään sitä tasoa. Se oli kuitenkin nousussa oleva sarja, ja Call Of Duty 2 oli merkittävä osa sitä.
Se auttoi hienosäätämään ampumamekaniikkaa alkuperäisestä pelistä ja asetti paikalleen pelityylin, josta sarja tulisi kuuluisaksi. Lisäksi se oli ensimmäinen COD-peli, joka julkaistiin Xbox 360:llä, joten PvP-moninpeli alkoi tulla merkittävämmäksi osaksi sarjaa. Joten yleisesti ottaen Call of Duty 2 oli olennainen osa ikonisen FPS-sarjan pitkässä historiassa.
3. God Of War
Kun kyse on PlayStation-eksklusiivisista peleistä, God of War -pelit ovat todennäköisesti niiden joukossa, joista Xbox- ja Nintendo-pelaajat ovat eniten kateellisia. Tämä kateus alkoi vuonna 2005 alkuperäisen pelin julkaisulla. Tämä ensimmäinen osa eroaa huomattavasti vuoden 2018 God of War -pelistä ja sen jatko-osasta. Ensinnäkin se on saanut inspiraationsa kreikkalaisesta mytologiasta eikä norjalaisesta, ja se on paljon vähemmän maanläheinen.
Se on puhtaasti hack-and-slash -peli, joka sisältää suuria, yliampuvia taisteluita, kun päähenkilö Kratos yrittää haastaa jumalia. Tämä peli oli erittäin merkittävä hack-and-slash-genressä, ja se synnytti sarjan, joka oli ehkä vielä merkittävämpi PlayStationille.
2. Star Wars: Battlefront 2
Battlefront-pelit todistivat, että vaikka Star Wars tunnetaan valomiekka-taisteluista, voit luoda menestyksekkään ammuskelusarjan kuuluisassa scifi-universumissa. Toinen näistä peleistä julkaistiin vuonna 2005, ja se on edelleen yksi rakastetuimmista Star Wars -peleistä.
Vaikka sillä on vankka tarinatila, PvP-moninpeli on se, joka rakensi pelin perinnön. Siinä oli vain taikaa, jota jopa viimeaikaiset Battlefront-pelit eivät voineet jäljitellä. Se on yksinkertaisesti peli, joka teki tiensä Star Wars -fanien sydämiin eikä koskaan lähtenyt.
1. Resident Evil 4
Vuoteen 2005 mennessä Resident Evil oli jo tunnettu yhtenä kaikkien aikojen ikonisimmista kauhusarjoista. Capcom teki kuitenkin jotain rohkekeita asioita Resident Evil 4:llä, kun se teki pelin hyvin erilaiseksi kuin kaikki muut ennen sitä. Sen sijaan, että se olisi klassinen kauhupeli kiinteillä kamerakulmilla kuten aiemmat pelit, RE4 on kolmannen persoonan toimintapeli, jolla on joitain kauhuelmenttejä.
Toimintaan siirtyminen ärsytti monia sarjan faneja. Silti RE4 oli niin poikkeuksellinen peli, että suurin osa kritiikistä kohdistui sen jatko-osaan, Resident Evil 5:een. Vuoden 2005 nimike, jossa Leon taistelee outoa kulttia pelastaakseen presidentin tyttären, pysyy yhtenä sarjan rakastetuimmista peleistä.
Vive la France! Ubisoft on juhlinut Pariisin Notre Dame -katedraalin uudelleenavaamista julkaisemalla mainoksen Assassin's Creed Unity -pelistä, joka sijoittuu Pariisiin Ranskan vallankumouksen aikaan.
PC Gamerin mukaan Ubisoft jakoi YouTubeen videon Assassin's Creed Unity Tribute: Explore Notre Dame with Arno juhlistaakseen historiallista uudelleenavaamista. 1100-luvulla rakennettu Notre Dame tuhoutui tulipalossa 15. huhtikuuta 2019 ja pysyi suljettuna 7. joulukuuta 2024 asti.
Juhlistaaksemme tätä historiallista uudelleenavaamista liity legendaariseen Assassiniimme Arnoon ja palaa tarkkaan jäljiteltyyn Pariisiin Ranskan vallankumouksen aikana. Vilkkaista kaduista katedraalin korkeuksiin, nauti yksinoikeudellisesta kierroksesta Assassin's Creed Unityn maailmassa. – Ubisoft sanoi videon kuvauksessa.
Video leikkaa todellisen Notre Damen kuvia ja Assassin's Creed Unityn pelikohtauksia rinnakkain. Päähenkilö Arno kiipeää tietysti katedraalin huipulle ihailemaan Pariisin näkymiä.
Aikoinaan vuosittain julkaistu Assassin's Creed -sarja on hiljennyt viime aikoina, sillä viimeisin täyspitkä osa, Valhalla, julkaistiin vuonna 2020. Ubisoftin piti julkaista feodaaliseen Japaniin sijoittuva Assassin's Creed Mirage marraskuussa, mutta peli siirrettiin vuoteen 2025 yhtiön sisäisten ongelmien takia.
Ubisoft on myös luopumassa maksullisesta lisäsisällöstä, kuten Season Pass -kausipasseista ja varhaisesta pelioikeudesta, joka on maksullinen pääsy peliin muutama päivä ennen virallista julkaisua.