Neljäs seinä murtuu – arvostelussa KLAUS Kommentit pois päältä artikkelissa Neljäs seinä murtuu – arvostelussa KLAUS 90

8.7 / 10
Hyvää Loistava Lost Vikings -idean uudelleenjalostaminen. Tekstin ilmestyminen peliympäristöön on pelillisesti erittäin toimiva ratkaisu, pelin flow ei katkea missään vaiheessa ja silti ehtii lukea tekstin. Hyvä esimerkki erinomaisesta 2d-tasoloikan kenttäsuunnittelusta ja pelattavuudesta. Huonoa Moderneja, varsinkin Unitylla tehtyjä 2d-pelejä (jotka ovat oikeasti 3d-pelejä ortografisella kameralla) yhdistävä intensiivisen grafiikan tahmaus. Jouduin tiputtamaan HP:n vuoden vanhalla Zbookilla resoluution 800 x 600 :n loppubossissa, että pystyin pelaamaan. Overwatch taas pyörii samalla koneella kuin unelma. Yleisesti Erinomainen, tasapainoisesti vaikeutuva tasoloikka jossa olevat erikoisemmatkin ratkaisut toimivat paremmin kuin hyvin, vaikka peli vaatiikin ulkokuortaan kovempia paukkuja koneelta jolla sitä pelataan.

:n ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 2016 Playstation 4:lle ja PS Vitalle. Kolme vuotta myöhemmin narratiivinen, neljännen seinän murtava puzzle platformer saapuu myös PC-pelaajien käsille Steamiin. Pelissä pelataan kahta hahmoa, miestä jonka kädessä lukee ja K1 -jättiä, jonka saa mukaansa pelin kuudesta episodista toisesta alkaen. Tyylillisesti peli muistuttaa hieman yhtä omien alakouluaikojeni peliä, silloisen Silicon & Synapsen, nykyisen Blizzard :in The Lost Vikings :ia jossa pelaajan ohjattavana oli kolme viikinkiä joista kullakin oli joku erityistaito.

Peli alkaa siitä, että mies jolla on keltainen paita ja punainen kraka ja kädessä isolla KLAUS herää kellarissa. Klaus tietää myös pelaajan ohjaavan häntä, jonka lisäksi tämä ohjaa pelimaailmassa olevia hissejä ja liikkuvia alustoja, joten pelaajasta tehdään tällä tavalla pelin yksi hahmo ja osa narratiivia. Idea itsessään on vähän hit and miss, joka kuitenkin osuu hyvin ajatellun toteutuksen ja hyvän käsikirjoituksen ansiosta osumaksi. Ohjainskeeman muuttaminen yhdessä kohdassa peilikuvaksi oli toteutettu hyvin ja pelaajan oppimiskäyrää tukevaksi. Pelissä on monta kohtaa, jotka sopivat esimerkeiksi erinomaisen vaikeustason skaalautumisen ja pelattavuus edellä suunnttelusta.

KLAUS :in maailmat rakentuvat jonkin värin ympärille, jolla tausta on väritetty. Pienenä poikkeuksena on toisiksi viimeinen glitch- eli häiriömaailma, jossa puzzlet olivat erityisen mieleenpainuvia pelaajan tavalla liikkuvine ovineen. Vihollisista, ansoista ja pulmasta on saatu rakennettua ensiluokkaisella kenttäsuunnittelulla mieleen jäävä, usean tunnin pelikokemus. Salaisissa huoneissa on myös aina jokin kulma, joka motivoi myös etsimään niitä. Kaiken kaikkiaan peli on erinomainen, yli kuuden tunnin peliajan tarjoava puzzle-tasoloikka joka on tienannut kannuksensa jo PS4:n puolella.

Pelinkehittäjä, muotoilukeskuksen VR/AR -hessu, kolmekymppinen pc-pelaaja, indie guy. For reviews, contact sebastian ( at ) errori.net

Kommentoi