Kuin aikamatka turvallisiin lapsuusvuosiin – arvostelussa The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom Kommentit pois päältä artikkelissa Kuin aikamatka turvallisiin lapsuusvuosiin – arvostelussa The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom

on tervetullut, ehkäpä jopa ”Mentolin raikas” tuulahdus Hyrulen värikkääseen maailmaan, ja se tarjoaa Zelda-faneille jotain aivan uutta. Tällä kertaa pelaajat astuvat itse prinsessa Prinsessa Zeldan saappaisiin, vaan eihän siinä rakkaat lukijat vielä kaikki!

Echoes of Wisdom -pelin ytimessä on Zeldan erityislaatuinen kyky käyttää pelin ns.”kaikuja”, joiden käyttö on lähes rajatonta. Kyseinen mekaniikka tuo peliin mielenkiintoista strategista syvyyttä. Pelaajat voivat kutsua esiin hirviöiden armeijoita lyödäkseen viholliset, luoda improvisoituja alustoja vaikeiden reittien ylittämiseksi tai manipuloida ympäristöä lähes ”spedemäisen” kekseliäällä tavalla.

Echoes of Wisdom yhdistää perinteiset Zelda-elementit moderniin avoimen maailman suunnitteluun. Peli sisältää klassisia luolastoja täynnä pulmia ja loppuvastuksia, aivan kuin Super Nintendon legendaarisessa A Link to the Past -pelissä. Ja tähän kohtaan onkin pakko kertoa varsin tunteikkaasti, miksi Echoes of Wisdom onnistui lyömään aikuiselle miehelle turvallisen olon.

Jollain kierolla tapaa, se palautti allekirjoittaneen aikakoneella noin 30 vuotta taaksepäin, kun paikallisesta ”Kirja & Kasetti” -elokuvavuokraamosta sain äitini suostumuksella vuokrata juuri perheellemme saapuneelle SNES-konsolille ,ensimmäisen erillisen pelin. Ja tuo pelihän oli siis kyseinen A Link to the Past.

Mutta älkää rakkaat lukijat kuitenkaan käsittäkö täysin väärin, sillä vaikkakin maailma nojailee vahvasti 30 vuotta taaksepäin, on se kuitenkin napannut matkan varrelta vaikutteensa myös Zelda-pelien lähihistoriastakin.

Hyrule on jälleen kerran elävä ja monimuotoinen maailma, täynnä salaisuuksia ja haasteita. Pelaajat voivat tutkia muinaisia raunioita, vaeltaa vaarallisilla vuorilla ja sukeltaa meren syvyyksiin. Pelin avoin rakenne kutsuu kokeilemaan eri ratkaisuja ja se kyllä palkitsee pelaajan uteliaisuuden siinäkin mielessä.

Visuaalinen puoli saa naaman helottamaan lämpimästä tunnelmastaan

Echoes of Wisdomin viehättävä graafinen huokuu nostalgista kunnioitusta klassisille ylhäältä kuvattaville Zelda-peleille, mutta kuten edellä puhuin pelin maailmasta, ottaa se vähän pieni palasia mukaan tässäkin asiassa Zeldan lähihistoriasta. Pelin värikäs ja yksityiskohtainen maailma herättää Hyrulen eloon, ja hahmosuunnittelu on jotenkin varsin sympaattista. Edelleenkin vieden pelaajan 30 vuotta taaksepäin oman kotitalonsa peräkammariin.

Katsastusraporttiin mahtuu vain pieniä vikoja, joiden perusteella hylsyä ei voi antaa

Vaikka Echoes of Wisdom onkin monilta osin yllättävän upea peli, aivan täydellinen se ei ole kuitenkaan ole. Allekirjoittanut aloitti testaamaan peliä käsikonsolipelaamisen lisäksi testiin tulleella, uudella Samsung The Frame tv:llä, jonka asetukset olivat viimeisen päälle kunnossa. Siltikin epäilykset tv:n suorituskyvystä heräsivät, sillä isolla ruudulla peli alkoi kokemaan ruudunpäivityksen kanssa merkittäviä ongelmia, joita en käsikonsolipelailulla huomannut. Pelko pois saatiin suljettua ainakin telkkarin teknisestä suorittamisesta, sillä kyse on ihan pelissä vallitsevasta ominaisuudesta foorumeiden perusteella.

Ruudunpäivityksessä esiintyy ajoittain pieniä ongelmia, jotka eivät käsikonsolilla häirinneet niin valtavasti.

Taistelumekaniikka pelissä vaatii totuttelua, mutta ehkäpä se onkin pelisarjan tulevaisuuden suunta. Jos vielä jotain pahaa pitäisi sanoa niin tarina, ehkä jää kaiken muun upeuden varjoon.

Keveistä puutteistaan huolimatta The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom on rohkea ja kunnianhimoinen peli, joka tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen. Se toimii takuulla pelisarjaan tutustujille, mutta meille entisille nuorille, se taas toimii melko täydellisenä nostalgiatrippinä. Siltikin täysin uusin maustein! Prinsessa Zeldan tuominen päähenkilöksi haastaa pelaajan ajattelemaan ja lähestymään pulmia uudesta näkökulmasta.

Taivaanmerkit epäilyttivät alkuun, että kyseessä on varsin keskinkertainen kokemus. Voi kuinka väärässä lopulta olinkaan, sillä tähän katsastusraporttiin mahtuu vain pikkuvikoja, ja tietyllä tapaa jopa ”onnenkyyneleitä”. Menehän rakas ystävä pelikaupoille, jos aihe vähänkään kiinnostaa! Vai olisiko kenties tässä aineksia vaikka pukinkonttiin?

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom (Nintendo Switch)

9 / 10
Hyvää Raikas lähestymistapa pelisarjaan, joka siltikin onnistuu viettelemään myös nostalgiannälkäiset. Visuaalisesti upea. Uusi "kaiku"-systeemi rokkaa. Huonoa Ruudunpäivityksen ongelmat. Tarina, joka jää hieman varjoon. Yhteenveto Keveistä puutteistaan huolimatta The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom on rohkea ja kunnianhimoinen peli, joka tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen. Se toimii takuulla pelisarjaan tutustujille, mutta meille entisille nuorille, se taas toimii melko täydellisenä nostalgiatrippinä. Siltikin täysin uusin maustein!

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdomista paljastettiin lisää mielenkiintoisia yksityiskohtia Kommentit pois päältä artikkelissa The Legend of Zelda: Echoes of Wisdomista paljastettiin lisää mielenkiintoisia yksityiskohtia

on julkaissut tuoreita tietoja tulevasta -pelistä osana Ask the Developer -haastattelusarjaansa. Merkittävin paljastus on, että pelin ohjaajana toimii Tomomi Sano, joka on samalla sarjan historian ensimmäinen naisohjaaja. Sanolla on pitkä ura pelialalla, ja hänen -krediittinsä ulottuvat vuoteen 2011, jolloin hän työskenteli Ocarina of Time 3D -pelissä. Nyt hän johtaa kokonaisvaltaisesti Echoes of Wisdom -projektia.

-studio, joka aiemmin on ollut mukana muun muassa Link's Awakening -uudelleenjulkaisussa, toimi nyt yhteistyössä Nintendon kanssa jo pelin konseptointivaiheesta alkaen. Tällä kertaa Grezzo sai poikkeuksellisen paljon vapauksia ideoida uutta Zelda-seikkailua. Sarjan tuottaja Eiji Aonuma kertoo, että Grezzon rooli oli suurempi kuin koskaan aiemmin, ja studion sisällä kehittyi monia uusia ideoita, joista lopullinen pelikonsepti jalostui.

Alkuperäinen idea perustui ”kopioi ja liitä” -mekaniikkaan, jossa pelaaja voisi luoda omia luolastoja liittämällä esineitä ympäri pelimaailmaa. Vaikka tämä idea kehittyi ajan myötä, pääajatuksena säilyi mahdollisuus vapaaseen ongelmanratkaisuun. Pelaajien odotetaan käyttävän kekseliäisyyttä ja luovuutta selättääkseen pelin haasteet, aivan kuten Breath of the Wild -pelin kuuluisassa Myahm Agana -pyhätössä, jossa pelaajat saattoivat oivaltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ohjaimen liiketunnistusta hyödyntäen.

Sanon johtama projekti keskittyy pelaajan vapauteen ja ”pikku kepposteluun” – termiin, jota kehitystiimi käytti kuvatessaan suunnittelufilosofiaansa. Pelissä annetaan pelaajalle paljon vapauksia muokata ympäristöä, yhdistellä esineitä ja ratkaista pulmia monin eri tavoin. Sanon mukaan he loivat kolme perussääntöä, joita kehitystiimi noudatti: pelaajan tulee voida liittää esineitä mihin tahansa, ratkaista pulmia luovilla tavoilla ja löytää uusia käyttötapoja ”kaiku”-esineille, joista peli saa nimensä.

Aonuma kertoo haastattelussa, että tiimi aluksi asetti rajoituksia pelaajan mahdollisuuksille käyttää kaikuja tietyissä tilanteissa, mutta lopulta he huomasivat, että rajoitusten poistaminen teki pelistä hauskemman ja antoi pelaajille enemmän mahdollisuuksia olla luovia.

lupaa tarjota ennennäkemättömän paljon vapautta ja luovuutta sarjan faneille. Peli kutsuu pelaajat seikkailuun, jossa perinteisten ongelmanratkaisujen sijaan avain menestykseen on rohkeus kokeilla uusia ja kekseliäitä tapoja edetä pelissä.

Nintendo ja Grezzo ovat tehneet kunnianhimoisen projektin, joka venyttää perinteisen Zelda-seikkailun rajoja ja antaa pelaajille vapauden olla ”mishief-makers” – keppostelijoita

Nintendo julkaisi kolme uutta Switch -konsolipakettia Kommentit pois päältä artikkelissa Nintendo julkaisi kolme uutta Switch -konsolipakettia

on julkaissut kolme uutta Nintendo -konsolipakettia, jotka ovat nyt saatavilla kaupoissa. Paketit tarjoavat erilaisia pelikokemuksia sekä 12 kuukauden Online -jäsenyyden, mikä tuo lisäarvoa jokaiselle pelaajalle.

ja -paketit

Valittavana on kaksi erityyppistä konsolia eri peleillä. Jos kaipaat rentouttavaa saarielämää, Animal Crossing: New Horizons -paketit ovat saatavilla kahdessa eri -mallissa: Coral (Isabelle Aloha Edition) ja Turquoise (Timmy & Tommy Aloha Edition). Molemmissa on esiasennettu peli sekä vuoden mittainen -jäsenyys.

Nintendo Switch Lite on suunniteltu kannettavaa pelaamista varten ja sopii täydellisesti matkustamiseen tai rentoutumiseen missä tahansa. Se on yhteensopiva kaikkien kannettavaa pelaamista tukevien Nintendo Switch -pelien kanssa, kuten , ja pian julkaistava .

Jos taas kaipaat liikuntaa ja hauskaa urheilua, Nintendo Switch Sports -paketti tarjoaa monipuolista liikunnallista viihdettä. Tämä konsolipaketti sisältää Neon Blue/Neon Red Joy-Con -ohjaimet, esiasennetun Nintendo Switch Sports -pelin sekä Leg Strap -lisävarusteen, joka tuo uutta ulottuvuutta jalkapallon pelaamiseen. Pelissä on mukana kahdeksan urheilulajia, kuten lentopallo, sulkapallo, koripallo, keilailu ja golf.

12 kuukauden Nintendo Switch Online -jäsenyys

Kaikki konsolipaketit sisältävät vuoden mittaisen Nintendo Switch Online -jäsenyyden, joka mahdollistaa moninpelin verkossa, turvallisen pilvitallennuksen ja pääsyn laajaan klassikkopelien kirjastoon, joka sisältää pelejä Nintendo Entertainment Systemistä, Super Nintendosta ja Game Boysta. Lisäksi jäsenet saavat erikoistarjouksia ja eksklusiivisia pelikokeiluja.

Nyt on täydellinen hetki sukeltaa värikkääseen pelimaailmaan ja nauttia Nintendo Switchin monipuolisista mahdollisuuksista!