Klassinen Star Wars -peli palaa remasteroituna 25 vuoden jälkeenKommentit pois päältä artikkelissa Klassinen Star Wars -peli palaa remasteroituna 25 vuoden jälkeen
Aspyr, joka on elvyttänyt Star Wars: Knights of the Old Republicin, Star Wars: Battlefrontin ja viimeksi Star Wars: Bounty Hunterin, on kääntänyt huomionsa toiseen klassiseen Star Wars -videopelin: Episode I: Jedi Power Battlesiin.
LucasArtsin Star Wars Episode I: Jedi Power Battles julkaistiin vuonna 2000 PlayStationilla ennen siirtymistään Dreamcastiin ja Game Boy Advanceen. Kuten nimestä voi päätellä, se sijoittuu Star Wars: Episode I – The Phantom Menace -aikakauteen ja yhdistää tasohyppelyä ja beat 'em up -pelimuotoja. Pelattaviin hahmoihin kuuluvat Jedi Padawan Obi-Wan Kenobi ja Jedi Masters Qui-Gon Jinn, Mace Windu, Adi Gallia ja Plo Koon.
Aspyr's Star Wars Episode I: Jedi Power Battles tuo pelin nykyaikaisille alustoille modernilla ohjauksella, 13 juuri lukitsematonta hahmoa alusta asti, kaikki tasot lukitsemattomia, myöhemmissä pelin versioissa esitelty versus- ja harjoitustilat sekä kahden pelaajan yhteispelin.
Star Wars Episode I: Jedi Power Battles julkaistaan Nintendo Switchillä, PlayStation 5:llä, PlayStation 4:llä, Xbox Series X:llä ja S:llä sekä PC:llä Steamin kautta 23. tammikuuta 2025, vain hieman ennen 25. vuosipäivää alkuperäisen julkaisusta, noin 20 euron hintalapulla.
Blade Chimera on Team LadyBugin ja WSS Playgrounding kehittämä okkultti cyberpunk metroidvania peli. Pelin julkaisijana toimivat WSS Playground ja PLAYISM. Testaus tapahtui PC:llä ja pelattu Xbox sekä PS5 ohjaimilla. Blade Chimera on Team LadyBugin uusin ja kunnianhimoisin peli, joka vie pelaajan syvälle okkultistiseen cyberpunk-maailmaan. Metroidvania-genreen kuuluva peli tarjoaa laajan kartan, saumattomia siirtymiä eri alueiden välillä sekä sivutehtäviä päätarinan rinnalle. Mutta onnistuuko peli lunastamaan odotuksensa?
Pelin tarina ja maailma
Pelaaja astuu demoninmetsästäjä Shinin saappaisiin tämän etsiessä menetettyjä taitojaan ja totuutta unohtuneesta menneisyydestään. Tarina on erityisen kiehtova, ja maailman tutkiminen tarjoaa mahdollisuuden paljastaa salaisuuksia kartassa sekä muistojen palauttamisessa. Pelissä on taianomaista tunnelmaa, jossa yhdistyvät okkultismi ja futuristinen estetiikka.
Iso plussa pelille on sivutehtävien ja vapaan kartan tutkimisen tarjoama monipuolisuus. Toisaalta toistuva rakenne, tehtävän haku, demonien tappaminen, seuraavaan tarinapaikkaan eteneminen, voi nopeasti tuntua yksitoikkoiselta.
Pelissä demonien nimet on usein valittu niiden ulkonäön mukaan, mikä tuo lisäkerroksia pelin tunnelmaan. Esimerkiksi sininen demoni tunnetaan nimellä Ao Oni, joka suoraan käännettynä tarkoittaa ”sininen demoni”. Lentävät variksen näköiset viholliset on nimetty Karasuksi, joka tarkoittaa varista, ja vihreät lentävät haamutyyppiset demonit puolestaan saavat nimekseen Hito Dama, joka tarkoittaa ”ihmissielua”.
Pelattavuus ja ohjattavuus
Ensituntuma pelistä oli vaihteleva. Alku oli teknisesti ongelmallinen – pelin julkaisupäivänä jatkuvat errorit, jokta estivät pelin avautumisen, pakottivat odottamaan korjauspäivitystä. Tämän jälkeen pelikokemus parani, mutta hahmon ohjauksessa on puutteita. Hypyt ja parkourausta vaativat kohdat voivat turhauttaa, ja tönkkö ohjaustuntuma tekee pelaamisesta epätarkkaa. Useissa nopeissa kohdissa joutui tekemään hitaasti asioita, jotta hahmo kerkeää niihin reagoida, joka johti moneen kuolemaan ja uudelleen asioiden tekemiseen, koska tallentaminen unohtui.
Väistöliikkeet ja taistelumekaniikka toimivat hyvin, mutta pelin rankaisevuus virheistä vaatii pelaajalta keskittymistä. Demonit lyövät kovaa ja panssareita eikä puolustusta saa päivittettyä, joten välillä ihmeellisten hirboxien tarkkailu saattoi myös äkkiä koitu jo mennyn sisällön uudelleen kahlaamiseen, jotta pääsee jatkamaan eteenpäin. Erityisesti Lux-demonin käyttäminen taistelussa tuo peliin syvyyttä, mutta sen hallinta kiipeilyssä on toisinaan epäintuitiivista. Lux toimii taistelussa tehokkaasti ja ottaa helposti ohjaimen komennot vastaan välillä, jopa liian tehokkaasti ja hyökkäyksiä tulee tehtyä taistelun ulkopuolella.
Grafiikat ja äänimaailma
Pelin pikselitaide on ehdoton kohokohta. Team LadyBug on panostanut yksityiskohtiin, ja pelin visuaalinen ilme hurmaa alusta loppuun. Hyökkäysanimaatiot, käyttöliittymä ja vihollisten ulkoasu on kaikki huolellisesti suunniteltu pikselityyliin. Jos pystyy pelaamaan japaninkielisenä niin suosittelen suuresti, koska Japaninkieliset kirjoitusmerkit sopivat pelin estetiikkaan erityisen hyvin.
Äänimaailma sen sijaan jättää hieman toivomisen varaa. Vaikka musiikki itsessään on laadukasta, se ei onnistu luomaan cyberpunk-taistelun intensiivistä tunnelmaa. Vähän jäävät musiikit laiskanpuoleiseksi ja ne tarvisivat vähän potkua takapuoleen, että tulisi sopivampi tehokkuus, kun kuitenkin ollaan demoneita tappamassa. Toisaalta ääniefektit osuvat täydellisesti kohdilleen, tehden pelaamisesta miellyttävää myös ilman musiikkia. Varsinkin väistelyliikkeen tekeminen on mahtavaa siinä olevan ääniefektin kanssa ja sillä on myös hyvä liikkua paikasta toiseen.
Yhteenveto
Jos tällaisesta pelistä tykkää ja jaksaa opetella pelaamaan pelin tahtiin niin suosittelen. Yksitoikkoiseksi käy nopeasti vaikka tarina ja muistojen avaaminen vaikuttaakin tosi mielenkiintoiselta, mutta kaikki ongelmat hahmon ohjauksessa vievät ilon pelistä. Jos peliyhtiön muut pelit ovat tuttuja niin suosittelen harkitsemaan. Peli on saatavilla 29.01.2025 asti –10% 17,55€:lla. Tarjouksen jälkeen peli on normaalihintaisena 19,50€. 1€/1h (Euro per tunti) tulee hyvin, jos pelaa kaiken päätarinasta sivutehtäviin läpi ja tutkii kartan läpi niin arviolta n. 18h, joten tämä kannattaa oottaa huomioon ostamista harkitessa. Joten suosittelen, kyllä sen kannalta, että ei tekeminen lopu kesken.
Blade Chimera
4 / 10
Plussat+ Grafiikat
+ Musiikit
+ Ääniefektit
+ Tarina
+ Taistelumekaniikat
+ VäistelyliikeMiinukset- Hahmon ohjattavuus
- Hyppiminen
- Pienet tilat taistella
- Tuntuu ilmaiselta selainpeliltä
Architect Life: A House Design Simulator -peli julkaistaan alkukesästä 2025. Peli mallintaa arkkitehdin monipuolista työtä ja antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja luoda unelmien koteja.
Pelissä voi suunnitella rakennuksia yksityiskohtaisesti, valita materiaaleja ja tehdä tarkkoja mittauksia. Pelaajat voivat luoda parvekkeita, terasseja ja muita oleskelutiloja sekä suunnitella infrastruktuuria kuten lämmitysjärjestelmiä. Myös sisustaminen ja maisemointi kuuluvat pelin ominaisuuksiin.
Architect Life sisältää uratilan, jossa suoritetaan asiakkaiden toimeksiantoja, sekä vapaan suunnittelutilan ilman rajoituksia. Pelaajat voivat myös tarkastella luomuksiaan ensimmäisen persoonan näkökulmasta eri vuorokaudenaikoina.