”Kun voissa paistaminenkaan ei auta” – arvostelussa The Lord Of The Rings: Gollum Kommentit pois päältä artikkelissa ”Kun voissa paistaminenkaan ei auta” – arvostelussa The Lord Of The Rings: Gollum

The Lord of the Rings: Gollum

Gollum (PS5)

2 / 10
Hyvää Jos tykkäät tuulahduksista vuosikymmenten takaa, on Gollum sinun juttusi. Arvostelumielessä plussia- ja miinuksia ei tarvinut juurikaan punnita keskenään. Huonoa Lähdemateriaalin täydellinen haaskaus. Pelimekaniikat. Vanhanaikaisuus. Ääninäyttely

Maailman tunnetuin fantasiakirja ja siihen pohjautuva elokuvasarja Taru sormusten herrasta ovat viihdyttäneet sukupolvien ajan miljoonia fantasiatarinoiden faneja ympäri maailman. Aiheesta on nähty myös useita erilaisia videopelejä, mutta yleensä joko sankareiden tai suurten armeijoiden katsantokannasta. Pian yksi tarinan suosituimmista sivuhahmoista, Klonkku, sai pitkän odotuksen jälkeen vihdoin oman videopelinsä. Siinä pelaaja pääsee ohjastamaan tätä traagisen tarinan hahmoa kirjoja ja elokuvia edeltävällä aikakaudella.

Gollum eli Klonkku tunnetaan yksinäisenä ja monessakin mielessä omituisena hahmona, joka kaihtaa päivänvaloa ja suosii pimeitä luolia. Hän kaihtaa yhtäältä ihmisiä ja hobitteja kuin toisaalta Sauronin armeijan örkkejä ja peikkoja. Klonkun omaperäisyys yhdessä hänen kiehtovan tarinansa kanssa tekevät hänestä sekä sympaattisen että samaistuttavan hahmon. Klonkku ei ole missään mielessä perinteinen sankari, vaan enemmänkin eräänlainen oman tien kulkija ja pikemminkin surullinen antisankari. Osin juuri tästä syystä Klonkku on erinomainen pelihahmo.

Lord of the Rings: Gollum

Pelin tarina sijoittuu vuosia ennen Taru sormusten herran tarinaa. Koska Klonkku ei olisi kaltaisensa olento ilman sormuksen pitkäaikaisia vaikutuksia, pelin tarina sijoittuu aikakauteen, jota ei kirjassa tai elokuvissa kuvailla. Monet pelin paikoista ovat kuitenkin teemallisesti ja ympäristöllisesti tuttuja tai ainakin tutunoloisia, sillä ne muodostavat yhtenäisen maailman peliä seuraavan ajanjakson kanssa.

Pelimaailman osin avoin luonne mahdollistaa Klonkun vapaan ohjaamisen, hiippailun ja taistelun pelimaailman vaaroja kohdaten. Pelissä hyödynnetäänkin runsaasti Klonkun hiiviskely- ja piileskelytaitoja, sillä etenkin suuremmat vastustajajoukot ovat liian vaikeita Klonkun rajallisille kyvyille ja resursseille. Myös Klonkun oma käytös vaikuttaa pelin luonteeseen. Moraaliset valinnat ohjaavat Klonkun kehittymistä, mikä tekee seikkailusta kutkuttavan ja jännittävän pelikokemuksen.

Peli ei kuitenkaan tarjoa pelkkiä vastustajia, vaan matkan varrella nähdään myös ystävällismielisiä hahmoja. Ennen kaikkea pyrkii tarjoamaan syvällisen ja yksityiskohtaisen toimintaseikkailun kirjailija J.R.R. Tolkienin luomaan fantasiamaailmaan, mutta ennennäkemättömästä kuvakulmasta.

Paluu menneisyyteen – kirjaimellisestikin

Gollum ei koskaan ennakkomateriaalien perusteella vaikuttanutkaan miltään vuosikymmenen peliteokselta. Yllättyneet voinee lopussa nostaa kädet ylös, mitä lopulliseen raatituomioon tulee.

Ensituntuma Gollumin pelin lähtiessään rullaamaan on

”Matkustinko juuri ajassa taaksepäin noin rapeat kymmenisen vuotta?”

Sen verta kömpelöön maailmaan pelaaja heitetään, että tekninen porno loistaa kaukana poissaolollaan. Visuaalisesti se on suoraan sanottuna ruma, eikä sitä auta kieltää. Ulkopuolinen paikalle saapunut katselija olisikin voinut tuumata, että

”Jahas jahas, pelaakos siinä itse isäntä jotain PS3-latausta storessa”

No ei se isäntä pelaa mitään vuoden 2009 hittipeliä tässä, vaan ihan vuoden 2023 ”Next Generation” -julkaisua, joka on kankea, vetinen ja nykii kuin -30c pakkasessa kylmiltään startattu Lada. Niin paitsi, eihän Ladat kyllä temppuile talvikylmillä? No, ymmärsitte pointin!

Miten muuten bugit? Löytyykö niitä? No sanotaanko näin, että tässä kohtaa olisi viisaampi kysyä, että löytyykö Gollumista kohtia, jotka eivät bugita. Ja vastataan tässä nyt niin, että kyllä niitä muutamia kohtauksia sieltä täältä löytyy.

Pelaajalle luvataan paljon hiiviskelyä ja muuta ”taktisemman” oloista touhua, mutta enempi Gollum nojaa erittäin tönkköön tasohyppelyyn, koska sen kontrollit ja pelimekaniikat ovat myöskin varsin keskeneräisiä. Pelastaako sitten tarina laisinkaan? No lisäähän tässä pääsee haukkumaan, sillä yleensä vastaavissa epäonnistumisissa voidaan kehua edes sentään sitä tarinaa, mutta kun ei niin ei. Pelin tarinamaailma on kuin ala-asteen äidinkielen vihkosesta suoraan revitty. Muistan itse kirjoittaneeni vastaavia räpellyksiä, eikä minun teoksistani koskaan tehty pelejä. Vai enkö vain jaksanut yrittää tarpeeksi huipulle? Mene ja tiedä..

Save ur money, honey….

Lord Of The Rings: Gollum on häpeällinen muistutus aikakaudesta, jolloin päin honkia tehtyjä halpoja lisenssipelejä julkaistiin tuon tuosta. Vaikka sitä yrittää kuinka paistaa voissa, ja käännellä menemään hyvältä maistuvassa rasvassa – ei se siitä miksikään muutu. Ei, vaikka väkisinkin yrittää. Kuluttajana olisin ehkä hieman näreissäni, jos olisin pelistä maksanut täyden. Entäpä kun sen saa halvalla markka marketista? No suosittelen pysymään kaukana silloinkin….

The Lord of the Rings: Gollum julkaistiin sekä - ja Xbox Series X sekä S -pelikonsoleille että PC:lle syyskuun 1. päivä. Peli on tulossa myöhemmin myös Nintendo Switch -konsolille.

Turtle Beach julkisti uuden taistelupeliohjaimensa Kommentit pois päältä artikkelissa Turtle Beach julkisti uuden taistelupeliohjaimensa

Victrix Pro KO

on julkistanut uuden Victrix Pro KO Leverless Fight Stick -peliohjaimensa. Uutuusohjain on suunniteltu kilpailuhenkisille taistelijapelien pelaajille ja se on saanut viralliset lisenssit sekä Sonylta että Microsoftilta.

Ohjaimessa on käytetty Cherry MX Speed Silver RGB -kytkimiä ja siinä on mukautettava RGB-valaistus sekä irrotettava alumiininen päällyskuori. Pelaajat voivat hyödyntää 16 siirrettävää ja muokattavaa painiketta pelikokemuksensa räätälöimiseen.

Victrix-brändi on tehnyt yhteistyötä ammattilaisten, kuten kaksinkertaisen EVO-mestarin Momochin kanssa. Turtle Beach osti PDP:n ja Victrix-tuotemerkin vuonna 2024.

Ohjaimessa on Tournament Lock -kytkin järjestelmäpainikkeiden sammuttamiseen kilpailutilanteissa, sekä lukittava USB-kaapeli. Laitteessa on myös sisäänrakennettu säilytystila kytkimille ja muille tarvikkeille.

PlayStation-versio on yhteensopiva PS5- ja PS4-konsolien sekä Windows 10/11 -tietokoneiden kanssa. Xbox-versio toimii |S:n, Xbox Onen ja Windows 10/11 -tietokoneiden kanssa.

Victrix Pro KO Leverless Fight Stick tulee ennakkotilattavaksi valmistajan verkkosivuilta, sekä osallistuvilta jälleenmyyjiltä Suomessa. Ohjain ilmestyy 13. joulukuuta 2024.

Suosittu Just Dance -tanssipelisarja juhlii 15-vuotispäiväänsä Kommentit pois päältä artikkelissa Suosittu Just Dance -tanssipelisarja juhlii 15-vuotispäiväänsä

Just Dance 2025 Edition

Maailman myydyin musiikkipelisarja Just Dance on täyttänyt 15 vuotta. Ensimmäinen Just Dance julkaistiin marraskuussa 2009 ja sen jälkeen on ilmestynyt yli 30 peliä. Pelisarja on myynyt yhteensä yli 90 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.

Just Dance -pelin alkuperäinen idea syntyi Raving Rabbids TV Party -pelin minipelistä, joka julkaistiin vuonna 2008 Nintendo Wii -pelikonsolille. Pelissä pelaajat matkivat Rabbid-hahmojen tanssiliikkeitä käyttäen Wii Remote- ja Nunchuk-peliohjaimia.

Vuosien varrella Just Dance on kehittynyt visuaalisesti kaksiulotteisesta tyylistä kolmiulotteiseksi. Musiikkikappaleiden liikkeet ovat muuttuneet monimutkaisemmiksi ja koreografia on mukautunut eri tasoisille pelaajille. Pelisarja on pyrkinyt monipuolistamaan tanssijoiden kehotyyppejä ja puvustusta.
Uusin osa, , sisältää 40 uutta musiikkikappaletta. Pelissä on erilaisia pelitiloja, kuten soittolistahittien tanssiminen, kuntoilutavoitteet ja moninpelitilat. Lisää kappaleita on saatavilla Just Dance+ -tilauspalvelusta.

Just Dance 2025 Edition on julkaistu Nintendo , ja sekä S -pelikonsoleille. Pelin ikäraja on PEGI 3.