Kulttipeli NieR täyttää vuosia – ja saa uuden version Kommentit pois päältä artikkelissa Kulttipeli NieR täyttää vuosia – ja saa uuden version

Vuoden 2017 yllätyshitti nosti ohjaajansa Yoko Taron tähtiasemaan, mutta herran aiemmillakin peleillä on ollut vankka kannattajakuntansa. Omalaatuiset ja taitavasti kirjoitetut tarinat ovat kuitenkin hieman kärsineet siitä, että peleinä ne ovat jääneet puolitiehen. Näin oli myös Automatan esiosan, joka lännessä tunnetaan nimellä . Nyt se on kymmenvuotisjulkaisunsa kunniaksi saamassa uuden version, joka ei kuulemma ole remaster eikä remake, vaan ”version up”. Uusi julkaisu on saamassa nimen ver. 1.2247448139… ja kolme pistettä kuuluvat nimeen.

Alkuperäisen pelin kehittäneen Cavian sijasta puikoissa on nyt (mm. Happy Dungeons, Psycho Break, Super Smash Bros Brawl) ja mukana on myös NieR Automatasta vastanneen Platinum Gamesin senior game designer . Uuteen versioon luvataan ainakin uudet ääninäyttelijät, uudelleenäänitetty musiikki, uusia hahmoja ja sen verran pelisisältöä, että peli tuntuu tuoreelta sen veteraaneillekin. Onpa ilmassa myös uusien loppujen mahdollisuus.

Pelistä julkaistiin alun perin kaksi versiota. Läntinen versio totteli nimeä NieR Gestalt ja siinä rujon näköinen isä yritti pitää huolta tyttärestään. Japanilaisessa NieR Replicantissa nähtiin kaunis nuori poika ja hänen siskonsa. Kieltä lukuunottamatta pelit olivat muutoin identtiset. Tällä kertaa ilmeisesti nähdään lännessäkin nuori protagonisti. Se on vähän sääli ainakin tämmöiselle keski-ikää lähestyvälle isälle, jolle Gestaltin asetelma oli samastuttavampi, mutta josko nuori päähenkilö toisi tällä kertaa pelille enemmän pelaajia.

Tarinansa puolesta NieR on joka tapauksessa rautaa ja toivotaan, että ToyLogic tekee sille oikeutta. Julkaisupäivää ei vielä ole tiedossa, mutta Square Enix – ja allekirjoittanut – toivoo julkaisua juhlavuoden aikana.

Katso traileri alta.

 

 

Okami 2 yllättää pelimaailman – Hideki Kamiya palaa uuden Clovers-studionsa johdossa Kommentit pois päältä artikkelissa Okami 2 yllättää pelimaailman – Hideki Kamiya palaa uuden Clovers-studionsa johdossa

Vuoden 2024 The Game Awards -tapahtumassa paljastettiin yllättäen jatko-osa kulttiklassikolle Okami. Pelin ohjauksesta vastaa alkuperäisen luoja Hideki Kamiya, joka on palannut pelimaailmaan uuden -studionsa johdossa.

Clovers – uusi alku Kamiyaa varten

Hideki Kamiya jätti Platinum Gamesin vuonna 2023, ja häntä sitoi vuoden mittainen kilpailukieltosopimus, joka esti uusien pelien tekemisen. Tänä aikana Kamiya mietti suuntaansa, kunnes Kento Koyama otti yhteyttä ja ehdotti yhteistyötä. Näin syntyi Clovers, uusi studio, joka aloitti toimintansa virallisesti vuoden 2024 lopulla.

Cloversilla on toimipisteet sekä Tokiossa että Osakassa, ja tällä hetkellä studio työllistää noin 20 ihmistä. Tavoitteena on kasvaa noin 70 hengen tiimiksi lähivuosina.

Miksi Clovers?

Studion nimi juontaa juurensa ”C-lovers”-ajatukseen, jossa C-kirjain edustaa arvoja kuten Challenge (haaste), Creativity (luovuus) ja Craftsmanship (käsityöläisyys). Neljäs C on henkilökohtainen valinta jokaiselle työntekijälle, mikä symboloi studion luovaa ja vapaata ilmapiiriä. Kamiya itse valitsi neljänneksi C:ksi Curiosity (uteliaisuus).

Okami 2 käynnistää Cloversin taipaleen

Cloversin ensimmäinen projekti on , jota kehitetään yhteistyössä julkaisijan kanssa. Vaikka studio keskittyy tällä hetkellä tähän odotettuun jatko-osaan, tulevaisuudessa haaveena on myös kehittää omaa IP:tä.

Kamiya korostaa studion luovuutta ja haluaa antaa tilaa nuorille kyvyille, aivan kuten hän itse sai mahdollisuuden Shinji Mikamin alaisuudessa :n parissa.

Vapaus ja riippumattomuus

Clovers on päättänyt pysyä riippumattomana, eikä ole ottanut vastaan ulkopuolista rahoitusta. Kamiya ja Koyama painottavat, että tämä valinta antaa heille vapauden keskittyä puhtaasti kiinnostavien ja hauskojen pelien luomiseen.

Cloversin perustaminen merkitsee uutta alkua Kamiyaan uralle, ja Okami 2 lupaa tuoda fanien odottaman jatkon yhdelle rakastetuimmista klassikoista. Clovers rakentaa selvästi tulevaisuutta, jossa luovuus ja pelintekemisen ilo ovat keskiössä.

Stellar Blade saapuu PC:lle vuonna 2025 – kehittäjä odottaa parempia myyntilukuja Steamissä kuin PS5:llä Kommentit pois päältä artikkelissa Stellar Blade saapuu PC:lle vuonna 2025 – kehittäjä odottaa parempia myyntilukuja Steamissä kuin PS5:llä

Stellar Blade -pelin kehittäjä on vahvistanut tuovansa pelin PC:lle vuonna 2025. Eteläkorealainen yhtiö odottaa parempia myyntilukuja Steamissä kuin :llä, viitaten Black Myth: Wukongin menestykseen alustalla.

Interactive Entertainmentin julkaisema julkaistiin yksinoikeudella PS5:lle huhtikuussa ja myi yli miljoona kappaletta kahdessa kuukaudessa.

Shift Up on päivittänyt peliä jatkuvasti ja lisännyt sisältöä, kuten yhteistyösisältöä : Automatan kanssa. Yhtiö on myös rahoittanut uutta projektiaan, Project Witches, merkittävällä rahasummalla.

Vaikka Stellar Blade on saavuttanut menestystä PS5:llä, Shift Up uskoo PC-version tarjoavan laajemman yleisön ja paremmat myyntimahdollisuudet. Yhtiö hyödyntää tietokonepelaajien kasvavaa kiinnostusta ja -alustan suosiota.

Stellar Blade PC-version julkaisun tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä ilmoitettu, mutta se on odotettavissa vuoden 2025 aikana. Tämä laajentunut julkaisu tarjoaa mahdollisuuden uusille pelaajille kokeilla peliä ja laajentaa fanikuntaa entisestään.