Kotimainen pelinkehittäjä Housemarque esittelee oman battle royale pelin: Stormdivers Kommentit pois päältä artikkelissa Kotimainen pelinkehittäjä Housemarque esittelee oman battle royale pelin: Stormdivers

Stormdivers

on kunnianhimoinen uusi projekti suomalaiselta pelinkehittäjä Housemarquelta. Peli on tyyliltään , , -henkinen battle royale moninpeli. Pelissä on edellämainituista tuttuna ominaisuutena alati pienentyvä pelialue, joka nimensä perusteella on myrsky joka lähestyy pelaajaa.

Miten Stormdivers sitten aikoo erottua muista saman pelityypin peleistä? No, muista tuttuja elementtejä toki on; löytyy paljon erilaisia aseita, kannettavia suojia sekä erikoisvoimia kuten näkymättömyys sekä salamannopeaa väistelyä.

on suomen vanhin pelinkehittäjä ja tunnettu peleistä kuten , sekä .

Fortnite-pelin taistelupassin hinta nousee ensi kuussa Kommentit pois päältä artikkelissa Fortnite-pelin taistelupassin hinta nousee ensi kuussa

Epic Games on tekemässä muutoksia -pelin taistelupassiin. Muutosten myötä standardin taistelupassin hinta nousee ensi kuussa.

Yhtiö kertoi suunnitelmistaan verkkosivuillaan. Muutoksia on tehty myös -tilaukseen, mutta suurin muutos koskee taistelupassin hintaa.

Tähän asti standardin taistelupassin hinta on ollut 950 V-Buckia, mutta joulukuun alusta alkaen hinta nousee 50:llä eli yhteensä 1 000 V-Buckiin.

Epic Games ei ole aiemmin muuttanut taistelupassin hintaa. Yhtiö kuitenkin korostaa, että V-Buckin todellinen hinta pysyy ennallaan. Taistelupassin tasoja suorittamalla voi myös ansaita V-Buckeja.

Lisäksi yhtiö on halventanut 25 taistelupassin palkkion sisältävää pakettia 1 850 V-Buckista 1 800 V-Buckiin.

Nämä muutokset tulevat voimaan ennen odotettua Fortnite OG: Chapter 1 – Season 1 -päivitystä 6. joulukuuta.

Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka Kommentit pois päältä artikkelissa Ex-PlayStation-pomo varoittaa: Kuolemantuomio peliteollisuudelle on todellinen uhka

Vaikka pelejä julkaistaan ennätysmäärät joka päivä, pelaajakunta ei kasva samaa tahtia. Ex-PlayStation-johtaja Shawn Layden on huolissaan. Hänen mielestä ongelmaa ei ratkaista pelkästään isoilla budjeteilla tehtyillä jatko-osilla ja aina vain tehokkaammalla hardwarella.

”Jos luotamme vain jättihitteihin päästäksemme läpi, se on mielestäni kuolemantuomio”, Layden toteaa Gordon Van Dyken, indie-julkaisija Raw Furyn perustajan, haastattelussa Gamescom Asiassa.

Ongelmana ovat Laydenin mukaan yhdeksännumeroiset kehityskustannukset, jotka karkottavat suuret julkaisijat ottamasta riskejä. Lopputuloksena on pelejä, joiden rahoitus perustuu myyntiennustuksille, ei niinkään pelin hauskuudelle tai innovatiivisuudelle.

”Saamme jatko-osia ja kopioita, koska rahat jakelevat sanovat 'No niin, jos tienasi näin paljon näin lyhyessä ajassa, niin minun Fortnite-kloonini voi tienata saman ajanjaksossa'”, Layden kuvailee. ”Pelimaailmassa vallitsee luovan voiman hiipuminen studioiden yhdistymisen ja korkeiden kehityskustannusten takia.”

Layden kommentoi VGC:lle myös hiljattain esiteltyä, kohua herättänyttä 700 dollarin Prota ja sen tarjoamia minimaalisia parannuksia. ”Olemme kehityksen tasanteella”, Layden totesi VGC:lle.

”Olemme hardwaren kehityksessä vaiheessa, jota itse kutsun 'vain koirat kuulevat eron'. Jos pelaat ja auringonvalo osuu ikkunasta televisioon, et näe mitään ray tracing -efektejä. Kaiken pitää olla optimoitua ja sinulla pitää olla 8K-näyttö pimeässä huoneessa nähdäksesi mitään.”

Laydenin mielestä konsolikilpailu on saavuttanut katon ja peliyhtiöiden tulisi kilpailla sisällöllä, ei teknisillä spekseillä. ”On aika tehdä todellinen resetti liiketoimintamallille, pelialan perusteille”, hän toteaa VGC:lle.

Layden ei ole ensimmäistä kertaa huolissaan alan tulevaisuudesta. Hän varoitti jo 2019 PlayStationilta lähtiessään isojen budjettien pelejä ja laitteiden jatkuvaa kallistumista kestämättömäksi kiertokuluksi. Hän painottaa myös, että ala tuottaa koko ajan enemmän rahaa ilman, että pelaajakunta kasvaa.

”Kyseessä on 250 miljardin dollarin globaali bisnes, mutta pelaajien määrä ei kasva samaa tahtia”, Layden toteaa Van Dyken haastattelussa. ”Saamme siis enemmän rahaa samoilta ihmisiltä. Tarvitsemme lisää pelaajia. Miten se onnistuu? Tarvitsemme enemmän pelientekijöitä.”

Layden ehdottaa yritysten tukevan nousevia kehittäjiä esimerkiksi Indonesiassa ja Intiassa. Vaikka monet murehtivat AA-pelien, indie-pelien ja jättibudjettien välimaaston, kuolemasta, osoittavat jotkin studiot edelleen menestystä tällä kilpailullisella alueella. Viime vuonna esimerkiksi , Dark Souls -vaikutteinen loot shooter, löysi yleisönsä. Tänä vuonna on vuorossa Warhammer 40,000: , joka on onnistunut luomaan upean näköisen pelin alle puolellla Doom Eternalin budjetista.