Kiinnostava konsepti, mutta toteutuksessa mennään metsään ja pahasti – arvostelussa City Eye Kommentit pois päältä artikkelissa Kiinnostava konsepti, mutta toteutuksessa mennään metsään ja pahasti – arvostelussa City Eye

City Eye (PC)

2.5 / 10
Hyvää Ajatus kaunis. Huonoa Toteutus. Toistaa aivan liikaa itseään. Kömpelö.

-maailmassa sinusta tulee keskusvalvontajärjestelmän operaattori, joka yrittää estää jokaisen pelissä tapahtuvan rikkomuksen vaikutukset. Käytä kaupungin karttoja jäljittääksesi vaarallisia alueita äläkä anna epäiltyjen paeta poliisia.

Konsepti kuulostaa varsin houkuttelevalta, eikös? Vaan entäpä sitten toteutus?

Ensimmäinen asia, joka osuu aloittelevankin pelaajan silmään, on grafiikka. Esimerkiksi puista osa näyttää olevan kesäaikana kuvattuna ja osa taas syksyn väreissä. Grafiikasta osa on 2D:tä ja osa 3D:tä, joka näyttää hieman kömpelöltä. Myös ihmishahmojen grafiikka on kömpelö erityisesti hahmojen juostessa. Välillä vaikeaa saada selvää, pitääkö johonkin tilanteeseen reagoida, kun ihmishahmojen grafiikka on niin heikkolaatuista.

Häiritsevää on, kun valtava oranssi pop up-ikkuna ponnahtaa esiin kesken pelin merkiksi siitä, että on aiemmin onnistunut hälyttämään apua paikalle.

Peli vaikuttaa enemmän early access -peliltä, mutta on ehkä yllättäenkin julkaistu jo valmiina pelinä. Periaatteessa riittää, että katsoo pelkästään 30 sekunnin trailerin, siinä näkee jo koko pelin sisällön. Pelaamalla ei löydy mitään uutta sisältöä. Peli viihdyttää suurin piirtein yhtä paljon kuin traileri.

City Eye sinänsä pysyy ehjänä, mutta toteutus erityisesti graafinen puoli ontuu kovasti. Peliä ei jaksa kauan pelata. Äänimaisema City Eyessa oli toteutettu hyvin, vaikka niitä ei paljon ollutkaan: puhelin, kameran liikuttamisen ääni sekä hälytysajoneuvojen äänet.

Ehkäpä pelintekijän tavoitteena onkin saada pelaaja koukuttumaan ja rentoutumaan tekemällä koko ajan samoja toimintoja eli tilata ambulanssi, paloauto tai poliisi? Lisäksi pelin edetessä tulee yhä enemmän hälytystehtäviä, johon tulee reagoida, joten toistuvaa puuhaa ainakin piisaa City Eyen parissa.

Arvio: Digiosaamisella työelämään -hanke

Suomalainen gladiaattoripeli Gladio Mori julkaistaan pian Steamin Early Accessissa Kommentit pois päältä artikkelissa Suomalainen gladiaattoripeli Gladio Mori julkaistaan pian Steamin Early Accessissa

Oulusta maailmalle ponkaiseva gladiaattoritaistelupeli julkaistaan Early Access -ohjelmassa 26. marraskuuta 2024. Peli nousi hiljattain Steam Next Fest -tapahtuman neljänneksi pelatuimmaksi demoksi ja on pitänyt paikkansa Steamin kymmenen suosituimman demon joukossa.

Gladio Mori on taktinen moninpeli, jossa pelaajat ottavat mittaa toisistaan gladiaattoriareenalla. Pelin erikoisuuksiin kuuluvat hidastuskuvat taisteluissa, yksityiskohtainen vauriomallinnus ja täysin muokattavat liikesarjat. Areenalla voi taistella samanaikaisesti jopa kolmea vastustajaa vastaan.

”Halusimme luoda jotain ainutlaatuista taistelupeligenreen. Pelaajat voivat muokata jokaisen liikkeen, iskun ja torjunnan mieleisekseen”, kertoo pelin kehittäjä Plebeian Studiosista.

Pelin ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa kattava liike-editori, taktiset haarniskavalinnat ja mukautettavat ulkoasut. Pelaajat voivat ottaa mittaa toisistaan verkossa tai harjoitella tekoälyä vastaan. Fysiikkapohjainen taistelujärjestelmä ja yksityiskohtainen vauriomallinnus tuovat taisteluihin realismia.

Early Access -julkaisun myötä kehittäjä haluaa jatkaa tiivistä yhteistyötä peliyhteisön kanssa. Pelaajien palaute on jo nyt vaikuttanut merkittävästi pelin kehitykseen.

Gladio Mori on oululaisen yhden hengen studion Plebeian Studiosin kehittämä ja Bonus Stage Publishingin julkaisema peli. Se on saatavilla Steam-alustalla 26. marraskuuta alkaen.

Stellar Blade saapuu PC:lle vuonna 2025 – kehittäjä odottaa parempia myyntilukuja Steamissä kuin PS5:llä Kommentit pois päältä artikkelissa Stellar Blade saapuu PC:lle vuonna 2025 – kehittäjä odottaa parempia myyntilukuja Steamissä kuin PS5:llä

Stellar Blade -pelin kehittäjä on vahvistanut tuovansa pelin PC:lle vuonna 2025. Eteläkorealainen yhtiö odottaa parempia myyntilukuja Steamissä kuin :llä, viitaten Black Myth: Wukongin menestykseen alustalla.

Interactive Entertainmentin julkaisema julkaistiin yksinoikeudella PS5:lle huhtikuussa ja myi yli miljoona kappaletta kahdessa kuukaudessa.

Shift Up on päivittänyt peliä jatkuvasti ja lisännyt sisältöä, kuten yhteistyösisältöä Nier: Automatan kanssa. Yhtiö on myös rahoittanut uutta projektiaan, Project Witches, merkittävällä rahasummalla.

Vaikka Stellar Blade on saavuttanut menestystä PS5:llä, Shift Up uskoo PC-version tarjoavan laajemman yleisön ja paremmat myyntimahdollisuudet. Yhtiö hyödyntää tietokonepelaajien kasvavaa kiinnostusta ja -alustan suosiota.

Stellar Blade PC-version julkaisun tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä ilmoitettu, mutta se on odotettavissa vuoden 2025 aikana. Tämä laajentunut julkaisu tarjoaa mahdollisuuden uusille pelaajille kokeilla peliä ja laajentaa fanikuntaa entisestään.