”Ja eikun marssimaan!” – Pelimusiikin ikivihreät, osa 4 Kommentit pois päältä artikkelissa ”Ja eikun marssimaan!” – Pelimusiikin ikivihreät, osa 4

on Errorin uusi artikkelisarja, jossa toimittajamme poimii joka viikko kasaan kourallisen jollain tapaa hänen omaa elämäänsä mullistaneita pelisävellyksiä. Kappaleet ovat voineet riemastuttaa, vihastuttaa tai aiheuttaa monia muita vahvoja reaktioita, mutta ennen kaikkea, ne ovat jääneet elämään ikuisina korvamatoina omaan sisimpäänsä. Ne soivat kuin päättymättömältä kasetilta, joka ei koskaan mene solmuun.

Ensimmäisen artikkelisarjan valinnat pienten nippelitietojen kera voit katsastaa tästä alta:

Voit nyt myös äänestää artikkelisarjan lopussa omaa kappalesuosikkiasi.

Red Alert – Hell March

Red Alertien ikonisen ”teemakappaleen” taustalla häärii yhdysvaltalainen säveltäjämiekkonen nimeltänsä Frank Klepacki. Hänen käsialaansa ovatkin kaikkien Command & Conquer -pelien ääniraidat, lukuun ottamatta Tiberium Warsia sen lisäosineen, sekä Generalsia. Westwood-studiosilla ikänsä kynäillyt säveltäjä on tehnyt myös Star Wars: Empire At Warin pelimaailmaan osuvia sävellyksiä. Hell March on voittanut useita eri palkintoja julkaisunsa jälkeen, ja onhan kyseisestä ”marssilaulusta” tehty myös uusintoversiotkin pelejä Red Aler 2 & 3 varten.

Frank on kunnostautunut myös tv-säveltäjänä ja viimeisimpänä hänen musiikillisia sulosointuja on voinut kuulla mm. UFC-vapaaottelujärjestön ohjelmissa.

https://www.frankklepacki.com/

Donkey Kong Country – Main Theme

Super Nintendolla julkaistu vetää pelaajan puolelleen heti alkumetreillään sen fantastisella tunnusmusiikillaan, jonka on säveltänyt brittiläinen David Wise apunaan Robin Beanland sekä Eveline Fischer .

Wise on erittäin arvostettu musiikin säveltäjänä, ja hän onkin erityisesti tunnettu työstään Donkey Kong Country -pelisarjan parissa. Hänen musiikkinsa sekoittaa luonnon ääniä vangitseviin melodioihin ja perkussiiviseen säestykseen, mikä on tehnyt hänestä erottuvan ääniraitojen suunnittelijan skenessä. Wise on säveltänyt kultaisilla 80-90 luvuilla musiikkia myös useisiin showpainipeleihin WWF-sarjassa. Myös tv-tuotanto on ollut Davidin käsialaa, mutta kuitenkin hyvin vähissä määrin.

www.davidwise.co.uk

Halo Theme

Halon ikivihreän teemamusiikin ovat säveltäneet amerikkalaiset Martin O'Donnell ja Michael Salvatori. Tempusta kauniin tekee sen, että miehet sävelsivät -teemamusiikin kolmen päivän aikana heinäkuussa 1999. O'Donnell sai torstaina pyynnön Joseph Statenilta säveltää soundtrack tulevaan Halo MacWorld -esittelydemoon, joka pidettäisiin seuraavana tiistaina. Musiikki pitäisi kuitenkin ensin äänittää ja esittää Bungien sisäisesti maanantaina, eli samana päivänä, kun Bungien edustajat nousisivat lennolle New Yorkiin seuraavan päivän esitystä varten. Ei lainkaan hassumpaa, pojat!

Mikä artikkelin kappalevalinnoista oli suosikkisi tällä kertaa?

Ja levyraadin tällä kertaa voittaa?

Xbox-pomo Phil Spencer antaa päivityksen Rare-studion mystisestä Everwildista Kommentit pois päältä artikkelissa Xbox-pomo Phil Spencer antaa päivityksen Rare-studion mystisestä Everwildista

Rare-studion on ollut yksi Xboxin suurimmista mysteereistä. Peli julkistettiin jo vuonna 2019, mutta sen kehitys on ollut täynnä hiljaisuutta, huhuja uudelleenkäynnistyksestä ja toistuvia poissaoloja Xboxin esittelytapahtumista. Nyt -pomo Phil Spencer on vahvistanut, että peli on yhä kehityksessä ja etenee.

Oli hienoa nähdä Everwildin kehitys

Spencer kertoi vierailleensa Rare-studiolla Iso-Britanniassa ja olevansa innoissaan siitä, miten peli etenee.

Oli hienoa nähdä tiimi ja Everwildin kehitys. Voimme antaa näille tiimeille aikaa viimeistellä pelinsä. – Spercer kertoi XboxEra haastattelussa.

Spencer viittasi myös siihen, että pystyy tukemaan pitkäaikaisia kehitysprojekteja, koska sen pelijulkaisujen tahti on kiihtynyt Bethesdan ja Activision Blizzardin hankintojen myötä.

Everwildin kehitys: uudelleenkäynnistys vai luonnollinen muutos?

Everwildin kehitys on ollut täynnä epävarmuutta, erityisesti kun pelin luova johtaja Simon Woodroffe lähti studiolta vuonna 2020. Rare nimitti hänen tilalleen kokeneen pelisuunnittelijan Gregg Maylesin, joka on ollut mukana kehittämässä Donkey Kong Countrya, Banjo-Kazooieta, Viva Piñataa ja Sea of Thievesia.

Vaikka huhut pelin täydellisestä uudelleenkäynnistyksestä ovat kiertäneet, Microsoft on kiistänyt ne ja korostanut, että kehitys jatkuu. Tällä hetkellä tiedetään vain, että Everwild on kolmannen persoonan seikkailupeli, jossa voi olla myös “jumalapeli”-elementtejä, mutta konsepti saattaa olla muuttunut kehityksen aikana.

Viimeisin Everwild-traileri julkaistiin jo heinäkuussa 2020.

Everwild on Raren täysin uusi IP. Unohtumaton kokemus odottaa pelaajia luonnollisessa ja maagisessa maailmassa. – Peliä kuvailtiin silloin näin.

Xboxin tulevaisuus: mitä seuraavaksi?

Everwild ei ole ainoa pitkään kehityksessä ollut Xbox-peli. Microsoftilla on työn alla muun muassa Perfect Darkin reboot, uusi , seuraava sekä Bethesdan . Lähitulevaisuudessa odotettavissa on myös , joka julkaistaan toukokuussa.

Everwildin ilmestymisaikataulusta ei ole vielä tietoa, mutta Spencerin kommentit antavat toivoa siitä, että projekti on edelleen elossa – ja ehkä jopa lähestymässä valmistumistaan.

Mitä odottaa Xboxilta vuonna 2025 Kommentit pois päältä artikkelissa Mitä odottaa Xboxilta vuonna 2025

Xbox Series S "Ellewood"

-fanit ovat jo pitkään odottaneet vuotta, jolloin Microsoft onnistuu tuomaan vahvan ja tasapainoisen pelijulkaisujen sarjan alusta loppuun. Vuoden 2024 lupaavan lopetuksen jälkeen voisiko vuosi 2025 olla vihdoin Xboxin vuosi? Katsotaanpa, mitä on luvassa.

Tärkeimmät pelijulkaisut vuonna 2025

Avowed

Obsidianin ensimmäisen persoonan fantasiaroolipeli julkaistaan vuoden alussa 18. helmikuuta. Peli sijoittuu suosittuun Pillars of Eternity -universumiin, ja sitä kutsutaan ”kevyemmäksi Skyrimiksi”. Pituudeltaan Avowed on noin 25–40 tuntia, ja jokainen pelikerta on tähän mennessä tehnyt vaikutuksen.

Doom: The Dark Ages

Id Softwaren -sarjan esiosa Doom: The Dark Ages on toinen merkittävä julkaisu. Vaikka tarkkaa julkaisupäivää ei vielä ole, peli todennäköisesti ilmestyy vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla, koska edellinen osa, , julkaistiin maaliskuussa 2020. Tämä uusi osa lupaa mukaansatempaavaa toimintaa keskiaikaisessa teemassa, ja odotukset ovat korkealla, sillä id Software on aiemmilla peleillään asettanut riman korkealle.

Fable

-sarjan uudelleenkäynnistys on yksi Xboxin merkittävimmistä projekteista vuonna 2025. Playground Gamesin kehittämä peli on kerännyt paljon huomiota tyylikkäällä grafiikallaan ja sarjan alkuperäisen brittiläisen huumorin säilyttämisellä. Fable näyttää hyödyntävän ForzaTech-moottoria upeasti, ja Playground Gamesin huippulaadukas pelihistoria lisää luottamusta. Tämä on Xboxin syksyn tai joulusesongin lippulaivapeli.

Muita odotettuja pelejä

South of Midnight: Compulsion Gamesin kolmannen persoonan toimintaseikkailu, joka sijoittuu Yhdysvaltojen syvään etelään ja ammentaa inspiraationsa kansantarinoista.

: Tyylitelty, pikseligrafiikalla toteutettu cyberpunk-peli, joka yhdistää toimintaa ja seikkailua. Tämä indie-peli voi nousta Xbox-klassikoiden, kuten Limbo ja , rinnalle.

(2025): Vaikka peli julkaistaan myös PlayStationilla, Xbox Game Pass -tilaajat saavat sen heti julkaisupäivänä. Huhujen mukaan kyseessä on Black Ops 2:n tulevaisuuteen sijoittuva jatko-osa.

Laitteistopuoli vuonna 2025

Microsoft ei todennäköisesti julkaise uusia laitteita, kuten Xbox Series X/S -päivityksiä tai kannettavaa Xboxia, vuoden 2025 aikana. Sen sijaan voimme odottaa uusia erikoispainoksia ohjaimista ja mahdollisesti päivitettyä Sebile-ohjainta, joka vuoti julki aiemmissa FTC-dokumenteissa.

Villikortit ja arvoitukset

Everwild (Rare): Kehitys vaikuttaa pysähtyneeltä, eikä julkaisua todennäköisesti nähdä vielä vuonna 2025.

: Seuraava osa voi olla joko sarjan uudelleenkäynnistys tai Combat Evolvedin uudelleenversiointi. Kehitykseen menee aikaa, ja se tehdään Unreal Engine 5:llä.

ja Clockwork Revolution: Obsidianin ja InXilen pelit ovat tulossa, mutta aikataulut ovat epävarmoja.

Onko vuosi 2025 Xboxin vuosi?

Microsoft on tehnyt töitä pelikirjastonsa vahvistamiseksi vuodesta 2018 alkaen, kun se alkoi hankkia uusia studioita. Nyt näyttää siltä, että työ kantaa hedelmää. Jos Microsoft onnistuu säilyttämään positiivisen kehityssuunnan, vuodesta 2025 voi todella tulla Xboxin paras vuosi pitkään aikaan.